حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری عصر روز گذشته ۲۸ تیرماه در «کارگاه نقش حکمرانی خوب در کارآمدی دولتها» که به همت جهاد دانشگاهی و بسیج اساتید برگزار شد، با اشاره به اینکه نظریه قدرت در دنیا نه از نگاه نظری اما در وادی عملی مورد پذیرش قرار گرفته است، اظهار کرد: حکمرانی خوب آن است که قدرت بیشتری در مناسبات سیاسی و نظامی و ایجاد امنیت و نظیر اینها داشته باشد و حکمران خوب نیز کسی است که صاحب قدرت باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در دیدگاه حقانیت در تئوری اسلامی و تفکر توحیدی حاکمیت، اساس این است که چه کسی حق دارد حکمران جامعه شود؛ پرسش اینجاست که در دیدگاه اسلامی آیا فرد حق دارد دنبال مسئولیت باشد و هر مسئولیتی به او دادند بپذیرد و یا این حکمرانی میتواند خوب و مطلوب باشد یا خیر؟ پاسخ خیر است و اینجاست که ماهیت و هویت دولت اسلامی شکل میگیرد.
طاهری تصریح کرد: به هر میزان که با مؤلفههای مشروعیت در دولت اسلامی فاصله داریم، دولت اسلامی به همان میزان محقق نشده است اگرچه نظام اسلامی برقرار باشد.
وی با تأکید بر اینکه مسئله «اذن الهی» شرط لازم در حکمرانی کلان و راهبردی نظام اسلامی و حقانیت آن است، گفت: حکمرانی مشتمل بر نحوهای از اعمال قدرت بر دیگران است. در دیدگاه توحیدی، هیچکس حق اعمال قدرت به را دیگری ندارد بلکه نیاز به مجوز و مبنایی برای این تصرفات است و اگر این مبنا نباشد، هر فردی که دستوری صادر میکند درواقع به جهنم و شقاوت نزدیک میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: در حکومت انبیا و ائمه(ع) مسیر این است که نسبت حکمرانی فرد با دستور خدا مشخص باشد و در اینجا میزان تکریم ارباب رجوع یک دستور دینی و شرعی است اما اصل اولیتر آن است که انسان حتی اگر بهترین باشد، اساساً حق حکمرانی ندارد.
وی ادامه داد: کارگزار حکومت اسلامی امروز اگر مردم را باید و نباید کند، فردا دچار خواری و پشیمانی خواهد شد و اینجاست که پیامبر(ص) در سپردن امانت الهی یعنی مناصب حکومت اسلامی حتی با مقربترین صحابه خود نیز مماشات ندارد و هر کسی را مسئول و متصدی سیاسی نمیکند؛ مسئولان در وهله نخست باید نسبت خود را با خداوند، دین، قرآن و اهلبیت(ع) مشخص کنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با بیان اینکه اذن الهی از طرق انبیا و ائمه(ع) توزیع میشود، افزود: ائمه(ع) ما را در عصر غیبت به فقها و ولیفقیه ارجاع دادهاند تا حکمها و تصرفاتی که صادر میکنیم مشروع شود و حقانیت بیابد. این مهم با کلیدواژه «تنفیذ» برای مسئول دولت اسلامی امکانپذیر میشود که در قانون اساسی ما وجود دارد. اگر تنفیذ ولیفقیه نسبت به اجرای امور نباشد، تمامی اموری که مسئولان و کارگزاران انجام میدهند غیرشرعی خواهد بود و در روز قیامت نتیجهای جز خواری و پشیمانی برای مسئولان ندارد.
طاهری تأکید کرد: کسی که معتقد به نظام نیست تصرفاتش هم نامشروع است و در حکومت ظلم و جور است؛ این در حالیست که امروز چهرهای را که در جریان فتنه و نفاق بوده وارد بدنه حکومت مردمی میکنیم و این خیانت به انقلاب و نظام و حکمرانی الهی است و این تصرف مشروع نیست.
وی مسئله مهم بعد از تحقق اذن الهی در حکمرانی اسلامی را «قدرت در مدیریت» دانست و افزود: با مراجعه به آیه ۲۶ سوره قصص و ماجرای سپردن مسئولیت از جانب شعیب به حضرت موسی که قوی و امین بود، میتوان دریافت که قدرت و قوت داشتن یک اصل مدیریتی است، مسئولیت اجتماعی در حکومت اسلامی یک امانت است که مسئولان باید به آن وفادار باشند و لذا شرط پذیرش مسئولیت، قدرت و امانتداری است.
طاهری در خصوص به دنبال طلب مسئولیت بودن یا نبودن، تصریح کرد: شرط اول در طلب مسئولیت آن است که شخص اذن ولی جامعه را داشته باشد که مصادیق آن در تاریخ فراوان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: شرط پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی آن است که به دنبال انسان بیایند نه آنکه فرد خودش در طلب مسئولیت باشد؛ همچنین اگر برای مسئولیت به دنبال فرد آمدند، وظیفه او رفع حوائج جامعه اسلامی است و یکی از نعمتهایی که خداوند نصیب مدیران میکند همین خدمت و رفع حوائج مردم است. توجه داشته باشیم که به تأکید قرآن در آیه ۸ سوره تکاثر، در روز قیامت در مورد نعمتها از ما سؤال خواهد شد.
طاهری ادامه داد: اگر مسئولیتی به فرد داده شود و فرد بداند که کسی اصلح بر او وجود دارد، نباید بپذیرد بلکه باید تلاش کند تا فرد قویتر در آن منصب قرار گیرد وگرنه به بیان پیامبر اکرم، خائن است.حال اگر مسئولیتی به فرد پیشنهاد شود که میداند قادر به انجامش است و نپذیرد و حوائج جامعه اسلامی رفع نشود، در روز قیامت گرفتار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات