• پنجشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402042214326
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس خواستار شد:

در تقویم سالیانه کشور روزی ‌تحت عنوان ‌روز لردگان ثبت شود

در تقویم سالیانه کشور روزی ‌تحت عنوان ‌روز لردگان ثبت شود
عکس خبر آرشیوی است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده مردم شهرستان لردگان و فلارد و خانمیرزا در مجلس  با تاکید به اینکه شهرستان لردگان بعد از مرکز استان دومین ترکیب جمعیتی را دارد، اظهار کرد: این شهرستان نیازمند ساختار داری فرهنگ و ارشاد و مصلا می باشد.

حسین بامیری ۲۲ تیرماه در نشست خبری با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم دستاوردهای سفر وزیر فرهنگ به استان به صو رت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توام با خیر و برکت و رشد و بالندگی برای استان به همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه استاندار چهارمحال و بختیاری به برخی از مشکلات و معضلات مزیت و محاسن استان در بحث فرهنگ و ارشاد اشاره کرد، افزود: طبق گزارشات برخی از مشکلات و معضلات حوزه انتخابی اشاره شد که شهرستان های لردگان و خانمیرزا در حوزه انتخابی نماینده مردم شهرستان لردگان و فلارد و خانمیرزا می باشد.

نماینده مردم شهرستان لردگان و فلارد و خانمیرزا با بیان اینکه در حوزه انتخابی خانمیرزا، لردگان و فلارد ترکیب جمعیت وجود دارد، تصریح کرد: شهرستان لردگان از لحاظ پراکندگی و جمعیت مقام دوم را دارد که نزدیک به 50درصد از ترکیب جمعیتی شهر و روستایی را در کل استان در حوزه انتخابی مورد نظر داریم که متاسفانه از نظر فاصله شهرستان آخرین نقاط روستای و عشایری ما به مرکز استان هم به بیش از ۲۸۰ کیلو متر می‌رسد.

بامیری گفت: شهرستان لردگان به عنوان مهد کاروان پیاده و شیخ پیاده شناخته می‌شود زیرا در گذشته باتوجه به اینکه امکانات رسانه ای و رفاهی وجود نداشت در سال ۱۳۶۵ نزدیک به سه گروهان معادل ۵۰۰ نفر از رزمندگان غیور شهرستان لردگان با پای پیاده معادل هفت شبانه روز با عبور از رودخانه های خروشان و گردنه های صعب العبور مناطق کوهستانی سخت گذر سردسیری وبرف گیر عزم خودشان را جرم کردند و دین خودشان را نسبت به باورها و ارزش های انقلاب اسلامی و صیانت ازآب های سر زمینی اعلام و ابراز داشتند.

نماینده مردم شهرستان لردگان و فلارد و خانمیرزا بیان کرد: سازمان فرهنگ ارشاد اسلامی، صدا و سیما و اصحاب رسانه و وزارت علوم و تحقیقات و دستگاه‌های فرهنگی آموزش و پرورش باید فرهنگ ایثار و شهادت را در شهرستان ترویج دهند.

بامیری با اشاره به اینکه این شهرستان به کاروان پیاده رو معروف است، گفت: پیشنهاد می دهم در تقویم سالیانه کشور روزی را تحت عنوان روز اعزام کاروان پیاده تحت به عنوان روز لردگان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانند.

نماینده مردم شهرستان لردگان و فلارد و خانمیرزا با اشاره به اینکه در دیداری که با حضرت آقا داشتیم مکتوبه‌ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که با همکاری دستگاه های ذی ربط و جناب آقای جبلی - که هم اکنون کارهای اولیه صورت گرفته است- بتوانیم فیلم سینمایی تحت عنوان کاروان پیاده رو که همراه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد تهیه و تدوین ‌و در کل کشور پخش شود.

وی در ادامه افزود: لردگان دو شهرستان خانمیرزا و فلارد را حدود سال ۹۸ تاسیس و راه‌ اندازی کرد که خوشبختانه با رضایت مردم مواجه شد اما متاسفانه هیچ گونه ساختار اداری جدیدی در بحث تاسیس فرهنگ و ارشاد در شهرستان تا به الان ابلاغ نشده است.

بامیری یادآورشد: شهرستان خانمیرزا دارای 70 هزار نفر ترکیب جمعیت است که مرکز ثقل مواصلاتی فلات ایران به استان های جنوبی کشور است و اگر فرهنگ ارشاد اسلامی به صورت ضربتی به تهیه و تدوین ساختار اداری اقدام نکند در کوتاه مدت و میان مدت آسیب های فرهنگی و اجتماعی فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به تلاش ها و تعاملاتی که استاندار محترم و معاونت سیاستی و امنیتی استان با وزارت کشور داشتند توانستند طرح تبدیل بخش فلارد به شهرستان را در سال گذشته استارت بزنند.

بامیری خاطرنشان کرد: بعد از مرکز استان شهرستان لردگان دومین ترکیب جمعیتی را دارا است که متاسفانه نیازمند ساختار داری فرهنگ و ارشاد و مصلا می باشد.

امیرقلی جعفری بروجنی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ لایحه تقدیمی به مجلس، ضعیف تنظیم شده است، اظهار کرد: از دلایل اینکه در حوزه فرهنگ کم‌تر سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، معضلات معیشتی و مشکلات در حوزه اقتصاد است که باعث شده است این حوزه مهم به چشم نیاید، اما می‌دانید که حرکت تمدنی از حوزه فرهنگ رقم می‌خورد.

وی با اشاره به حضور متعدد و متنوع اقوام در ایران اسلامی توضیح داد: ایران اسلامی، رنگین کمان اقوام و فرهنگ‌ها و ادیان مختلف است که نمونه‌اش حضور نمایندگان سایر ادیان در مجلس شورای اسلامی که این تنوع فرهنگی و دینی باعث شده است که در عین تکثر، در کنار هم منسجم قرار بگیرند که این انسجام بین اقوام و ادیان مختلف، یکی از بزرگترین رسالت‌های جمهوری اسلامی ایران است و تقویت فرهنگ قومیتی زاگرس، در جهت بالندگی ایران اسلامی است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از عمده‌ترین موضوعاتی که می‌تواند اقوام را در پهنه جغرافیایی ایران در کنار هم قرار دهد، وجود زاگرس شمالی، مرکزی و جنوبی که از فرهنگ غنی و سرشاری برخوردار است.

جعفری با تاکید بر اینکه حفظ و بسط فرهنگ‌ها می‌تواند نظام اسلامی را بالنده کند، گفت: همان‌طور که در تاریخ ثبت شده است، دشمن برای ضربه زدن به ایران، نتوانست به زاگرس نشینان و بختیاری‌ها دست‌درازی کند، لذا اگر فرهنگ زاگرس نشینی با برگزاری جشنواره‌های مختلف از قبیل جشنواره موسیقی زاگرس که امسال اولین سال است که بعد از ایام کرونا، بنا شده است؛ برگزار شود تقویت شود، نظام اسلامی بالنده و انسجام میان اقوام زاگرسی بیش‌تر می‌شود زیرا که جامعه نیاز به انسجام و وحدت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha