به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در نشست خبری دومین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) که امروز در ساختمان مرکزی نهاد رهبری برگزار شد به نقش و تاثیر کلیدی دانشگاه و آموزش عالی در فضای عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: فضای دانشگاهها به شدت بر فضای عمومی جامعه تاثیرگذار است و میتوانند تحول، تغییر و اتفاقات مثبت منفی زیادی را در جامعه رقم بزنند. بنابراین به هر میزانی که بتوانیم در فضای نخبگانی و محیط علمی دانشگاهها به صورت دقیقتر و سنجیدهتر عمل کنیم، به همان میزان نیز در فضای عمومی جامعه نقش مثبتتری را ایفا کردهایم.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها تاکید کرد: اهمیت محیط دانشگاه در فضای عمومی جامعه به دلیل پیشگام بودن و محرک بودن این محیط است. به همین جهت محیط دانشگاهها میتواند آغازگر تغییرات و تحولات اساسی در جامعه باشد؛ بنابراین ضروری است توجه ویژهای در برنامه ریزی و سیاست گذاری فضای نخبگانی جامعه ایفا کنیم و برای رشد و تعالی آن حساس و دغدغهمند باشیم.
حجت الاسلام فاطمی پور با تاکید بر این که نباید نسبت به تغییرات و تحولات فضای دانشگاهی بی توجه باشیم، گفت: به طور کلی اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح می شود و در مسیر واقعی خود حرکت میکند و جامعه هم در این مسیر قرار میگیرد، به همین جهت تمامی کسانی که در محیط دانشگاهی زیست میکنند، نقش مهمی در اصلاح این فضا دارند. نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها نیز مستثنی از این نقش نیست و باید به رسالت خود در حوزه های فرهنگی اجتماعی و تربیتی دانشگاهها عمل کند.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها اظهار کرد: در راستای عمل به موارد فوق این نهاد در تابستان امسال نیز همانند سال گذشته برنامه ریزی هایی را در دانشگاهها انجام داده است، زیرا پس از شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن آموزش در دانشگاهها، آسیب هایی را در حوزه فرهنگی دانشگاهها شکل گرفت که البته ما با آغاز آموزش های حضوری مطالعات مفصلی را در دانشگاهها انجام دادیم تا بفهمیم چه آسیب هایی متوجه این فضا بوده است و باید در چه وضعیتی قرار بگیریم تا بتوانیم متناسب با این مطالعات الزامات و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنیم.
حجت الاسلام فاطمی پور تصریح کرد: در واقع فضای دانشگاهها امروز بیش از همیشه نیازمند به فعالیتهای حضوری است. ما باید با برنامه ریزی و فرهنگ سازی عادتهای ایجاد شده طی دو سال دوره کرونا در فضای مجازی را در دانشگاهها تغییر دهیم. به همین جهت باید برنامه هایی تدارک ببینیم که علاوه بر جذاب بودن تنوع نیز داشته باشد و این برنامه ها بتواند آسیب های ایجاد شده در حوزه فرهنگی و تربیتی را جبران کند.
به گفته وی، باید کمک کنیم شور و نشاط، برنامهها، اردوهای متعدد دانشجویی و حضور حداکثری آنها در فعالیت ها در دانشگاهها شکل بگیرد که استفاده از فعالیت فعالین دانشجویی سهم عمده ای در این زمینه می تواند ایفا کند.
وی ادامه داد: ما سال گذشته در نهاد نمایندگی رهبری به این جمع بندی رسیدیم که برنامه ای را طراحی کنیم تا کمک کند فعالین فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دانشگاهها دور هم جمع شده و دغدغه ها و نیازها و نظرات خود را به اشتراک بگذارند تا بر اساس آن سال تحصیلی را با الزامات و برنامه ریزی های فرهنگی مشخصی شروع کنیم و بدون برنامه سال تحصیلی آغاز نشود.
معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها همچنین خاطر نشان کرد: برنامه ای که نهاد نمایندگی رهبری برای تابستان امسال در دانشگاهها برای رفع دغدغه های فوق طراحی کرده متفاوت است اما یکی از برنامه ها این است که تعداد فعالین دانشجویی دانشگاهها دور هم جمع شوند و اشتراکات خود در حوزه های فعالیت های دانشجویی را روی هم بگذارند و ظرفیتی مشخصی برای استان ها بر اساس تعداد دانشجو در نظر گرفته شده است که حداقل یک هفته قبل از شروع سال تحصیلی در هر استانی این فعالین دور هم باشند و برنامه های خود را به اشتراک بگذارند. مقدمات این برنامه ها نیز آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در دومین دوره اجرای طرح حامیم جامعه مخاطب این طرح بیش از سه میلیون دانشجو هستند، افزود: این دانشجویان در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیلاند و رهبری در بیانیه گام دوم بر استفاده از ظرفیت این گروه تاکید کرده و آن را حلقههای میانی نامیدند.
وی افزود: همه دانشگاهیان تاثیرگذار هستند و حضورشان در فضای دانشگاه در آینده کشور موثر است. در این راستا، آموزش و تقویت این افراد اهمیت به سزایی دارد.
فاطمی پور گفت: از ابتدای مهرماه آموزشهای دانشگاهی به صورت رسمی حضوری شدند. نهاد حدود ۸ هزار نفر از استادان را در دورههای دانشافزایی و توانمندسازی و دانشجویان را در طرح حامیم مشارکت داد. حدود ۵۰ دوره در سطح کشور برگزار شد و حدود ۱۱ هزار نفر در این طرح شرکت کردند. دورهها یک تا دو هفته بوده و برخی از دورهها در عتبات عالیات برگزار شدند.
معاون فرهنگی نهاد رهبری خاطرنشان کرد: سال گذشته شناسایی و ارتباطگیری با فعالان فرهنگی برای ما چالش به حساب میآمد. امسال تلاش کردهایم که این نقیصه برطرف شود. در این راستا، مکاتباتی با دانشگاهها داشتهایم. سه عنوان رسمی دانشگاهی و حدود ۱۰ عنوان دوره در این طرح برای دانشجویان ارائه شد.
این مقام مسئول تاکید کرد: برنامههای حامیم امسال دو بخش دارند که در آن افراد در گروههای کوچک تقسیمبندی میشوند و تحت نظر مربی دوره را میگذرانند و دانشجویان میتوانند در حدود ۱۰ کلاس آموزشی شرکت کنند.
به گفته وی، طرح امسال سه مرحلهای خواهد بود. مرحله اول، دانشگاهی است که مخاطب آن حدود ۴۵ هزار نفر است. در این دوره، نظام مسائل دانشگاه بررسی شد. جزئیات برگزاری این دوره در اختیار خود دانشگاهها بود. در این مرحله، دانشجویان جدیدالورود معرفی شده و در اردوی وفاق شرکت کردند.
فاطمی پور تاکید کرد: دانشگاهها در این دوره به صورت تعاملی کار میکنند تا بتوانند برنامههای خود را هزینه کمتر برگزار کنند. پس از اتمام دورههای دانشگاهی و استانی، منتخبی از شرکتکنندگان در این دورهها معرفی خواهند شد. حدود ۳ هزار نفر میتوانند در دورههای تکمیلی شرکت کنند.
فاطمی پور افزود: ما در این سه مرحله قصد داریم انگیزه دانشجویان را تقویت کرده و همافزایی ایجاد کنیم. همچنین هدف ما پاسخگویی به شبهات و سوالاتی است که در ذهن جوانان وجود دارد.
معاون فرهنگی نهاد رهبری افزود: ما نیاز به همافق شدن هستیم. این همافق شدن اگر با نگاه رهبری هماهنگ شود، بسیار موثر خواهد بود. مجموعه طراحیهایی که صورت پذیرفته این هدف را دنبال میکند. هدف کلان ما هم محقق کردن ایده رهبری در بیانیه گام دوم است. در این مسیر از همکاری وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بهره خواهیم برد.
انتهای پیام
نظرات