به گزارش ایسنا، محمد محمدیبخش در نشست خبری با اشاره به تابآوری ناوگان هوایی در شرایط تحریم، بیان کرد: با توجه به تحریمهایی که هر روز اضافه میشود، باید متناسب با آنها عمل کنیم اما سعی می کنیم اطلاعات دقیقی بدهیم و شما هم به مردم منتقل کنید. اما بهترین خبر، عملکرد است.
وی درباره نیاز صنعت هوایی توضیح داد: نیاز ما با وضعیت فعلی، اگر تعداد جمعیت و فرودگاهها تغییر نکند، با تنوع انواع هواپیما از باریکپیکر، پهنپیکر، جت منطقهای که بتواند نیازها را پوشش دهد، ۵۵۰ فروند هواپیماست. ۳۳۰ هواپیما داریم که ثبت شده و ۱۳۹ فروند هواپیمای ما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمینگیر است و تعدادی از اینها قابل برگشت به چرخه نیستند و حتی برنامه داریم که برخی از این تعداد را از ناوگان خارج کنیم. امروز هم ۱۸۵ هواپیمای فعال داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تعدادی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگردادن آنها به چرخه برنامه داریم. البته که ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمیکنیم، تمام آنها در داخل تعمیر میشود و این فرایند با ایجاد زیرساخت در شرکتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. البته هزینه این تعمیر نباید از خرید و واردات بیشتر باشد.
محمدیبخش درباره پروازهای اربعین توضیح داد: شهریور ۱۴۰۰، کمتر از ۴۰هزار زائر به دلایل مختلف از جمله کرونا و وضعیت نابسامان موجود، جابهجا کردیم. سال ۱۴۰۱، ابتدا عملیات حج را داشتیم که ۴۰ هزار مسافر را در ترمینال سلام جابهجا کردیم و این ترمینال بهعنوان ترمینال پروازهای زیارتی در نظر گرفته شد، بعد هم پروازهای اربعین در ترمینال سلام انجام شد که ۲۵۷ هزار نفر جابهجا شدند و ۲۰۰۸ پرواز انجام شد.
قیمت بلیت پروازهای اربعین چند تومان خواهد بود؟
وی با اشاره به محدودیتهایی که در پروازهای اربعین وجود دارد، گفت: ما از فرودگاههای مختلف به دو فرودگاه عراق یعنی بغداد و نجف بیشتر نمیتوانیم پرواز کنیم. از طرفی بهدلیل درجه بالای حرارت محدودیتهای عملیاتی داریم.
رئیس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: میزان و تعداد پروازها و هزینههای فرودگاه بغداد و نجف، عامل تعیینکننده در نرخ اربعین است که هنوز مشخص نشده است.
چرا خرید بلیت هواپیما، سخت شده است؟
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کمبود بلیت هواپیما و طولانی شدن روند انتظار برای تهیه بلیت توضیح داد: باید توجه داشت که در سه ماه ابتدایی سال جاری، تعداد ناوگان ما بیشتر شده، مسیرهای پروازی ما بیشتر شده، پوشش منطقهای ما بیشتر شده، در عین حال پرواز به هر دلیلی به سبد خانوار اضافه شده، ایمنی پرواز، آسانی، قیمت مناسب پرواز از جمله این دلایل است که مردم از روش پرواز برای سفرهایشان اقبال کردند و به همین دلیل مدت زمان انتظار برای تامین بلیت هواپیما طولانیتر شده است.
محمدیبخش خاطرنشان کرد: از طرفی در حال حاضر ضریب اشغال صندلی ناوگان هوایی اکنون بالای ۹۵ درصد است که در ۷۵ سال گذشته سابقه نداشته است؛ وقتی ضریب اشغال بالا میرود، سوداگری ایجاد میشود و اخلالگران وارد بازار میشوند. متخلفان شامل سایتهای غیرمجاز، سایتهای مجاز که تخلف میکنند، آژانسهایی که خارج از نرخ مصوب میفروشند و ایرلاینها که خارج از نرخ میفروشند، میشود؛ البته ما در این مدت ورود کرده و با متخلفان برخورد داشتیم، از جلب و احضار تا تفهیم اتهام و صدور حکم قضایی.
وی ادامه داد: در عید نوروز ۱۴۰۱، دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر داشتیم و در نوروز ۱۴۰۲ دو میلیون و ۹۰۰ هزار داشتیم. سه ماهه اول سال جاری هم افزایش پرواز و مسافر داشتیم. ضریب پاسخگویی ما ۱۸۵ از ۵۵۰ تعداد موردنیاز است و تا این عدد، کمبود داریم. ایام نوروز، سفرهای تابستان، عملیات حج و اربعین، همه جزو روزهای پرتقاضاست و حالا هم به نظر میرسد دیگر های سیزن و لو سیزن نداریم و همیشه تقاضا برای بلیت هواپیما وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر کالایی عرضه و تقاضایش متناسب نباشد، به کنترل نیاز دارد، افزود: وقتی در سایر شقوق حملونقل به دلایل مختلف کاهش عرضه رخ دهد، درخواستها به بقیه بخشها منتقل میشود و راهکار این مشکل هم توسعه ناوگان است.
افزایش نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی
محمدیبخش با بیان اینکه نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی بسیار افزایش پیدا کرده است، افزود: به دلیل شرایط پس از کرونا که کارخانهها تعطیل شده بودند، افزایش نرخ در تمام دنیا وجود دارد، نرخ دلار هم که اثر مستقیم که در این بخش دارد و باعث گران شدن تامین قطعات شده است؛ با وجود این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، اکنون روان شده است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال تغییر قیمت بلیت پروازهای داخلی نیز بیان کرد: پیش از این مصوب شد قیمت بلیت پروازهای داخلی به صورت متوسط ۲۹ درصد افزایش یابد که این موضوع با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شد، اما استعلامی از ستاد تنظیم بازار داشتهایم که آیا این ۲۹ درصد غیر از مالیات بر ارزش افزوده است یا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است که هنوز به ما پاسخی ندادهاند و در صورت اعلام نظر از سوی ستاد تنظیم بازار، اعلام خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات