• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402042516283
  • خبرنگار : 50617

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران:

شورای نگهبان در طول ۴۴ سال ماموریت خود را درست انجام داده است

شورای نگهبان در طول ۴۴ سال ماموریت خود را درست انجام داده است

ایسنا/مازندران رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران با اذعان بر این‌که شورای نگهبان هم در قانون اساسی و هم در نگاه امامین انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: بر خلاف دوره مشروطیت، شورای نگهبان در این ۴۴ سال با فراز و نشیب فراوان روبه‌رو بوده است و به‌رغم همه حملات و هجمه‌هایی که در سال‌های اخیر به انتخابات وارد شد، مأموریت خود را به درستی انجام داده است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر زکوی عصر یکشنبه، ۲۵ تیر به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تدوین‌کنندگان قانون اساسی برای صیانت از شکل و محتوای نظام در اصل ۹۱ قانون اساسی این مأموریت را به یک نهاد مستقلی به نام شورای نگهبان واگذار کردند.

وی دلیل تشکیل شورای نگهبان را پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی دانست و افزود: شورای نگهبان با ترکیب ۶ فقیه و ۶ حقوقدان تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در قانون اساسی ۳ مأموریت برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده و معمولا افکار عمومی با شنیدن نام شورای نگهبان، به یاد انتخابات می‌افتند که این فقط یکی از مأموریت‌ها است.

این مسئول، نخستین وظیفه شورای نگهبان را اصل ۹۱ قانون اساسی برشمرد و گفت: این اصل به معنای تشخیص مغایر نبودن مصوبات مجلس با احکام اسلام و قانون اساسی است.

حجت‌الاسلام زکوی با اعلام این‌که دومین مأموریت شورای نگهبان مربوط به جمهوریت نظام است، اظهار کرد: اگر قرار است انتخابات باشد و تمام مدیریت کشور با اتکا به آراء عمومی اتفاق بیفتد، اجرای انتخابات با وزارت کشور است اما نهادی مستقل از دولت در نظر گرفته شد تا بر انتخابات نظارت داشته باشد که آن نهاد همان شورای نگهبان است و این موضوع همان اصل ۹۲ قانون اساسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مازندران، تفسیر قانون اساسی را سومین مأموریت شورای نگهبان دانست و افزود: اگر در تفسیر یک اصل از اصول قانون اساسی ابهامی ایجاد شد، اصل ۹۸ قانون اساسی در این‌باره می‌گوید که تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه‌چهارم آن انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha