• جمعه / ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402050603405
  • خبرنگار : 50026

درس‌هایی از قیام عاشورا برای عصر حاضر

درس‌هایی از قیام عاشورا برای عصر حاضر

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی گفت: چندین درس اساسی می‌توان از قیام عاشورا گرفت که باید در جامعه اسلامی مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حسین رحیمی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نهضت عظیم امام حسین(ع)، به مثابه‌ یک دانشگاه بوده که حاوی درس‌های فراوانی برای تمام بشریت در همه‌ دوران است.

وی با اشاره به اینکه اولین درس الگوبخشی است، افزود: امام خمینی(ره) با تمسک به نهضت عاشورا و سیره سیدالشهداء(ع) بود که منطق راحت‌طلبان و سازشکاران دنیا طلب و افراد بی تفاوت توجیه‌گر را مردود دانسته و به قیام علیه نظام ستمگر برخواست و انقلاب اسلامی ایران را بر پایه‌ نهضت حسینی(ع) به پیروزی رسانید.

رحیمی با اشاره به پیوند دین و سیاست به عنوان دومین درس، تصریح کرد: بر این اساس مبارزه مسلحانه و قیام و فعالیت سیاسی نه تنها با دین و قداست مذهبی منافات ندارد بلکه موید این دیدگاه مقدس است که« دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست».

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات این است که ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، بیان کرد: شهادت باعث جاودانگی و پیروزی بر استکبار است.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی با اشاره به ترویج روحیه‌ ایثارگری در قیام عاشورا، ادامه داد: مسلمانان در هر زمان و مکانی برای احیا و اجرای دین مانند امام حسین(ع) لازم است فداکاری کنند.

رحیمی با اشاره به مبارزه با ظلم و عدالت طلبی به عنوان یکی دیگر از درس‌ها، اظهار کرد: مبارزه با ستمگری و بی عدالتی تکلیف همیشگی مسلمانان است.

وی با اشاره به درس عدم سازش با دشمن، گفت: مقاومت برای دفاع از آرمان‌ها و تحقق اهداف همراه با تسلیم نشدن در برابر ستمگران همواره باید در خاطرمان بماند. از طرفی ولایتمداری و عشق ورزیدن به امام و رهبری و مطیع فرمان او و تحمل سختی‌ها در این راه از دیگر نکته‌های عاشوراست.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی از اخلاص و صداقت در عاشورا گفت و ادامه داد: در مبارزه در خصوص احیای اسلام، پیگیری مصلحت اسلام و جامعه به جای منفعت شخصی باید مدنظر باشد.

رحیمی از شجاعت و شهامت در برخورد با دشمن گفت و بیان کرد: ترس و سهل انگاری در مقابل دشمن معنا ندارد. از سویی دیگز هوشمندی سیاسی در تمام مراحل مبارزه از دیگر نکته‌های قیام است چراکه امام حسین(ع) در تمامی مراحل مبارزه با حکومت فاسد اموی تا لحظه‌ شهادت با هوشیاری و برنامه عمل فرمودند.

وی از پیشتازی رهبران به عندان یکی دیگر از درس‌ها اشاره کرد و ادامه داد: رهبران جامعه باید همچون سالار شهیدان به عنوان رهبر جامعه اسلامی در خط مقدم مبارزه با دشمن حرکت کنند.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی با اشاره به عزت‌طلبی و پرهیز از ذلت، بیان کرد: سالار شهیدان با شعار هیهات مناالذله، مرگ با عزت را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند. بصیرت به معنای شناختن حق و باطل و موضع گیری مناسب در برابر آن نیز از دیگر فلسفه‌های عاشورا بود.

رحیمی ادامه داد: احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز از مهم‌ترین و اثرگذارترین درس‌هاست چراکه حیات جامعه اسلامی ارتباط مستقیم با امر به معروف و نهی از منکر دارد. تکلیف مداری نیز اثرگذار است چراکه امام حسین(ع)بدون تساهل و تسامح به تکلیف خود در برابر جامعه اسلامی عمل فرمودند.

وی یادآور شد: نباید قیام امام حسین(ع)را در سیاهپوشی، گریه و سینه‌زنی و برانگیخته شدن مقطعی عواطف خلاصه کرد، بلکه باید ببینیم چه شد و چه گذشت و با تفکر، به آن عمل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha