فردین منصوری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در شرایط معمولی، جهشی درس خواندن دانشآموزان از نظر کارشناسان آموزشی و تربیتی مردود است، گفت: با توجه به اینکه دانشآموزان از نظر سنی در دو گروه کودک و نوجوان قرار میگیرند و هر دو گروه در سنین حساس رشد قرار دارند، لذا اصرار خانوادهها به جهشی درس خواندن دانشآموزان میتواند آنها را در معرض مشکلات و چالشهایی قرار دهد.
منصوری با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکردهای مدرسه همزیستی با گروه همسالان و آماده کردن دانشآموزان برای زندگی آینده است، اظهار کرد: دوران دانشآموزی، دوران حساسی است که بهترین شیوه برای گذراندن این دوره این است که فرد در کنار گروه همسالان باشد تا بتواند از تجربه گروه همسالان برای رشد خود استفاده کند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تاکید کرد: برای اینکه دانشآموزی در زندگی تحصیلی و شغلی موفقتر باشد، باید جنبههای مختلف شخصیتی او متناسب با هم رشد پیدا کرده باشد که دور شدن از گروه همسالان به واسطه جهشی درس خواندن میتواند فرصتهای لازم برای رشد شخصیتی دانشآموز را از او بگیرد.
وی با بیان اینکه دانشآموزانی که جهش تحصیلی دارند بیشتر از همسالان خود با مشکلات عاطفی مواجه میشوند، یادآور شد: رشد همه جانبه دانش آموزان در سایه تعامل با گروه همسالان اتفاق میافتد و دانشآموزانی که جهش تحصیلی دارند، معمولا به خاطر از دست دادن دوستان خود در سالی که جهش تحصیلی داشته، با مشکلات عاطفی مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان پسر بیشتر از دخترها ممکن است در معرض آسیب ناشی از جهش تحصیلی قرار بگیرند، ادامه داد: با توجه به اینکه ویژگیهای جسمی در پسرها برجستهتر است، لذا دانش آموزان پسر بیشتر از دخترها ممکن است در معرض آسیب ناشی از جهش تحصیلی قرار بگیرند. به عنوان مثال وقتی یک پسربچه ۱۰ ساله با یک پسربچه ۱۲ ساله همکلاس میشود، قطعا از نظر قد و وزن از همکلاسیهای خود عقب است و این ناهماهنگی ممکن است دانشآموزی که جهش تحصیلی داشته را در سطح پایینتری نسبت به همکلاسیهای او قرار دهد و چون او در گذشته از همکلاسیهای خود جلوتر بوده، بیشتر ممکن است در معرض آسیبهایی مثل سرخوردگی قرار بگیرد.
منصوری با بیان اینکه تجربه نشان داده دانشآموزانی که جهشی تحصیلی داشتهاند در برخورد با گروه همسالان کمتر به حق خود میرسند، تاکید کرد: فرآیند رشد یک کودک ۱۰ ساله با یک کودک هشت ساله متفاوت است و وقتی دانشآموزی جهش تحصیلی داشته باشد، درست است که از نظر درسی از همسن و سالهای خود یک سال جلو میافتد، اما از نظر اجتماعی مجبور میشود با دانشآموزانی که حداقل یک سال از او بزرگترند، تعامل برقرار کند و چون با افرادی در تعامل قرار می گیرد که از نظر زیستی بدنی از او جلو هستند، اذیت میشود.
منصوری ادامه داد: اگر مسائلی دیگری مثل بلوغ را هم در نظر بگیریم، تصمیمگیری در مورد جهشی درس خواندن دانشآموزان سختتر هم می شود.
وی سپس با بیان اینکه جهش تحصیلی تنها در مورد درصد کمی از دانشآموزان نتیجهبخش است، گفت: تنها در موارد استثناء که دانشآموزی از نظر درسی از همسن و سالهای خود خیلی جلو باشد، آن هم با در نظر گرفتن ویژگیهای جسمی و شخصیتی دانشآموز و در عین حال با لحاظ کردن نظر کارشناسان آموزشی میتوان در مورد جهشی درس خواندن او تصمیمگیری کرد.
منصوری با تاکید بر اینکه جهشی درس خواندن دانشآموزان برای دو مرتبه( دو مقطع) در طول دوران تحصیل به هیچ عنوان از سوی کارشناسان آموزشی توصیه نمیشود، گفت: یک دانشآموز هرچقدر هم که از همسنوسالهای خود جلوتر باشد، نهایت اینکه بتواند یک سال جهش تحصیلی داشته و با دانشآموزان یک یا دو سال بزرگتر از خود تعامل مثبت برقرار کند، اما بیشتر از آن قطعا آسیب خواهد دید.
انتهای پیام
نظرات