افزایش تعداد جمعیت شیراز و تفاوت چشمگیر آمار جمعیتی این کلانشهر در ساعات روز و شب، رشد قابل توجه جمعیت مهاجرانی که شیراز را ییلاق تابستانه خود میدانند، آغاز دوران پساکرونا و البته نبود زیرساختهای مناسب حمل و نقل عمومی و اندیشیده نشدن راهکارهای مدیریتی ترافیکی طی ۲ دهه گذشته و .... از عوامل مهم در بروز و تشدید معضلی به نام ترافیک خودروها در این شهر به شمار میرود.
به گزارش ایسنا، ترافیک شیراز در حالی مسیر تبدیل شدن به یک بحران جدی را طی میکند که براساس اقاریر مسئولان این کلانشهر، هنوز مطالعات جامعی در این خصوص وجود ندارد.
اگرچه حدود یک دهه قبل، شهرداری اجرای طرح محدودیتهای ترافیکی را در شیراز کلید زد، (طرحی که هنوز بعضی تابلوها و علائم آن در نقاطی از شهر باقیمانده است)، اما فرمانده انتظامی وقت، در اقدامی خودجوش مانع اجرای آن شد. طرحی که اخیرا محمدحسن اسدی، از اجرای آن خبر داده، اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است.
طی هفتههای اخیر، اجرای طرحهای عمرانی در نقاط مختلف شیراز منجر به بروز ترافیک سنگین در ساعات مختلف از روز شده است که سنگین و مشکلسازترین آنها، ترافیک ایجاد شده در ورودی دروازه قرآن بوده است.
اجرایی شدن طرح احداث کانال انتقال آبهای سطحی و بهسازی خط انتقال آب از درودزن به شیراز در حد فاصل دروازه قرآن و بلوار هفتتنان، موجب مسدود شدن ورودی و خروجی اصلی شیراز و انتقال ترافیک همیشه سنگین این محور به یک خیابان درونشهری شده است.
این در حالیست که اطلاع رسانی مناسب برای مسافرانی که از سایر نقاط کشور به شیراز سفر میکنند، خودروهای باری و مسافری و ... پیرامون این موضوع نشده و از طرفی، تمهیدی هم از سوی مدیریت شهری و پلیس راهور برای انتقال اجباری ترافیک خودروهای سنگین از محور دروازه قرآن به سایر محورهای جایگزین موجود، انجام نشده است.
به گزارش ایسنا، در اولین روز از مردادماه و همزمان با اجرایی شدن این پروژه که قرار است دو هفته ادامه داشته باشد، ترافیک ورودی و خروجی شیراز در محور شمالی دروازه قرآن بیش از ۵ کیلومتر طول داشت و تمام خیابانهای اصلی و فرعی در محدوده میدان امام حسین(ع) تا دروازه قرآن را درگیر کرد.
این ترافیک که تا ساعات پایانی شب هم ادامه داشت، تنها محدود به نقاط شمالی شیراز نبود بلکه در نقاط مرکزی این کلانشهر و به ویژه در محدوده شرقی که شهرداری اجرای طرح تعریض پلها را در دست احداث دارد، مشهود بود.
به گزارش ایسنا، معضل ترافیک شیراز در ورودیهای شمالی و شمالغرب، به ویژه در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی روز، طی حداقل پنج سال اخیر و به دلیل ورود و خروج افرادی که محل کارشان شیراز و محل سکونتشان خارج از شیراز است، وجود داشته و هر روز بر حجم و عمق آن اضافه شده است.
بسیاری از شهروندان معتقدند که اجرای پروژههای عمرانی به شیوه کنونی توسط شهرداری در شیراز سالهاست که در جهان منسوخ شده و جای خود را به استفاده از شیوههای نوین داده که یکی از راهکارها، بهرهگیری از سیستمهای حفاری زیرزمینی است.
انتهای پیام
نظرات