• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402042918842
  • خبرنگار : 71660

دیدار شی جینپینگ با کیسینجر در پکن

دیدار شی جینپینگ با کیسینجر در پکن

یک رسانه چینی امروز (پنجشنبه) گزارش داد، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری این کشور دیداری با هنری کیسینجر در پکن داشته است.

به گزارش ایسنا، رسانه سی‌سی‌تی‌وی چین گزارش داد، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین امروز با هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی دیدار کرده است. اما هیچ جزئیاتی از این دیدار و گفت‌وگو منتشر نشده است.

کیسینجر ۱۰۰ ساله همچنین طی روزهای اخیر در پکن با وانگ یی، مقام ارشد سیاست خارجه چین و لی شانگفو، وزیر دفاع این کشور دیدار کرد.

واشنگتن اعلام کرد که نسبت به سفر کیسینجر به چین آگاه است اما تاکید کرده او به جای دولت آمریکا اقدامی انجام نخواهد داد.

هنری کیسینجر به عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد خدمت و نقش دیپلماتیک کلیدی در عادی‌سازی روابط بین واشنگتن و پکن در دهه ۱۹۷۰ ایفا کرد.

رئیس‌جمهوری چین در دیدارش به هنری کیسینجر گفت که روابط بین دو کشور در یک مرحله حساس قرار دارد و هر دو طرف باید «تصمیمات جدیدی بگیرند» که می‌تواند منجر به پیوندهای پایدار و «موفقیت و سعادت مشترک» شود.

شی گفت: چین و ایالات متحده بار دیگر در نقطه حساس و چندراهی قرار دارند که به کجا بروند و دو طرف باید تصمیمات جدیدی بگیرند. با نگاهی به آینده، چین و ایالات متحده می‌توانند به موفقیت و سعادت مشترک دست یابند.

همچنین وانگ یی، مقام ارشد چینی با اشاره به نقش کیسینجر در شروع روابط چین و ایالات متحده در حالی که به عنوان مشاور امنیت ملی در دوره دولت نیکسون خدمت می‌کرد، گفت که او «نقش غیر قابل تعویضی در تقویت درک متقابل میان دو کشور» داشته است.

وانگ یی که سابقا وزیر خارجه چین بود، گفت: سیاست ایالات متحده نسبت به چین، به خرد دیپلماتیک فردی مانند کیسینجر و شجاعت سیاسی فردی مانند نیکسون نیاز دارد.

این وزارتخانه گفت که دو طرف همچنین در مورد جنگ در اوکراین بحث کرده‌اند و همچنین هوش مصنوعی و سایر موضوعات اقتصادی هدف رایزنی قرار گرفت. وانگ یی به کیسینجر گفت که تغییر، محاصره یا مهار کردن چین «غیرممکن» است؛ چیزی که رهبران چینی می‌گویند ایالات متحده در تلاش است تا در مورد تجارت، فناوری، مساله تایوان و سوابق حقوق بشری چین و فناوری انجام دهد.

هنری کیسینجر با کین گانگ، وزیر خارجه چین که بیش از سه‌ هفته است در انظار عمومی دیده نشده، دیداری نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha