بهزاد رحیمی، رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در گفت و گو با ایسنا که به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی صورت گرفت به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با دستاوردها و ماموریت های این نهاد انقلابی و تاثیر آن بر توسعه علم و فناوری پرداخت که مشروح آن در زیر آمده است.
ایسنا: تنوع و گستردگی خدمات و فعالیتهای جهاددانشگاهی به عنوان تجلی گاه علم، ایمان و عمل را چگونه ارزیابی میکنید؟
بهزاد رحیمی: امروزه باید از علم و فناوری به عنوان یک ابزار استراتژیک برای رسیدن به تولید استفاده کرد، چراکه تحریم های ظالمانه علیه ایران بر روی مسائلی انجام می گیرد که کشور در آن موضوع با مشکل فناوری مواجه است، حرکتهای علمی جهاد دانشگاهی در قالب فعالیتهای دانشجویی می تواند در توسعه بنیان علمی کشور موثر واقع شود و خوشبختانه طی سالهای اخیر این نهاد به یکی از قابل اعتمادترین بخشهای علمی کشور تبدیل شده است.
گستردگی ابعاد علمی جهاد دانشگاهی در قالب ایجاد موسسات مختلف علمی و پژوهشی می تواند خدمات بسیار زیادی را در زمینههای مختلف علمی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور عرضه کند و بر همین اساس می توان جهاددانشگاهی را دانشگاهی کارآفرین دانست، خوشبختانه جهاددانشگاهی با افزایش تنوع موضوعات علمی و افزایش مشارکت دانشجویان در حوزههای مختلف مشارکت این قشر در سرنوشت جامعه شده و در شرایط فعلی تداوم این مسیر ضروری است.
ایسنا: چه برنامهای برای استفاده مناسب از این دستاوردها در سطح کشور و استان دارید؟
رحیمی: جهاد دانشگاهی، دانشگاه را جهادی کرده و این مسیر را دنبال میکنند و قطعاً در سالی که مزین به شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» است این نهاد می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری را در تحقق این شعار ایفا کند.
برنامه مهم برای استفاده مناسب از دستاوردهای جهاددانشگاهی، پیشرفت دانش بنیان کشور می باشد، که متاسفانه هنوز اراده برای آن و تحقق اقتدار اقتصادی متکی بر توان ملی در کشور شکل نگرفته است در حالی که پیشرفت، حاصلِ برنامهریزی جامع درازمدت و هماهنگ عمل کردن نهادهای مرتبط است.
وظیفه ماتشخیص درست نیازها و پافشاری بر قانع کردن مسئولین برای واگذاری مسئولیت به جهاددانشگاهی برای حل آنها است.
ایسنا: به نظر شما جهاددانشگاهی با ایمان، امید و اعتماد به جوانان چه الگوسازیهایی میتواند در پیشرفت دانش بنیان کشور داشته باشد؟
رحیمی: مهمترین نیاز استراتژیک کشور بهویژه در ابتدای انقلاب اسلامی ایران خودباوری مردم و بهویژه نسل جوان دانشگاهی است. جهاددانشگاهی با انجام فعالیتهای شاخص علمی، فناورانه و فرهنگی بیشترین سهم را در خودباوری مردم ایران و همچنین ترویج فرهنگ دانشبنیانی در کشور دارد.
فناوریهایی که تابهحال کسب و تجاریسازی کردهایم همه جزو نیازهای استراتژیک کشور بودهاند مانند بحث سلول درمانی، درمان ناباروری، فرستندههای رادیویی، دکلهای حفاری نفت، بذرهای هیبریدی، اصلاح نژاد دام و دهها فعالیت دیگر؛ جهاددانشگاهی از ابتدا راهش را درست انتخاب کرده است.
توسعه فرهنگی زیرساخت اصلی پیشرفت هر کشور و توسعه آموزشهای علمی و کاربردی و توسعه علم و فناوری بنای پیشرفت کشور را در زیر ساخت حاصل از توسعه فرهنگی بنا میکنند، لذا جهاددانشگاهی با قاطعیت باید به الگوسازیهای موفق خود ادامه داده تا فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانشبنیان به مساله اول برای مردم و مدیران کشور تبدیل شود.
کارآفرینی و نوآوریهای اجتماعی و اشتغال نیاز ضروری جامعه جوان است. سلیقه فرهنگی نسل جوان متناسب با شرایط جدید ممکن است روی فرهنگ کشور، استان و خانواده تاثیرگذار باشند، در این راستا، دانشگاه نقش بسیار خطیری دارد و ضرورت دارد که نگاه مسئولین به دانشجویان، نگاهی سرمایهای باشد چراکه آنان آیندهساز انقلاب و مملکت هستند.
ایسنا: نحوه ارتباط و تعامل شما با جهاددانشگاهی چگونه است و چگونه میتوان الگوسازیهای موثر و فعالیتهای امید آفرین این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی را تقویت کرد؟
رحیمی: جهاددانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی، تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که در سال ۱۳۵۹ با مأموریت گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تشکیل شد ، الگوی موثر برای تقویت این نهاد ،مولود انقلاب اسلامی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاریسازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی موردنیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت دانشبنیان است. تولید و تدوین فناوری؛ تجاریسازی نتایج تحقیقات؛ انتشار دانش از طریق اطلاعرسانی و آموزشهای تخصصی؛ توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری و ترویج کارآفرینی ازجمله مهمترین اموری است که جهاد دانشگاهی به عنوان جزئی از فعالیت های امید آفرین این نهاد برخاسته از انقلاب باید در دستور کار خود قرار دهد .
ایسنا: عملکرد جهاد دانشگاهی در اعتماد به جوانان تقویت روحیه «ما میتوانیم» و تربیت شخصیتهای مومن و برجسته علمی را چگونه ارزیابی میکنید؟
رحیمی: لازمه ادامه صحیح و پرشتاب حرکت علمی کشور، «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می توانیم» با حفظ جهت گیریهای انقلابی و اسلامی و ترسیم دقیق جایگاه و وظایف، در چارچوب نقشه جامع علمی می باشد ، هدف گذاری حرکت علمی کشور باید افزایش دانش جهانی از طریق تولید فرآورده های جدید و ناشناخته دانش بشری در چارچوب ارزشهای انسانی،به اعتماد به تخصص و تعهد جوانان کشور باشد.
مأموریتهای جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرحهای توسعهای و یا عمرانی تکرارپذیر جهاددانشگاهی؛ اجرای طرحهای کلان ملی پژوهشی و دستیابی به فناوریهای اولویتدار و مشارکت در توسعه آموزشهای تخصصی نوین و مهارتهای پیشرفته در سطح ملی و بینالمللی؛ ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانشآموختگان؛ ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری ازجمله این مأموریتهاست ، با توجه باسابقه فرهنگی این نهاد در دانشگاهها مأموریتهایی نیز درزمینه مشارکت در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی – ایرانی در دانشگاهها و نهادینهسازی گفتمان علم در راستای شکلگیری تمدن نوین اسلامی و مشارکت در ترویج، تعمیق و ارتقای کرسیهای نظریهپردازی و نقد و مناظره در این نقشه به جهاددانشگاهی واگذارشده است.
مهمترین ویژگی جهاددانشگاهی را برخورداری از نیروی جوان و در عین حال متخصص و دارای تفکر جهادی می باشد . جهاد دانشگاهی، نهادی مهم است زیرا هم با دانشگاه به عنوان سنگر علم و مرکز پیشرفت علمی کشور مرتبط است و هم دارای تلاش جهادی است و در مقابل موانع و مزاحمت ها از حرکت نمی ایستد.
انتهای پیام
نظرات