آیت الله سیداحمد علمالهدی امروز ۵ مرداد، همزمان با تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی در جمع عزاداران اظهار کرد: در مورد قمر بنیهاشم ما هر چه بگوییم به اندازه فرمایش معصوم موثر نیست.
وی گفت: معرفتشناسی ما نسبت به قمر بنیهاشم به هیچ وجه قابل مقایسه با معرفتشناسی امام صادق(ع) نیست. در این فرمایش امام صادق (ع) سه مولفه را به عنوان شاخصه عظمت قمر بنیهاشم معرفی میکنند. تصویری که ما از حضرت ابوالفضل داریم یک ظاهر و قامت زیبا است اما وجود حجت مقدس بالغه الهی، امام معصوم هیچ یک از این خصوصیات را شاخصه ابوالفضل شناسی قرار ندادند.
امام جمعه مشهد ابراز کرد: معرفت و مسئله معرفتشناسی ما بر حسب فرمایشات امام صادق(ع) با مولفههایی است که در واقع از نقطههای راهبردی در زندگانی اجتماعی ما است لذا اگر ما دوستدار قمر بنیهاشم هستیم باید دنباله رو ابوالفضل(ع) باشیم، اگر بخواهیم ابوالفضلی زندگی کنیم باید چه شاخصه و مولفهای در ما به وجود آید.
علمالهدی گفت: امام صادق(ع) ۳ شاخصه برای حضرت ابوالفضل(ع) معرفی میکنند. ایشان میفرماید «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَاً»، این ۳ مولفه از شاخصههای قمر بنیهاشم در منطق امام معصوم(ع) است.
امام جمعه مشهد در تبیین ویژگیهای بارز حضرت ابوالفضل(ع) خاطرنشان کرد: ویژگی بارز ابوالفضل العباس(ع) یکی در وابستگی به مقام ولایت و امامت امام زمان خود و دیگری علم، دانش، فهم و بصیرت او بود، تا جایی که حتی دیانت او در خدمت ولایتمداری و وابستگیاش به امام زمانش قرار داشت، به همین دلیل امام صادق(ع) بنای توصیف جایگاه والای قمر بنیهاشم را دارد، او را «نافِذَ البَصیرَه» میدانند؛ یعنی کسی که در بینش خود نسبت به امام زمانش رویه ارادی داشت.
وی با اشاره به ویژگیهای بینش انفعالی و بینش ارادی افزود: به طورکلی دو بینش وجود دارد؛ یکی انفعالی و دیگری ارادی. بینش انفعالی همچون وضعیت فردی است که به میان جمعی رسیده و بدون هدف و به صورت تصادفی، با چند نفر وارد معاشرت میشود اما بینش ارادی همچون وضعیت فردی است که به محفلی وارد شده و با شناخت قبلی، به دنبال فرد خاصی میگردد تا با او ارتباط برقرار کند.
علمالهدی عنوان کرد: این دو بینش میتواند در جبهه خیر و شر وجود داشته باشد و همانطور که در لشکر عمر سعد، عدهای با بینش انفعالی به کربلا آمده بودند تا از گذرگاه جنگ با حسین بن علی(ع) برای خود موقعیت، ثروت و قدرتی فراهم کنند، برخی افراد همچون عمر سعد نیز با بینش ارادی به میدان آمده بودند و برای تحقق یک هدف خاص همچون ملک ری، حتی از ریختن خون پسر پیامبر(ص) هم باکی نداشتند. این وضع در اردوی سیدالشهدا(ع) هم برقرار بود و از میان جمعیت انبوهی که با اباعبدالله (ع) همراه شدند و تا کربلا هم آمدند، عده زیادی که بینش انفعالی داشتند، حضرت را تنها گذاشتند و تنها افرادی با حضرت باقی ماندند و به فیض شهادت در رکاب امام زمانشان نائل آمدند که صاحب بینش ارادی بودند.
وی اظهار کرد: با این حال در میان شهدای کربلا تنها قمر بنیهاشم است که «نافِذ البَصیرَه» خوانده شده و جمعی از مفسران، این صفت را حتی از صفات حضرت سیدالشهدا(ع) دانستهاند که نشان میدهد شخصیت قمر بنیهاشم به حدی از تعالی نفسانی و روحانی رسیده بود که صفتی از وجود با کرامت یک معصوم به او اطلاق میشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: ایمانی که در هیچ شرایطی خدشهدار نشود آن ایمان از نافذ البصیره بودن است، این یعنی صلب الایمان بودن. باور محکم به معاد و توحید از این دو شاخصه نشأت میگیرد.
امام جمعه مشهد گفت: بر اساس فرمایش امام معصوم حضرت ابوالفضل(ع) دارای بینش نافذالبصیره بود و از طرفی باور ایشان یک بینش خدشهناپذیر داشت. هر جای واقعه کربلا را که بنگریم نافذالبصیره بودن قمر بنیهاشم را مشاهده میکنیم.
انتهای پیام
نظرات