• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402051609565
  • خبرنگار : 71592

در مصاحبه با روزنامه سعودی

کوهن: مسئله فلسطین مانع عادی‌سازی روابط تل‌آویو-ریاض نیست

کوهن: مسئله فلسطین مانع عادی‌سازی روابط تل‌آویو-ریاض نیست

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه این رژیم و عربستان منافعی مشترک برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط دارند، اعلام کرد، مساله فلسطین مانعی در برابر دستیابی به توافق صلح با ریاض نخواهد بود.

 به گزارش ایسنا، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه الکترونیکی ایلاف عربستان گفت: من معتقدم که یک فرصت تاریخی برای روندی وجود دارد که چهره خاورمیانه و کل جهان را تغییر خواهد داد. این امر باعث نزدیک‌تر شدن و تغییر رابطه جهان اسلام و یهود می‌شود. منفعت ایالات متحده، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در این است که این توافق صلح انجام شود؛ منفعت ایالات متحده در این است که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قبل از انتخابات به دستاوردی دست بیابد و این امر اقتصاد داخلی آمریکا را تقویت می‌کند و در نتیجه بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد. دستیابی به صلح همچنین به تقویت امنیت عربستان سعودی کمک می‌کند و رهبری این کشور قادر خواهد بود به دستاوردی تاریخی دست یابد که اقتصاد آن را تقویت می‌کند و همکاری‌های فنی مفیدی را به ارمغان می‌آورد. شکی نیست که «اسرائیل» به منافع بالایی در ارتقای ثبات دست خواهد یافت که به آن پتانسیل اقتصادی زیادی خواهد داد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی توانایی تاریخ سازی را دارند، گفت: «مساله فلسطین مانعی برای صلح نخواهد بود و ما این را در توافق‌نامه ابراهیم نیز ثابت کردیم و همه ما علاقه‌مند به بهبود زندگی در حوزه‌های قدرت خود هستیم.»

کوهن یکی از چهره‌های وابسته به رهبری لیکود است و پیش از این، سمت‌هایی وزیر اقتصاد و وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.

وی در این مصاحبه به موضوعات داخلی اراضی اشغالی، اصلاحات قضایی، روابط با آمریکا، آفریقا  و روسیه، مواضع رژیم صهیونیستی در برابر ایران و دیگر مسائل پرداخت.

کوهن: مساله فلسطین مانع عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض نیست

کوهن درباره ضعیف شدن رژیم صهیونیستی در مقابله با دشمنان در سایه اعتراضات علیه طرح اصلاحات قضایی ادعا کرد: «ایران و حزب الله گمان می‌کنند که اتفاقات داخلی «اسرائیل» بیانگر نوعی ضعف در داخل آن است؛ اما آنها اشتباه می‌کنند. این تظاهرات در اسرائیل بیانگر قدرت و انسجام است! آنها باید بدانند قوم یهود همیشه با بحث‌های درونی خود متمایز بوده‌اند؛ اما به وقت امتحان با هم متحد می‌شوند. این اتحاد اخیرا در عملیات ماه مارس علیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه و در عملیات ماه مه در جنین مشاهده شد. ممکن است در مسائل داخلی باهم اختلاف نظر وجود داشته باشیم؛ اما در مقابله با دشمنان همیشه متحد هستیم زیرا آنها میان موافقان و مخالفان اصلاحات تفاوتی قائل نیستند زیرا آنها مخالف «دولت اسرائیل» هستند.»

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره تمرد نظامی در ارتش به خصوص از سوی خلبانان، افسران، سربازان و نیروهای داوطلب در سایه تغییرات قضایی مدعی شد: «تاثیر آن در واقعیت صفر است. من به عنوان یکی از اعضای کابینه در یک جلسه توجیهی امنیتی درباره عواقب این اعتراضات حضور داشتم. تصمیم به تصویب بخش اول اصلاحات گرفته شد زیرا اپوزیسیون در واقعیت تاثیر و نفوذی ندارد. حقیقت این است که اپوزیسیون از مطبوعات برای بزرگنمایی استفاده می‌کند و کسانی هستند که آرزو دارند از تظاهرات برای تغییر دولت سوء استفاده کنند؛ اما در واقعیت اوضاع کاملاً متفاوت است.»

وی مدعی شد: ما اکنون در تعطیلات کنست هستیم و نخست وزیر گفت که تا نوامبر مهلت می‌دهد تا به تفاهم برسیم و در صورت عدم دستیابی به این تفاهم، مسئولانه عمل خواهیم کرد تا موضوعات مورد توافق را به نفع همه مردم «اسرائیل» پیش ببریم.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره اظهارنظرهای آمریکا در زمینه این تغییرات قضایی و اینکه آیا آن را دخالت در امور رژیم صهیونیستی محسوب می‌کند یا نگرانی دوستان و متحدان واقعی، گفت: ایالات متحده بزرگترین متحد «اسرائیل» است و ما ارزش‌های مشترکی داریم. من فکر می‌کنم آنچه از سوی ایالات متحده بیان شد، بیانگر علاقه‌مندی است. اما در نهایت، درباره موضوع داخلی «اسرائیل» است و به شیوه‌ای دموکراتیک توسط مردم حل خواهد شد. این موضوعات با هدف دستیابی به توافق در حال مذاکره است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه در مورد پرونده فلسطین و ارتباط آن با پرونده سازش نیز گفت: از مجموع پنج توافقنامه صلح، چهار توافقنامه ای که «اسرائیل» منعقد کرده توسط حزب لیکود انجام شده است. برعکس دولت قبلی، دولت‌های نتانیاهو سه توافقنامه صلح را امضا کرده‌اند و اینجا یادآور می‌شوم که یائیر لاپید آن زمان برای حمایت از توافق صلح با امارات در کنست حاضر نشد. «مساله فلسطین مانعی برای صلح نخواهد بود و ما این را در توافق‌نامه ابراهیم نیز ثابت کردیم و به نفع همه ماست که زندگی در مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بهبود یابد.» بهبود استاندارد زندگی فلسطینی‌ها از نظر اقتصادی یکی از منافع مشترک همه ماست. فراموش نکنید که نتانیاهو در پرتو بحث بر سر مسئله فلسطین به توافقات صلح دست یافت. من فکر می‌کنم اصلی‌ترین چیزی که سعودی‌ها در نظر دارند دفاع در برابر تهدید ایران است. مهم‌ترین چیز این است که منافع مشترک آمریکا، عربستان و «اسرائیل» در این است که به ایران در مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین و در یهودیه و سامره (کرانه باختری) هیچ فرصتی ندهند. به همین دلیل است که من مطمئن هستم که مسئله فلسطین مانعی برای صلح نخواهد بود.

وی از پاسخ درباره دیدارهای محرمانه میان رهبری رژیم صهیونیستی و عربستان امتناع کرد. وی در عین حال درباره دیدار با وزیر خارجه عربستان گفت: میزبانی از وزیر خارجه عربستان مانند عید در «اسرائیل» خواهد بود. کار و منافع مشترک زیادی داریم. صلح بین ما به نفع مردم «اسرائیل» و عربستان سعودی و به نفع مردم یهود و مردم مسلمان خواهد بود! من از میزبانی او در «اسرائیل» بسیار خرسند می‌شوم.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره موضوع حزب الله لبنان و چادرهایی که در شمال اراضی اشغالی برپا کرده ادعا کرد: «اسرائیل همچنان قدرتمند است. نصرالله در سال ۲۰۰۶ گفت که قدرت اسرائیل را نشناخته است، ما به او پیشنهاد می‌کنیم دیگر آن را امتحان نکند. اسرائیل می‌تواند لبنان را به عصر حجر برگرداند. اسرائیل در بستن حساب‌ها در زمان مناسب حرفه‌ای است. ما همه رهبران جهاد در غزه را از بین برده‌ایم! می‌توانیم همه جا به همه دسترسی پیدا کنیم؛ اما همه چیز را به موقع انجام می‌دهیم. در مورد این موضوع هم ما تمام امکانات موجود، اعم از دیپلماتیک و نظامی را به خود واگذار می‌کنیم. ما نحوه عملکردی را که خواهیم داشت، توضیح نمی‌دهیم. با این حال، من به صراحت می‌گویم: «دولت اسرائیل می‌تواند به همه و همه جا دسترسی پیدا کند.»

وی درباره یورش وزرای کابینه به صحن‌های مسجدالاقصی و انتقادها در این زمینه ادعا کرد: «اسرائیل وضعیت موجود در قدس و مسجد الاقصی را حفظ کرده است و آزادی عبادت برای همه ادیان، برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان وجود دارد. این وضعیت از زمان تأسیس «اسرائیل» و در دوران حکومت لیکود وجود داشته است. در آینده نیز چنین خواهد بود. بنابراین ما آزادی مذهبی را برای همه تضمین می‌کنیم. رفتن وزیران به مسجد الاقصی تخطی از وضعیت موجود نیست. قبلا هم وزیرانی این کار را کرده‌اند، بنابراین تغییری در سیاست دولت ایجاد نشده است.»

وی درباره روابط با کشورهای آفریقایی نیز گفت: در هفت ماه گذشته به ۲۹ کشور سفر کردم که فقط سه مورد از آنها در آفریقا بودند. از نظر سیاسی و اقتصادی امکانات بسیار بزرگی در آفریقا وجود دارد. ما واقعا روابط را با همه تقویت می‌کنیم. ما با اکثر کشورها رابطه داریم. برخی از کشورهای اسلامی وجود دارند که ما آماده هستیم تا بخشی از روابط با «اسرائیل» باشند.

کوهن درباره روابط با روسیه در سایه جنگ اوکراین ادعا کرد: ما در روابط مستمر با روسیه هستیم. مسکو اخیراً با افتتاح سفارت خود در قدس موافقت کرده است.

وی درباره کارهای جدید در وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی برای نشان دادن تصویری مناسب از این رژیم به دنیا ابراز عقیده کرد: ما در اعزام هیئتی به ترکیه برای بهبود روابط با آنها اولین بودیم. من اولین وزیر خارجه در خاورمیانه بودم که برای حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به این کشور سفر کرد. ما یک قرارداد تجاری با امارات امضا کرده‌ایم. آذربایجان؛ کشور اسلامی شیعه اولین سفارت خود را در «اسرائیل» باز کرد و من در ترکمنستان سفارت تل‌آویو را افتتاح کردم. من از سودان دیدن کردم و پایه‌های یک توافق صلح را بنا گذاشتیم. چاد؛ کشور اسلامی در آفریقا سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. به همین دلیل است که ما در واقع شاهد تعدادی از دستاوردهای سیاسی هستیم که برای «اسرائیل» به دست آمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha