• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402042515963
  • خبرنگار : 71589

پرواز یک عمودپرواز برقی شخصی

یک فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست

یک فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست

طراحی شیک و آینده‌نگرانه یک عمودپرواز برقی شخصی موسوم به دورونی(Doroni) که با فناوری پیشرفته طراحی شده است، قرار است در حمل و نقل شخصی تحول ایجاد کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت Doroni Aerospace اولین آزمایش پرواز خلبانی هواپیمای عمودپرواز الکتریکی(eVTOL) شخصی خود را به انجام رساند. این شرکت که به دلیل طراحی شیک و اسپرت خود شناخته شده است، این نقطه عطف بزرگ را به تازگی اعلام کرد و لحظه مهمی را برای بازارِ در حال ظهور عمودپروازهای شخصی رقم زد.

در حالی که چندین شرکت بر روی توسعه خودروهای پرنده(وسایل نقلیه‌ای که هم امکان رانندگی با آنها وجود دارد و و هم پرواز کردن) متمرکز هستند که می‌توانند همزمان در جاده‌ها و در آسمان حرکت کنند، این شرکت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

ایده آن ساخت یک هواپیمای عمودپرواز برقی است که شبیه به یک خودروی اسپرت آینده‌نگرانه با هشت موتور الکتریکی و پروانه‌های نصب شده روی بال‌ها به همراه یک جفت پروانه کوچک در پشت بدنه است.

این شرکت در چند ماه گذشته با پشتکار روی ساخت یک نسخه نمایشی از فناوری تمام‌عیار خود کار کرده و بیش از ۵۰ پرواز بدون سرنشین را برای تنظیم دقیق ساخت آن انجام داده است.

اکنون دورون مردینگر(Doron Merdinger) موسس و مدیر عامل این شرکت گامی تاریخی برداشته و اولین کسی شده است که این هواپیما را خلبانی می‌کند.

این پرواز آزمایشی مهم داخل ساختمان این شرکت به مساحت ۱۳ هزار فوت مربع در فلوریدا انجام شد.

در طول این آزمایش، مردینگر به طرز ماهرانه‌ای از زمین بلند شد، روی هوا معلق شد و مانورهایی جزئی را با نهایت دقت قبل از فرود انجام داد.

مردینگر با انتشار تصاویر این تجربه، هیجان خود را به اشتراک گذاشت و گفت: احساس شناور شدن بر روی بالشتکی از هوا، تجربه‌ی سطحی از رهایی و هیجانی بی‌نظیر بود.

وی افزود: این تازه شروع کار برای ماست و من نمی‌توانم جلوی انتظارم را برای تحویل این وسایل نقلیه باورنکردنی به جهان بگیرم. این فناوری که ما توسعه داده‌ایم واقعاً شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست و می‌تواند به روش‌هایی که قبلاً فقط می‌توانستیم رویای آنها را داشته باشیم، تحولی در حمل ‌و نقل شخصی ایجاد کند.

مردینگر همچنین فاش کرد که این نسخه نمایشی در واقع شبیه به محصول نهایی با همین مقیاس است و در حال حاضر در حال اعمال برخی تغییرات اساسی برای افزایش ایمنی و کارایی این محصول هستند.

فناوری که شبیه به هیچ چیز دیگری در صنعت هوافضا نیست

این شرکت در حال حاضر ساخت نمونه اولیه دوم را آغاز کرده است که انتظار می‌رود تا ماه اوت تکمیل شود.

پیش‌بینی می‌شود هواپیمای دورونی با یک بار شارژ، برد قابل توجهی تا ۱۰۰ کیلومتر و سرعت ثابتی معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.

گفتنی است که این شرکت تحت گواهینامه اداره هوانوردی فدرال آمریکا(FAA) در بخش هواپیماهای اسپرت سبک است، به این معنی که صاحبان آینده این پرنده، برای پرواز با آن نیازی به مجوز خلبانی نخواهند داشت.

اما برای اطمینان از پروازی ایمن و آرام برای خریداران این پرنده، شرکت سازنده قصد دارد یک برنامه آموزشی شامل ۱۵ ساعت آموزش و پنج ساعت پرواز آزمایشی ارائه دهد.

انتظار می‌رود تحویل این پرنده به مشتریان در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

نوآوری در صنعت خودروهای پرنده

با وجود اینکه شرکت دورونی اولین شرکتی است که به پرواز با هواپیمای عمودپرواز برقی با قابلیت حمل دو سرنشین دست یافته است، اما آنها در رقابت برای تحقق حمل و نقل شخصی با وسایل نقلیه عمودپرواز برقی به بازار تنها نیستند.

به عنوان مثال شرکت Ryse مستقر در اوهایو، هواپیمای تک سرنشین خود موسوم به Recon را به طور گسترده آزمایش کرده است.

شرکت Opener مستقر در کالیفرنیا نیز در حال انجام آزمایشات پروازی برای هواپیمای عمودپرواز برقی تک سرنشین خود به نام BlackFly  است.

علاوه بر آنها، یک شرکت دیگر به نام Air نیز در حال توسعه یک پرنده عمودپرواز برقی با قابلیت حمل دو سرنشین به نام Air One است که قصد دارد پروازهای آزمایشی آن را اواخر سال جاری آغاز کند.

با دستاورد اخیر دورونی به نظر می‌رسد حمل و نقل شخصی نزدیک‌تر از همیشه شده باشد. در حالی که این شرکت در حال اصلاح و تکمیل هواپیمای پیشگام خود است و برای عرضه آن به بازار آماده می‌شود، صنعت «خودروهای پرنده» وارد عصر جدیدی می‌شود و شیوه سفر ما را متحول می‌کند و امکانات بی حد و حصری آسمان را در بر خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha