• جمعه / ۳۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402043019220
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

توجه به عقلانیت و فطرت انسانی از مهم‌ترین اصول تبلیغ است

توجه به عقلانیت و فطرت انسانی از مهم‌ترین اصول تبلیغ است

ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: توجه به عقلانیت و فطرت انسانی از مهم‌ترین اصول تبلیغ است، و از خطرناک‌ترین آفات تبلیغ دین این است که برنامه‌هایی را که با فطرت و عقل و خواسته‌های معقول افراد تطبیق ندارد وارد تبلیغ کنیم.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ویژگی‌های یک تبلیغ اثرگذار و شاخصه‌های تبلیغ دین، اظهار کرد: در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف پیامبر اکرم(ص) و سایر پیامبران همین تبلیغ بوده است.

وی افزود: مبلغان دین ویژگی‌های مهمی دارند که در صورت برخورداری از آن، مردم جذب دین شده و در صورت نداشتن آن برای همیشه از آموزه‌ها گریزان خواهند بود. تبلیغ از آن جهت مهم است که برای مردم جهان به‌ویژه برای مسلمانان شناخت ابعاد و برنامه‌ها و زوایای اسلام و آگاهی از اهداف و انگیزه‌ها یک امر بسیار مهم و حیاتی است. نکته مهم این است که بدانیم اهداف تبلیغ چیست که مبلغ باید آن را به طور کامل بداند.

رحیمی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز یک مبّلغ، ایمان و آگاهی است، تصریح کرد: فردی که ایمان و آگاهی داشته و از دانش کافی برخوردار باشد بهتر خواهد توانست تبلیغ دین کند؛ چنان‌ که پیامبر(ص) از خداوند درخواست کرد «رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا؛ پروردگارا بر علم من بیفزا.»

وی ادامه داد: ویژگی دیگر مبّلغ صبر، قاطعیت و استواری است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است چراکه شاید در برخی موارد بی‌حرمتی، بی‌احترامی و سختی‌هایی در این راه وجود داشته، اما با استواری و قاطعانه صحبت کردن، یک مبّلغ اساس کار را مشخص و باعث دوری از ‌کج‌روی‌ها خواهد شد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مورد بعدی دلسوزی است، گفت: دلسوز مردم بودن باعث جذب بیشتر خواهد شد، چراکه مردم می‌بینند این مبّلغ برای آنان ارزش قائل است؛ از طرفی اخلاق نیکو نیز باعث جذب افراد می‌شود.

رحیمی اظهار کرد: یک مبّلغ و فردی که تبلیغ دین می‌کند باید حسن خلق داشته باشد؛ همان‌گونه که قرآن نیز راز موفقیت پیامبر(ص) را در تبلیغ دین همین خوش‌خلقی می‌داند؛ چنانکه در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران آمده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ ای پیامبر پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت‌دل بودی از پیرامونت پراکنده می‌شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه، و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل‌کنندگان را دوست دارد.»

وی تصریح کرد: مورد بعدی امر به معروف و نهی از منکر است. این امر یکی از اصول دین اسلام بوده و باید به شیوه‌ای درست مورد استفاده قرار گیرد. توجه به عقلانیت و فطرت انسانی نیز از مهم‌ترین اصول تبلیغ است، چراکه از خطرناک‌ترین آفات تبلیغ دین این است که برنامه‌هایی را که با فطرت و عقل و خواسته‌های معقول افراد تطبیق ندارد وارد تبلیغ کنیم.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اگر مخاطب به این سمت رود که دین با عقل فاصله دارد، به‌صورت طبیعی از مبلغ فاصله می‌گیرد و نه تنها به سمت مبلغ نمی‌آید بلکه ممکن است برای همیشه از دین و روحانیت گریزان شود و این امری است که یک مبلغ باید دائماً به آن توجه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha