• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402050100347
  • خبرنگار : 50105

چین به یاری روسیه شتافت

چین به یاری روسیه شتافت

خودروهای چینی کارخانه‌های خودروسازی روسیه را احیا می کنند.

به گزارش ایسنا، راه اندازی مجدد خودرسازی کلاسیک دوران شوروی به نام مسکوویچ توسط شرکت دولتی در ماه نوامبر به عنوان نشان دهنده مقاومت صنعت خودروسازی روسیه در برابر تحریم های غرب بود.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در زمان رونمایی از موسکویچ در کارخانه‌ای که سال گذشته دولت مسکو از خودروساز فرانسوی رنو با قیمت تنها یک روبل (۰.۰۱ دلار) از خودروساز فرانسوی رنو گرفت، اظهار کرد که این یک رویداد تاریخی است و بسیاری از مردم فکر می‌کردند که این پایان صنعت خودروی روسیه است اما تولد دوباره موسکویچ نشانه‌ای از نفوذ فزاینده چین بر بخش مهمی از اقتصاد روسیه است.

خودروهای کارخانه بزرگ خودروسازی مسکویچ در جنوب پایتخت روسیه هیچ شباهتی به مدل‌های موسکویچ  دوران شوروی ندارند. مسکویچ به رویترز گفت: «بومی‌سازی تولید به تدریج افزایش می‌یابد.» فاز دوم تولید در اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و مجموعه وسیع‌تری از تامین‌کنندگان محلی با قطعات روسی را شامل خواهد شد.

داده‌های صنعت خودرو نشان می‌دهد که خودروسازان چینی با خروج غرب که پیش از حمله به اوکراین بر بازار تسلط داشت، سهم بازار روسیه را تصاحب می‌کند. طبق داده‌های شرکت تحلیلی Autostat، خودروهای وارداتی چینی اکنون ۴۹ درصد از بازار روسیه را به خود اختصاص داده‌اند که در ژوئن به ۴۰ هزار دستگاه رسیده است، در حالی که سهم قبل از جنگ،  ۷ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ بود.

بر اساس آمار گمرک چین، صادرات خودروهای سواری خودروسازان چینی به روسیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، ۶.۴ برابر سالانه افزایش یافت و به تقریباً ۴.۶ میلیارد دلار رسید که شامل صادرات به ارزش بیش از یک میلیارد دلار تنها در ماه ژوئن است. رویترز اعلام کرد که شرکت‌های چینی نیز با مونتاژ خودرو در کارخانه‌هایی مانند رنو و نیسان، فروش خود را در روسیه افزایش می‌دهند.

دو شرکت و چهار منبع آگاه به این موضوع به رویترز گفتند که شش کارخانه در روسیه که قبلاً متعلق به خودروسازان اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بودند یا خودروهای خود را مونتاژ می‌کردند، اکنون مدل‌های چینی تولید می‌کنند یا برنامه‌هایی برای این کار دارند. محاسبات رویترز نشان می‌دهد که به طور کلی، شش کارخانه ظرفیت سالانه حدود ۶۰۰ هزار خودرو دارند.

کارشناسان این بخش اظهار کردند که حضور رو به رشد خودروسازان چینی به نفع روسیه است و این کشور را قادر می‌سازد تا تولید در کارخانه‌های متوقف‌شده را از سر بگیرد و کارگران را حفظ کند. ولادیمیر پوتین گفت کارکنان این صنعت در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ هزار نفر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۱۶:۵۴

به نفع چین و ضرر اروپاییها

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۲۳:۵۲

باید همه کشورهای منطقه به خود اتکایی برسند تا وابستگی را به این شکل روسیه و کشور ما و دیگر کشورها شاهد نباشند چین نمونه خواستن و توانستن است و خواست و شد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۱۸:۱۰

چرا سمند را انجا تولید نکردیدالبت خود مسکوویچ و لادای دهه ۷۰ روس از سمند بهتر بود لادا موتور فیات کم مصرف داشت و مسکوویچ دنیایی بود پر قدرت فقط اشکالش زوزه دیفرانسیل بود اما هر دو کم مصرف و پرقدرت که هم اکنون سمند به گردش نمی رسد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۱۸:۵۵

با این گونه صنعت هم رضایت خداوند را دارید و هم خلق خدا چون با این خودروها صنعت خدمات نیز با تمام ظرفیت فعال می‌شود.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۱۹:۵۱

بهتر بود اسمشو از مسکویچ به پکن ویچ تغییر میدادن. تا واقعی تر بشه. چین همه دنیا رو قبضه کرده

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۲۰:۱۶

خدا خودش امریکارا زیروکنه باسیاستهایش دنیارا مشغول جنگ کرده نمیزاره یه کشوری زندگی ٱرام داشته باشند نمونش جنگ داخلی ایران که به هم میپرند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۲۱:۴۷

بیشترین ضرر مردم روسیه می خورند که خودروهای باکیفیت اروپایی روبا خودروهای بی کیفیت چینی باید استفاده کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۲

دقیقا

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۱ ۲۳:۴۷

باید یه جایی پای صنعت اروپایی ها و آمریکا ییها را در اسیا برید البته وابستگی ها را نه معاملات یکطرفه را که ما و روسیه و خیلی از کشورها با تحریم بیکاری و تورم و وابستگی ها اشکارا و کشورها را بیشتر وابسته و تحقیر و یا به خود واقعی و خودکفایی برساند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۲ ۰۴:۲۳

به لطف نفت و گاز و ذخایر ارزی فعلا روسیه ظاهرا مشکلی ندارد ..اما با گذشت زمان و دگرگونی تصاعدی در تکنولوژی و صنعت و نیاز روسیه به پیشرفت در این دو مقوله ، زیاد زمان نخواهد برد که نشان دهد چقدر تحریم در افول اقتصاد یک کشور موثر است ...اگر تحریمها ادامه پیدا کند سطح رفاه در روسیه بشدت افت میکند در چند سال آینده