• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402041307923
  • منبع : وزارت راه و شهرسازی

تشریح اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب

تشریح اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اصول هشت‌گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب، بهره‌مندی حداکثری برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در سومین نشست سه‌جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند، شامل ۸ اصل اساسی بدین شرح هستند:

۱- چندجانبه‌گرایی یا به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یک‌جانبه‌گرایی و تحریم‌ها

۲- مشارکت جویانه یعنی پاسخ به نیازها و تأمین منافع مشترک ذی‌نفعان.

۳-رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی

۴- رویکرد شبکه ای یعنی هم‌افزایی کلیه زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی

۵-تسهیل گر یعنی توجه به درهم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها، قوانین در این حوزه‌ها

۶- مبتنی بر حافظه تاریخی یا به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن‌های پیشین در مراودات تجاری جهانی

۷-هوشمندانه و فناورانه یعنی تقویت جریان‌ انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال

۸- انعطاف پذیر و تاب آور یا به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون  

بذرپاش در این نشست کلیدی خطاب به حاضران ادامه داد: در راستای بهره‌مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به‌صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصاً کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکت‌جویانه، راهبردهای اساسی این ابتکار را به شرح زیر پیشنهاد می‌کنم:

۱- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی

۲- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسان‌سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت

۳- استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی یا همان اکو

۴- مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور

۵- توسعه همکاری ها در حوزه بیمه‌های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان‌های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک‌های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب

۶- تعمیق همکاری‌های راهبردی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه زیرساخت‌های کلیدی حمل‌ونقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن‌ها 

وزیر راه و شهرسازی پس از بیان محورهای راهبردی، خطاب به حاضرین تشریح کرد:حضار محترم،نزدیک به یک ماه قبل و در سخنرانی‌ام در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذی‌نفع و کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم که واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است.

بذرپاش ادامه داد: لذا، ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به‌صرفه‌ی اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذی‌نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش‌آفرینی خواهد کرد. بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند. 

وی یادآورشد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرن‌ها به عنوان گذرگاه بین قاره‌ای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه‌های تعامل را میان انسان‌ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می‌گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن‌ها و ادیان گوناگون و نیز جریان‌های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد، و این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت، که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.

این اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیت‌های عظیم ناشی از مزیت‌های متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اهمّ این مزیت‌های نسبی و رقابتی عبارتند از:

۱-همجواری «کریدور شمال-جنوب»، با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان

۲-ایجاد ائتلاف‌های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین

۳-پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس

۴-ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت

۵-فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت‌های کلیدی 

۶-امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی

۷- امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری همه‌جانبه سازمان‌های منطقه‌ای

دولت‌ها در تکمیل کریدور شمال- جنوب تسهیل‌گری کنند

همچنین ویکرام میسری - معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند - در این نشست بر نقش دولت‌ها در تسهیل‌گری کریدور شمال- جنوب تاکید کرد و گفت: دولت‌ها تلاش خود را افزایش دهند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند. هند شرکت‌کننده در ابتکارات و پروژه‌های مختلف در زمینه کریدور شمال_جنوب بوده و همواره متعهد بوده تا به بهترین شکل منابع خود را در اختیار اجرا کنندگان قرار دهد تا این کریدور (کریدور شمال- جنوب) به عالی‌ترین شکل اجرا شود.

معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند ادامه داد: هند عمیقاً به بحث اتصال این کریدور اعتقاد دارد که می‌تواند به سود تمامی کشورهای منطقه باشد، پروژه‌هایی که این اتصال را به وجود می‌آورد، در حوزه کشورهای متعددی است، اما در واقع یک پروژه تجاری است که بستری مناسب برای اتصال کشورهای حوزه را برقرار می ‌کند.

وی توضیح داد: ایران و روسیه بازیگران بسیار مهمی در کریدور شمال_جنوب هستند، دو کشور باید موانع و مشکلات پروژه را توضیح دهند تا ما بتوانیم در حوزه‌هایی که توانمندیم حمایت انجام دهیم.

او تصریح کرد: نکته حائز اهمیت برای ما این است که بخش خصوصی این مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهد، الزامات اولیه برای تبدیل شدن این کریدور به یک مسیر ترجیحی توسعه بنادر، موضوعات نرم‌افزاری و ارزیابی دستاوردها است.

معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند گفت: باید به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای موافقت‌نامه اخیر (اتمام خط آهن رشت - آستارا) آنها تبریک گفت، این موافقتنامه قطعاً در تکمیل کریدور شمال_جنوب تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: دولت‌ها باید در این پروژه نقش تسهیلگری ایفا کنند، اما بخش خصوصی بهره‌ور نهایی این پروژه است و باید دولت‌ها تلاش خود را افزایش دهند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، نشست یاد شده هم‌اکنون با سخنرانی نمایندگانی از کشور هند و روسیه در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha