• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402042113254
  • خبرنگار : 50182

یک استاد دانشگاه:

زنجیره علم و فناوری در برنامه‌های توسعه کشور ناقص است

زنجیره علم و فناوری در برنامه‌های توسعه کشور ناقص است

ایسنا/کرمانشاه دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر لزوم بازنگری جدی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور در حوزه علم و فناوری گفت: در حال حاضر زنجیره نظام علم و فناوری کشور در برنامه‌های توسعه‌ای ناقص بوده و ابتدا و انتهای آن مشخص نیست و برخی حلقه‌های آن نیز مفقود است.

سهراب دل انگیزان در نشست تخصصی «جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه‌های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه» که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با انتقاد جدی به رویکرد برنامه های توسعه ای کشور در حوزه علم و فناوری، گفت: در ماهیت این برنامه ها، تناقض های بسیاری در حوزه علم و فناوری مشاهده می شود.

وی افزود: اگر دو بخش مفهومی ارگانیک و مکانیک را برای حوزه علم و فناوری در نظر بگیریم، بخش ارگانیک یعنی نحوه چینش اعضای نظام علم و فناوری و نقش اعضا در این نظام و بخش مکانیک هم چگونگی حرکت اعضای این نظام و نحوه همکاری آنها با یکدیگر است تا منجر به یک خروجی مناسب شود که متاسفانه ما در هر دو بخش در برنامه های توسعه‌ای کشور مشکل داریم.

به گزارش ایسنا، دل انگیزان گفت: اگر نظام علم و فناوری را یک زنجیره در نظر بگیریم، در برنامه های توسعه ای کشور ابتدا و انتهای این زنجیره مشخص نیست، علاوه بر این برخی حلقه های این زنجیره هم مفقود بوده و برخی هم سُست هستند.

وی افزود: با توجه به این موارد به برنامه های توسعه ای کشور در حوزه علم و فناوری نقد جدی وارد بوده و یک آسیب شناسی جدی نیاز دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تولید علم و فناوری در کشور هدفمند نیست، گفت: تولیدات ما در این حوزه چیزی شبیه "شلیک تیر در تاریکی " است و همین امر موجب می شود که به نتیجه دلخواه نرسیم.

دل انگیزان گفت: در بخش علم و فناوری کشور اختراعات بسیاری به ثبت رسیده، اما این اختراعات همدیگر را پوشش نمی‌دهد و با هم یک پیکره را تشکیل نمی دهد و همین امر موجب شده با این حجم اختراعات به اهدافی که باید در حوزه علم و فناوری نرسیم.

وی افزود: در یک جمع بندی کلی به برنامه ای نیاز داریم که مطابق نیازها و شرایط کشور و مبتنی بر ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه علم و فناوری آن باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی ادامه داد: از طرفی برنامه ای می خواهیم که به جای رتبه و شاخص و ... میزان تغییرپذیری را ملاک قرار دهد. بطور مثال نمره فردی که از ۴ می شود ۱۲ خیلی با ارزش تر و موثرتر از نمره فردی است که از ۱۹ به ۲۰ رسیده و این تغییر پذیری باید به جای عدد و رقم، ملاک ارزیابی قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وجود دو نوع نظام علم و فناوری در جهان گفت: برخی از این نظام ها برنامه محور و برخی رقابت محور هستند. در نظام های برنامه محور عمدتا شاهد رشد تکنولوژی در برخی حوزه های خاص از جمله حوزه های نظامی و ایدئولوژیکی هستیم، بدون اینکه حتی به بازار فروش آنها توجه شود که کشور ما در این دسته قرار دارد.

دل انگیزان با اشاره به موفقیت نظام‌های رقابت محور، گفت: در این نظام ها با توجه به بازار هدف، تولید علم و فناوری به بخش خصوصی با لحاظ یک سری پروتکل های امنیتی سپرده می شود.

وی افزود: با توجه به وجود این دو نظام اگر بخواهیم در حوزه علم و فناوری به نتیجه دلخواه برسیم باید به سمت نظام رقابت محور حرکت کنیم.

دل انگیزان گفت: اینکه در برنامه های توسعه ای کشور فقط ماده و ردیف مشخص کنیم، کاری پیش نمی رود و نیاز است تک تک عناصر به صورت هویتی شناسایی شده و بعد نقش هر یک و بودجه لازم  برای آنها تعیین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha