ندا محمدی دوشنبه ۲۶ تیر در یک کارگاه آموزشی گفت: دوره کودکی نخستین و حساس ترین دوره زندگی به شمار میرود و باید در بردارنده موقعیتها، فعالیتها و تجربههایی در راستای رشد همه جانبه کودکان باشد.
او با بیان اینکه امروزه بازی؛ مبنای اثرگذارترین و پرکاربردترین برنامههای آموزشی در جهان است، گفت: در واقع بازی پرمعناترین فرایند برای یادگیری در کودکان است و به عنوان اثربخش ترین روش برای یادگیری مهارتها و هنجارها و مقررات و نقشها در کودکان شناخته میشود.
این کارشناس سلامت روان ادامه داد: بازی طبیعیترین شکل تمایل کودک برای تماس و برخورد با دنیای اطرافش بوده و جزء جدایی ناپذیر از زندگی کودکان است؛ چرا که کودک در هنگام بازی میتواند تواناییها و چگونگی ارتباط با اطراف خود را کشف کند.
محمدی خاطرنشان کرد: یکی از امتیازهای بازی اینست که رشد شناختی کودک را گسترش میدهد، برای مثال بازیهای حسی حرکتی، موجب ارتقاء درک کودک از دنیای اطرافش خواهد شد.
او گفت: بازیهای جسمی به کودک کمک میکند تا ناتوانی خود را شناخته و برای رفع آنها تلاش کند یعنی به کودک اجازه میدهد که واقعیت را تغییر دهد. همچنین بازیهای نمادین، قوه درک کودک را قوی تر می کند؛ کودک در این بازیها به خیال پردازی می پردازد و کم کم قادر می شود مانند بزرگترها تفکر انتزاعی داشته باشد و یاد می گیرد که دنیای واقعی را نمی توان تغییر داد.
کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از دیگر فواید بازی می توان به درک نظم و ترتیب اشاره کرد؛ قوانین بازی همچون نحوه شروع، ادامه و خاتمه بازی فرصت مناسبی برای کودک فراهم می کند تا درباره نظم نکات بیشتری بیاموزد.
او گفت: بازی های تخیلی نیز سهم بزرگی در خنده و شادی کودکان دارد؛ اینگونه بازی ها به کودک اجازه می دهد تا با شرایط کنار بیاید، از این رو موجب توانمندسازی و موفقیت در بزرگسالی می شود و بهترین بازی آن است که عزت نفس را در کودک به جریان اندازد.
محمدی با یادآوری اینکه بازی راهی برای بیان احساسات است و به کودک این فرصت را می دهد تا هیجان های منفی همچون خشم و عصبانیت را خالی کرده یا مفاهیم تلخی چون مرگ و بیماری و یا جدایی را درک کند، گفت: به عنوان مثال کودک که عروسک خود را به دلیل اینکه مرتکب خطا شده تنبیه می کند، در واقع با معکوس کردن نقش ها به تدریج ترس یا خشم باقیمانده را از بین می برد.
این کارشناس سلامت روان گفت: کودکان با انجام بازی های فکری، مهارت های اجتماعی، شناختی و کاووش در دنیای خود را یاد می گیرند، از این رو کودکان از لحاظ ذهنی با محیط اطراف خود درگیر می شوند. معماها، بلوک ها و بازی های فکری قدرت یادگیری کودکان را بالا می برد.
محمدی اضافه کرد: محققان ادعا می کنند که بلوک سازی، مهارت های مکانی ریاضی و حل مسئله را بهبود می بخشد؛ چرا که در این بازی کودکان مدام در حال فکر کردن و تصمیم گیری برای چینش بلوک ها هستند.
این کارشناس گفت: با وجودیکه افراط در بازی های رایانه ای می توانند تاثیرات مخربی بر مغز داشته باشد، اما استفاده کنترل شده از این بازی ها می تواند باعث تقویت مغز و کارکرد ذهن کودکان شود.
محمدی همچنین خاطرنشان کرد: در بازیهای یارانهای هماهنگی اعضای بدن کودک مانند چشم و دست افزایش پیدا کرده و کودک بهتر می تواند حرکاتش را هماهنگ و کنترل کند؛ همچنین بازی های رایانه ای به کودکان کمک می کند تا قدرت استدلال و حل مسئله آنان افزایش یابد.
انتهای پیام
نظرات