• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402041911847
  • خبرنگار : 50233

در گفت وگو با ایسنا تشریح شد:

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان معتقد است که سرآغاز پدیده تصادفات گونه یوزپلنگ آسیایی عمدتا به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ و بعد از دو بانده شدن محور پرتردد تهران مشهد برمی گردد..

بهرامعلی ظاهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: عمده این تلفات در محدوده عباس آباد -میامی که مهمترین کریدور عبور حیات وحش و خصوصا یوزپلنگ آسیایی بوده، اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تعدد یوزهای تلف شده در شرق استان تصریح کرد: از سال ۸۹ تا کنون حداقل ۱۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی در تصادفات جاده ای استان تلف شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان به اهمیت این گونه منحصربه فرد طبیعت استان سمنان و تعدد تلفات ناشی از سوانح جاده ای پرداخت و افزود: بیش از ۶۰ درصد تلفات یوزپلنگ آسیایی در استان و کشور ناشی از تصادفات جاده ای بوده است.

ظاهری کاهش تلفات یوز در این بخش را نیازمند یک عزم همگانی دانست و گفت: پارک ملی توران و زیستگاه های پیرامونی آن تنها زیستگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در ایران و آسیا است.

وی با بیان اینکه تصادفات یوز در ایران و خصوصا در زیستگاه مهم توران، با دو بانده شدن محور تهران- مشهد در اوایل دهه ۹۰ آغاز شده است، اضافه کرد: متاسفانه با دو بانده شدن این محور شاهد یک جداسازی زیستگاهی در منطقه بودیم و همین جداسازی زمینه بروز سوانح جاده ای یوز آسیایی را فراهم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان از همان نیمه اول دهه ۹۰ نسبت به افزایش تلفات یوز در منطقه هشدار داد، افزود: در همین راستا نقاط حادثه خیز برای این گونه گربه سان در استان شناسایی و برای ایمن سازی آن طرح هایی پیشنهاد شد.

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟

وی از انجام مطالعات لازم برای کاهش تلفات یوز در اداره کل محیط زیست استان خبر داد و گفت:  متاسفانه در این سال ها اقدامات چندانی برای کاهش تلفات یوز در سوانح جاده ای انجام نشده و حداکثر اقدامات محدود به نصب تابلوهای هشدار و یا فنس کشی بخش کمی از محور از سوی اداره کل محیط زیست استان بوده است.

وی با بیان اینکه یک محدوده ۸۰ کیلومتری در شرق استان محل عبور یوز بوده و نیازمند ایمن سازی جدی است اظهار کرد: این ۸۰ کیلومتر از محور دو بانده تهران – مشهد، در محدوده شهرستان میامی در استان سمنان تا شهرستان سبزوار در زیستگاه پارک ملی توران، مهمترین محدوده تردد و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است و نیازمند ایمن سازی جدی و خصوصا فنس کشی است. همچنین در دیگر نقاط نیز باید اقداماتی نظیر روشن سازی مسیر عبور است تا یوزها که عمدتا در شب و اوایل تاریکی غروب عبور و مرور می کنند از تلفات ناشی از تصادفات در امان باشند.

وی با بیان اینکه شکست نور ناشی از نور خودروها سبب زوم کردن یوزها و متعاقب آن مرگ آنها در سوانح جاده ای می شود، اضافه کرد:  باید زمینه ای فراهم شود که یوزها به سطح جاده نیایند.

ظاهری بر لزوم رعایت سرعت مطمئنه در این محدوده تاکید و اظهار کرد: انتظار می رود که رانندگان در عبور از این محدوده با سرعت کمتری حرکت کنند.

به گزارش ایسنا، از ابتدای سال و در ۱۰۰ روز اخیر دو یوزپلنگ آسیایی در این جاده در اثر برخورد با خودرو تلف شدند، ماجراد یوزپلنگ ماده باردار به همراه سه جنین در فروردین ماه و اخیراً در ۶ تیرماه نیز یک توله یوزپلنگ‌ ۱.۵ ساله حین عبور از این محور ترانزیتی در سوانح جاده ای تلف شد.
تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟
تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha