ایجاد سرعتگیر در مناطق مختلف شهری و محورهای مواصلاتی یکی از راههای کاهش میزان تصادفات در معابر محسوب می شود ولی بحث استانداردسازی این سرعتگیرها از احداث خود آنان بسیار مهم تر است. تعداد زیاد سرعتگیرها و استاندارد نبودن آنها در مسیر پرتردد تالش به آستارا و بالعکس در غرب استان گیلان که در مجموع ۱۲۲ سرعتگیر مرتفع و معمولی میباشند، باعث وارد شدن خسارت مالی به خودروها و افزایش گلایه شهروندان، مسافران و رانندگان عبوری شده است.
نصب سرعتگیرها به جای آنکه ابزاری برای کنترل سرعت خودروها و پیشگیری از وقوع تصادفات باشد، در محور پرتردد تالش به آستارا و بالعکس، کارکرد منفی پیدا کرده و منجر به ایجاد مشکلاتی برای رانندگان شده است. رانندگان معتقدند سرعتگیرهای متعدد و مرتفع یکی از موضوعاتی است که نه تنها بر هزینه مالی اضافه میکند، بلکه برخی از آنها غیرقابل تحمل است و اعصاب و روان مردم را آزار میدهد.
بعضی از سرعتگیرهای نصب شده در مسیر تالش به آستارا و بالعکس فاقد علایم هشدار دهنده بوده و اگر راننده آشنایی با مسیر نداشته باشد، یکباره به سرعتگیر میرسد و با سکوی پرشی مواجه میشود که علاوه بر احساس ناخوشایند برای سرنشینان، برای صاحب خودرو نیز خسارت در پی دارد.
هر چند که سرعتگیرها برای جلوگیری از سرعت غیرمجاز و پیشگیری از تصادفات موثر هستند اما نباید رانندگان قانون مدار نیز در این میان به دلیل وجود سرعتگیرهای غیراستاندارد متضرر شوند. متاسفانه بسیاری از سرعتگیرهای مسیر آستارا به تالش بدون رعایت استانداردهای لازم نصب شدهاند و همین امر موجب کارکرد معکوس آنها و اختلال در ترافیک این مسیر پرتردد شده است. وقتی که یک ماشین با مسافر به سرعتگیرهای مسیر تالش به آستارا و بالعکس برخورد میکند، آسیب جدی به بدنه و شاسی، جلوبندی و حتی فرمان خودرو وارد میشود و ممکن است از کنترل خارج شود و در شرایط بد اقتصادی خسارتهایی به جلوبندی خودروها به دلیل وجود سرعتگیرها وارد شود.
در همین رابطه شاهد خسارت سرعتگیرهای غیر استاندارد مسیر ترانزیتی تالش به آستارا و بالعکس به کامیونهای ترانزیتی هستیم و اگر رانندگان کامیون در مسیرهای برون و درونشهری از روی سرعتگیر غیر استاندارد، بدون علامت و فاقد تابلو اعلام و هشدار با سرعت تردد کردند، لازم است جهت اطمینان و جلوگیری از خطر حادثه بعدی، توقف کرده و زیر بند کامیون و کشنده خود را کاملا بازدید کنند چرا که پیچهای دستگی روی پوسته دیفرانسیل در این سرعتگیرها آسیب میبیند.
اگر استانداردهای لازم در نصب سرعتگیرها رعایت نشود یا مکان یابیاش صحیح نباشد، نه تنها اثرگذاری مثبت نداشته بلکه باعث ایجاد خسارات مالی و جانی و سلب آرامش رانندگان و شهروندان میشود و متعاقبا ممکن است به افزایش میزان ترافیک و افزایش تصادفات منجر شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در همین رابطه با بیان اینکه در سطح محورهای استان گیلان ۳۶۵۰ سرعتگیر داریم، اظهار کرد: این سرعتگیرها نیازمند اصلاح هستند.
غلامعلی نیک فهم، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان، مخالف ایجاد هرگونه مانع در سطح جاده است و افزود: نصب هرگونه سرعتکاه نیازمند یک فرمول مهندسی است که طول و عرض و ارتفاع آن را با توجه به نوع جاده مشخص می کند تا به خودرو فشار و ضربه وارد نشود.
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در جلسه شورای برنامه ریزی استان گیلان، تاکید کرد: احداث سرعتگیر مشکل ترافیکی را حل نمی کند و حتی برای مردم مشکل ایجاد می کند و لذا ۳۰ درصد سرعتگیرهای استان گیلان در محورهای اصلی و فرعی تا پایان مردادماه باید کم شود.
سخاوت سلیمان نژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سرعتگیرها باید ساماندهی شوند، از دستگاههای مربوطه خواست تا نسبت به ساماندهی سرعتگیرها در نقاط مختلف شهرستان مرزی بندر آستارا اقدام کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان آستارا یکی از نقاط مهم گردشگرپذیر استان گیلان است، ممکن است برخی رانندگان با منطقه آشنایی نداشته باشند و دچار مشکلاتی شوند که در این راستا باید سرعتگیرها را ساماندهی کنیم.
معاون فرماندار آستارا افزود: بیشترین تعداد سرعتگیر در شهرستان آستارا و فاصله آن تا شهرستان تالش وجود دارد و برخی از آنها استاندارد نیست و باید دستگاههای متولی برای استانداردسازی آنها اقدام لازم را انجام دهند.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ما در مجموع ۱۲۲ سرعتگیر در محور مواصلاتی آستارا به تالش و بالعکس در غرب استان گیلان داریم که بنده نیز به شدت با نصب متعدد این سرعتگیرها مخالفم چرا که معتقدم برخی از این سرعتگیرها استاندارد نیستند و و بدون هماهنگی با مسئول راهداری منطقه و کارشناسان فنی توسط برخی از دهیاران و همچنین شهرداریهای فعال در مسیر فوق از جمله لیسار، حویق، لوندویل و چوبر ایجاد می شوند.
شاهپور آذروند با تاکید بر اینکه سرعتگیرهایی که توسط اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان مرزی بندر آستارا که بر محور مواصلاتی آستارا به تالش و بالعکس نظارت دارد، ایجاد میشود همگی استاندارد و با هماهنگی شورای ترافیک استان و شهرستان بوده و مابقی بدون هماهنگی با ما و توسط پلیس راه و دهیاران منطقه ایجاد میشود و غیر استاندارد هستند، افزود: ما بارها و بارها مخالفت خود با ایجاد سرعتگیر در مسیر فوق توسط پلیس راه، شهرداریها و دهیاریها را اعلام کرده ایم.
وی تصریح کرد: سرعتگیرها بازدارنده نیستند و مصوبه نصب سرعتگیرها با هماهنگی پلیس راه و شورای ترافیک شهرستان انجام می شود و ما با تعداد زیاد و نصب بدون هماهنگی با کارشناسان راهداری و نصب غیر استاندارد آن مخالفیم.
آذروند از اعتراض گسترده رانندگان ترانزیت و مسافران ورودی به نصب سرعتگیرهای زیاد در مسیر آستارا به تالش و تالش به آستارا خبر داد و گفت: آماده هستیم تا با دستور مقامات عالی استان برخی از سرعتگیرهای غیر استاندارد این مسیر را حذف کنیم.
به گزارش ایسنا، ضرورت ایجاد سرعتگیرها در مسیرها و معابر عمومی طبق نظر شورای ترافیک شهرها مشخص میشود که آیتمهای خاص خود را از جمله نزدیکی معابر به تقاطعها، میادین و مدارس دارد ولی توجه نکردن به ساختار مهندسی این سرعتگیرها، دردسرهایی برای عموم مردم ایجاد میکند که باید همه این موارد در شورای ترافیک شهرستان ها مورد توجه قرار گیرد تا شاهد گلایه مندی و نارضایتی شهروندان و رانندگان نباشیم.
همه ما معتقد هستیم که هر جا قانون حاکم است پیشرفت مشهود است و در بحث ارائه خدمات به شهروندان نیز قانون باید ملاک عمل قرار گیرد و تمام تصمیمات و اقدمات نهادها و دستگاه های اجرایی باید بر اساس قوانین و مقررات و استانداردهای علمی، فنی باشد. در همین رابطه لازم است شورای ترافیک شهرستانهای آستارا و تالش و همچنین پلیس راه منطقه توجهی جدی به موضوع استانداردسازی سرعتگیرهای محور تالش به آستارا و بالعکس داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات