• چهارشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402050402845
  • خبرنگار : 50455

روز هشتم محرم؛ الگویی برای جوانان امروز

روز هشتم محرم؛ الگویی برای جوانان امروز

ایسنا/قم یک کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: این مسئله جای تامل دارد که حضرت علی اکبر(ع) چطور توانسته است به چنین جایگاهی رسیده باشد که شبیه‌ترین مردم در گفتار و در رفتار به رسول‌الله باشد؛ لذا چنین جوانی باید الگوی جوانان نسل ما باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریم مومنی، کارشناس دینی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با روایت تاریخی روز هشتم محرم، عنوان کرد: روز هشتم ماه محرم الحرام قحطی آب، ممنوعیت و جلوگیری از دسترسی به آب برای اردوگاه لشکر سید الشهدا (ع) رسما اتفاق افتاد.

مومنی با بیان اینکه به لحاظ نامگذاری‌هایی که توسط ذاکران اهل بیت(ع) صورت گرفته است؛ روز هشتم محرم به نام حضرت علی اکبر(ع) نامیده شده است، گفت: بر طبق گزارشات تاریخی حضرت علی‌اکبر(ع) در واقعه کربلا حدودا بیست و هفت ساله بودند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در توصیف حضرت علی اکبر(ع) می‌فرماید: "اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله"؛ این نکته را بارها در کتب تاریخی و حدیثی و از زبان ذاکران اهل بیت (ع) و منبری‌ها شنیدیم، اما حقیقت این سخن بسیار عمیق است.

مومنی افزود: در باب زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) قبل‌ از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مطالب زیادی وجود ندارد و آنچه بیش از هر چیزی نظر را به خود جلب می‌کند فضایلی است که برای ایشان نقل شده است.

وی یادآور شد: کلام حضرت سید الشهدا(ع) در رابطه با فضیلت حضرت علی اکبر(ع) که می‌فرمایند: ایشان شبیه‌ترین مردم به لحاظ ظاهری، رفتاری و گفتاری به پیامبر(ص) هستند بسیار عجیب است، چرا که پیغمبر اشرف مخلوقات خداست و مقام ایشان از تمام انبیای گذشته بالاتر است و خداوند در قرآن کریم در رابطه با شخصیت پیامبر(ص) می فرماید: إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم آراسته‌ای، لذا با کمترین عبارت بیشترین معنا را در مورد حضرت علی اکبر(ع) در دست داریم.

مومنی تصریح کرد: این مسئله جای تامل دارد که حضرت علی اکبر(ع) چطور توانسته است به چنین جایگاهی رسیده باشد که شبیه‌ترین مردم در گفتار و در رفتار به رسول‌الله باشد؛ لذا چنین جوانی باید الگوی جوانان نسل ما باشد، اما متاسفانه نتوانستیم با زبان هنر و با منطق گویا و به روز این شخصیت را به جامعه‌ی مسلمان و شیعی به خوبی معرفی کنیم.

این کارشناس مسائل دینی در پایان عنوان کرد: امیدواریم نسل جدید و جوان ما با الگوگیری از حضرت علی اکبر (ع) به اوج کمالات علمی و معرفتی برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha