• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402042013054
  • خبرنگار : 50214

دبیر ستاد امر به معروف یزد:

نبود متولی واحد باعث پراکنده‌کاری‌ها در حوزه عفاف و حجاب شده است

نبود متولی واحد باعث پراکنده‌کاری‌ها در حوزه عفاف و حجاب شده است

ایسنا/یزد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان یزد با بیان این که نبود متولی واحد موجب پراکنده کاری و جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل کردن در حوزه عفاف و حجاب شده است، ابراز امیدواری کرد در لایحه حجاب و عفاف مرجع نظارتی واحدی در این رابطه مشخص شود.

حجت الاسلام «ابوذر صانعی» امروز سه شنبه بیستم تیرماه با اشاره به برنامه‌های هفته عفاف و حجاب در استان، از جمله عوامل موثر در بروز بی‌حجابی در جامعه را ضعف حیای دینی در جامعه، کمبود محبت و عاطفه، نفوذ شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای ضد دینی و نبود آگاهی لازم در مورد عواقب بدحجابی برشمرد.

وی با تاکید بر اختلاف نظر افراد در مورد خصوصی یا عمومی بودن مسئله حجاب یا عفاف، تصریح کرد: برخی معتقدند که حجاب، یک مسئله شخصی محض است و لذا آن را جزو حریم شخصی افراد می‌دانند به طوری که نباید دولت و حکومت در آن ورود کند ولی برخی نیز این مقوله را یک مسئله اجتماعی می‌دانند که بر این اساس پوشش، یک مسئله چند وجهی است و می‌تواند جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

صانعی با بیان این که پوشش در کشورهای غربی نیز دارای قوانین حداقلی برای برخی مراکز خاص است، گفت: قطعاً در این باره دین مبین اسلام یک نگاه عمیق به حجاب دارد لذا این موضوع را نه تنها در بعد انفرادی بلکه از لحاظ اجتماعی نیز مورد تاکید دارد.

وی با اشاره به متعهد شدن ۳۲ دستگاه اجرایی برای فعالیت در حوزه عفاف و حجاب، بیشترین فعالیت در این زمینه را برعهده فراجا خواند و گفت: شاید نبود متولی واحد در این زمینه موجب پراکنده کاری و جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل کردن برخی از دیگر دستگاه‌ها در این حوزه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد اگر دولت قرار است لایحه حجاب و عفاف را به مجلس ارائه دهد،  بخشی را به عنوان مرجع نظارت مشخص کند تا شاهد فعالیت منسجم‌و با برنامه‎تر در این حوزه باشیم.

صانعتی همچنین تشکیل وزارت خانواده و فعالیت در حوزه عفاف و حجاب در ذیل این وزارتخانه را موثر دانست.

حجت الاسلام «ابوالفضل شوقی‌زاده» معاون علمی و مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف استان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت پرداختن به تدبیر در مقابل موضوع پند دادن، تصریح کرد: متاسفانه به آن اندازه که در مورد پند دادن وقت گذاشته‌ایم، در مورد تدبیر در مقوله حجاب زمان لحاظ نکرده‌ایم که امیدواریم تشکل‌ها و مسئولان در این زمینه نیز ورود بیشتر و موثرتری داشته باشند.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های آموزشی ستاد در سه سطح ملی، استانی و فصلی، گفت: علاوه بر آموزش تانون در ۱۷ اداره از ۳۲ دستگاه دخیل در حوزه عفاف و حجاب و نیز ارائه آموزش های لازم در این حوزه در محلات بزرگ، سمن‌ها و دیگر گروه‌های مردمی، راه اندازی شبکه اساتید و تداوم ارائه آموزش‌ها در مساجد و محلات در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این که سیاست‌گذاری در مباحث مهندسی فرهنگی را با استفاده از ظرفیت بنرها و بیلبوردهای شهری در قالب طرح معروفانه دنبال می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد از طریق تقویت ارتباط با هنرمندان و بخش هنر در این زمینه موفق‌تر عمل شود.

حجت الاسلام «محمدعلی زحمتکش» معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر یزد نیز در مورد نظارت بر شاخص‌های عفاف و حجاب ویژه مدیران و دستگاه‌ها در قالب قرارگاه ۲۱ تیر توضیحاتی اراده کرد و با بیان این که این برنامه در سه سطح کشوری، استانی و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی دنبال می‌شود، تصریح کرد: هدف اصلی تبیین و نظارت بر شاخص‌هی ابلاغی به دستگاه‌های اجرایی به ویژه در مورد مدیران و کارکنان است.

وی از انجام ارزیابی‌های نامحسوس و بازرسی‌های رسمی و ستادی از دستگاه‎ها در این رابطه خبر داد و گفت: ادارات بر اساس رنگ بندی ادارات به سه سطح دسته بندی و نسبت به تذکر و تشویق آنها اقدام می‌شود.

«علی رهدار» مسئول اداره حقوقی ستاد امر به معروف استان نیز با اشاره به انواع امر به معروف و نهی از منکر، اعلام کرد: ۱۴ هزار تذکر لسانی توسط ۷۳۰ نفر از آمرین امر به معروف استان در ایام نوروز صادر شد که تنها ۱۰ مورد منجر به تشکیل پرونده شده است و رتبه یزد را با ۱۷ مرتبه صعود، در جایگاه سوم استانهای کشور قرار داده است.

«زهره تقی حسینی» مسئول اداره امور خانواده، عفاف و حجاب ستاد یزد هم با اشاره به اجرای طرح جامع عفاف و حجاب کشور از سال ۱۴۰۰، این طرح را در واقع باز شده‌ی بند اول از اصل سوم قانون اساسی خواند که البته طی دو سال گذشته، هشت مرتبه مورد ویرایش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بر طبق قانون اساسی کشور، دولت جمهوری اسلامی موظف به فراهم کردن زمینه رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد در جامعه شده است که یکی از این مظاهر فساد، بی‌حجابی و بی عفتی در جامعه است.

تقی حسینی گفت: متاسفانه نه تنها مردم بلکه مسئولان نیز آگاهی لازم را در مورد این طرح ندارند و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها شاهد تبیین این موضوع در جامعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح حجاب به عنوان واجب شرعی معرفی و اجرای آن با رعایت کرامت انسانها اتفاق می‌افتد.

وی تبدیل جرم کشف حجاب به تخلف را تنها به دلیل امکان اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب و جرائم این تخلفات را ایجابی خواند و گفت: تلاش شده تا برخورد با متخلفات در قالب این طرح نیز عمدتاً فرهنگی و توجیهی و مشاوره‌ای باشد.

تقی حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد که براساس این طرح لایه عفاف و حجاب از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه و مصوب شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha