حجت الاسلام حسین رحیمی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: عید غدیر خم در روایات اهلبیت(ع) با عنوان «عید الله الاکبر» یاد شده و به تعبیر دیگر، از مهمترین و بزرگترین اعیاد مسلمانان بهشمار میرود.
وی افزود: در دایره معارف اسلامی، عید، خلاصه در خوشحالی ظاهری و دنیایی نمیشود بلکه روزی عید است که در آن، سودی واقعی نصیب انسان شده باشد؛ سود واقعی نیز در چیزی جز بندگی و طاعت الهی معنا پیدا نمیکند؛ در واقع وقتی انسان احساس میکند که وظیفه خود در رابطه با بندگی خدای متعال را به درستی انجام داده و خداوند آن را پذیرفته است نشاطی درونی در او به وجود می آید که در ظاهر او نیز نمایان میشود.
رحیمی ادامه داد: بنابراین باید به دنبال قبولی اعمال باشیم. در این صورت، تشخیص وظیفه و راه درست، مقدم بر انجام عمل است؛ یعنی اگر راه صحیح را نشناسیم هر چه سریعتر برویم گمراهتر میشویم. راه درست تنها با ولایت شناخته میشود به همین خاطر است که عید غدیر که روز شناخت، ایمان و بیعت با ولایت است بزرگترین عید است.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: ولایت امیرالمؤمنین(ع) در ادامه نبوت و ولایت رسول خدا(ص) است و ایشان وظیفه ما را در همان خطبه روز عید غدیر بیان کردهاند. یکی از وظایف قطعی همه ما، ابلاغ و رساندن پیام عید غدیر یعنی ولایت حضرت علی است که رسول خدا(ص) در مورد آن فرمود: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ پس باید این پیام را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.» باید از بهترین روشها، قالبها و محتواها برای رساندن پیام غدیر استفاده کنیم. این، وظیفه تک تک ماست.
رحیمی تصریح کرد: وظیفه دیگر نیز در همان خطبه بیان شده و آن بیعت است؛ البته بیعت واقعی و با تمام وجود و تصمیم و همت، نه بیعتی که اما و اگر و قید و تبصره داشته باشد اما درسها و عبرتهای غدیر بسیارند و همگی بزرگ و فراموش نشدنی.
وی بیان کرد: نکته دیگر، بحث ارتجاع یعنی بازگشت به عقب است که بارها در انقلابهای دینی و غیردینی اتفاق افتاده است. عدم حفظ میوه غدیر خم که همان ولایت امیر مؤمنان علی(ع) بود باعث شد همین اتفاق پرتکرار در تاریخ، برای امت اسلامی نیز بیفتد. بازگشت به عقب، به این معناست که احکام شرع و سنت رسول خدا(ص) که برای استقرار آنها تلاش و مجاهدت بسیار شده بود، دستاویز خواستههای فردی شده و مسیر مستقیم الهی که قطعاً توأم با سعادت دنیوی و اخروی امت اسلامی بود پیموده نشد.
رحیمی ادامه داد: یعنی با کنار گذاردن پیام غدیر، دوربرگردانی به سمت استکبار، زر اندوزی، قدرتطلبی و حکومتهای سلطنتی اتفاق افتاد؛ چنانکه حتی با حکومت کوتاه امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از خلفای سهگانه باز هم این مسیر اصلاح نشد و عاقبت به حکومتهای ظالم بنیامیه و بنیعباس منتهی شد. این را باید دانست که در صورت عبرت نگرفتن از تاریخ، بارها و بارها تکرار خواهد شد.
وی بیان کرد: شیعه به ماجرای غدیر تنها به دیده واگذاری خلافت و به عنوان یک مسئله تاریخی نمینگرد؛ بلکه با آنچه در قرآن آمده اسلام را بدون ولایت ائمه (ع) دینی ناقص میداند. شیعه امامت را هرگز به زمامداری محدود نمیداند بلکه لازمه امامت پذیرش مقام علمی اهل بیت(ع) به عنوان تنها آگاه به علوم قرآن و سنت نبوی است چرا که فقط آنانند که قرآن و سنت را بی کم و کاست شناخته و به درستی به دیگران یاد می دهند.
رحیمی یادآور شد: از منظر دین، پرداختن به غدیر و حضرت علی(ع) صرفا پرداختن به یک واقعه تاریخی و یک شخص نیست؛ بلکه مهمتر از آن معرفی یک الگوی حکومتی کامل و بی نقص به بشریت در تمام دنیاست.
انتهای پیام
نظرات