• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402050201014
  • خبرنگار : 50180

کارشناس علوم تربیتی:

جهشی درس خواندن باید ناشی از توانایی‌ دانش‌آموز باشد، نه اصرار خانواده‌ها

جهشی درس خواندن باید ناشی از توانایی‌ دانش‌آموز باشد، نه اصرار خانواده‌ها

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس ارشد علوم تربیتی گفت: جهشی درس خواندن دانش‌آموزان باید ناشی از توانایی‌های دانش‌آموز باشد، نه اینکه به اصرار خانواده‌ها انجام شود.

 جهانگیر مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اصرار برخی خانواده‌ها به جهشی درس خواندن فرزندانشان، اظهار کرد: برخی خانواده‌ها تلاش می‌کنند هرطور شده، ولو به زور کلاس تقویتی و دوره‌های آموزشی فشرده، شرایط را برای جهشی درس خواندن فرزندانشان مهیا کنند، در حالیکه از نظر کارشناسان آموزشی و علوم تربیتی اصرار خانواده‌ها به جهشی درس خواندن دانش‌آموزان می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه امر تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان کند.

این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه جهشی درس خواندن دانش‌آموزان باید ناشی از توانایی‌های دانش آموز باشد، نه میل و اصرار خانواده‌ها، اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان داده تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزانی که به اجبار خانواده‌ها جهشی درس می‌خوانند، بعد از یک مدت نسبت به درس و تحصیل بی‌انگیزه شده و نمی‌توانند رشد لازم را از نظر یادگیری مطلوب داشته باشند.

 مرادی تاکید کرد: اصرار خانواده‌ها به جهشی درس خواندن فرزندانشان نه فقط زمینه‌ساز موفقیت بیشتر او نخواهد شد، بلکه می تواند دانش‌آموز را از درس و تحصیل زَدِه کرده که این بی‌میلی می‌تواند مسیر زندگی آینده فرزندشان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

مرادی تصریح کرد: از خانواده‌ها انتظار می‌رود نسبت به امور مهمی مثل تصمیم در مورد جهشی درس خواندن یا نخواندن دانش‌آموزان به توصیه‌ها و تصمیمات دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کنند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به ویژگی‌های دانش‌آموزان مستعد جهشی درس خواندن داشت و توضیح داد: جهشی درس خواندن صرفا برای دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا که در تست‌های هوش توانایی ذهنی ۱۲۰ به بالا داشته باشند و معدل آنها در تمامی پایه‌های قبلی تحصیل بالای ۱۹ باشد، توصیه می‌شود.

 مرادی تاکید کرد: دانش‌آموزانی که در تست‌های استعدادسنجی توانایی ذهنی بالای آنها به اثبات رسیده، قدرت یادگیری بالاتری دارند و مستعد جهشی درس خواندن هستند.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد تحصیل جهشی دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا زیر نظر کارشناسان آموزشی می‌تواند زمینه پیشرفت دانش‌آموزان مستعد را فراهم کند، گفت: کارهای پژوهشی نشان داده دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا که مستعد جهشی درس خواندن هستند، در کلاس‌های درس معمولی نشانه‌های ناسازگاری و پرخاشگری دارند و اگر برای جهشی درس خواندن آنها برنامه‌ریزی نشود، احتمال دارد در معرض آسیب هم قرار بگیرند.

مرادی تاکید کرد: جهشی درس خواندن در مواردی که استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموز بالا باشد، چه بسا بتواند از دانش‌آموز یک مخترع بسازد این در حالیست که عدم توجه و سرکوب استعدادهای همان دانش آموز می‌تواند او را در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دهد.

 وی یادآور شد: همچنین حضور دانش‌آموزان با بهره هوشی بالا در کلاس‌های درس معمولی می‌تواند مانع یادگیری بقیه دانش آموزان هم بشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha