به گزارش ایسنا، علیاکبر صفایی در بیان برخی جزئیات نشست هماندیشی سهجانبه ایران-هند-روسیه گفت: در ادامه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته برای رونق اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه، جلسه سه جانبه در سطح عالی بین کشورهای روسیه، ایران و هند در کشور روسیه برگزار شد.
صفایی گفت: متعاقب آن، جلسه سه جانبه دیگری در کشور هند برگزار شد و امروز نیز سومین نشست در ایران برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در سومین نشست هماندیشی تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب بررسی میشود. در این نشست علاوه بر مقامات عالیرتبه روسیه و هند، سفرای مختلف کشورهای حوزه خلیج فارس، دریایعمان و شرق دریای خزر در این همایش حضور دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از این نشست سه جانبه را افزایش ترانزیت کالا عمدتا بین کشورهای هند و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای شاخه غربی و شرقی دریای خزر عنوان کرد.
طبق اعلام وزارت راه، صفایی خاطرنشان کرد: مذاکرات فراوانی در طول یک سال گذشته انجام شد که در این رابطه توانستیم به موافقتنامههای جدی برای سرمایهگذاری دست یابیم.
وی افزود: برخی از موافقت نامهها در حال تبدیل شدن به قرارداد است و موارد اجرایی در مدلهای مختلف حمل و نقلی از جمله فعالیت های کشتیرانی برنامهریزی شده است.
شکلگیری فصل جدیدی از روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه
صفایی در نشست هماندیشی سهجانبه ایران- هند- روسیه پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب که با حضور مقامات عالیرتبه و سفرای کشورهای روسیه، هند، ازبکستان، ارمنستان، تاجیکستان، عمان، قطر، عمان و عراق در هتل اسپیناس برگزار شد ضمن خوشآمدگویی، بخشی از دستاوردهای هماندیشیهای پیشین و برنامههای پیشرو را برشمرد.
سرمایهگذاری زیرساختی در مسیر کریدور شمال- جنوب ارتقا مییابد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب را اهداف کلی این نشست عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیتهای موجود در کریدور شمال- جنوب در کوتاهمدت، افزایش مبادلات کالا از این مسیر در مدهای مختلف حملونقلی، افزایش سرمایهگذاریهای زیرساختی در این مسیر کریدوری و ارتقای ترانزیت کالا از مسیر شمال به جنوب به ۵۰ میلیون تن و حمایت از بخشهای خصوصی بخشی از اهداف این نشست است.
صفایی ادامه داد: سرمایهگذاران بخش خصوصی با کنترل و مالکیتی که در مدهای حمل و نقلی دارند این تضمین را به صاحبان کالا میدهند تا کالاها از این مسیر ترانزیتی با امنیت، ایمنی بالا و هزینه کمتر عبور کنند و مبادله شوند. جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ ساله اخیر با هدف ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به موفقیتهای چشمگیری در زمینه تکمیل کریدور شمال- جنوب دست یافته است.
وی پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا را فصل جدیدی را آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با کشورهای دیگر برشمرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: هماکنون ۱۰ میلیون تن کالا از مسیر کریدوری شمال- جنوب عبور میکند که ظرفیت کنونی آن ۲۴ میلیون و ۷۰۰ تن کالاست و هدف ارتقای ترانزیت از این مسیر به ۵۰ میلیون تن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس اطلاعات به دستآمده برنامهریزیها و پروژههای در دست اقدام کشورهای عضو کریدور شمال- جنوب ۳۸.۲ میلیارد دلار است که این نوید را میدهد که هدف ترانزیت ۵۰ میلیون تن در سال در این مسیر محقق شود.
صفایی تصریح کرد: مسیر کریدور شمال- جنوب، ارزانترین، ایمنترین و کمهزینهترین مسیر برای ترانزیت کالا از شمال به جنوب است.
صفایی گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از ۲۹۰ میلیون تن کالا در شمال و جنوب کشور و همچنین فعالیت ۴۰۰ فروند کشتی در این مسیر کریدوری و سایر مسیرها این تضمین را میدهد که ترانزیت از این مسیر با امنیت در تمامی مدهای حملونقلی جادهای، ریلی، بنادر انجام شود.
در این نشست، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، مقامات روسیه و هند و سفرای کشورهای حوزه دریایخزر، خلیجفارس و دریای عمان حضور دارند.
انتهای پیام
نظرات