• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402041206910
  • خبرنگار : 50191

روستای "اورنگ" نیکشهر؛ چشم انتظار توجه مسوولان

روستای "اورنگ" نیکشهر؛ چشم انتظار توجه مسوولان

ایسنا/سیستان و بلوچستان دهیار روستای اورنگ گفت: روستای اورنگ از توابع دهستان مهبان بخش مرکزی در ۴۷ کیلومتری شهر نیکشهر دارای ۱۲۳۸ نفر جمعیت و ۳۱۷ خانوار است و با همه ظرفیتهایی که دارد همچنان محروم از امکانات رفاهی بوده و نیازمند توجه مسوولان شهرستان نیکشهر، استان سیستان و بلوچستان و کشوری است.

محمدرضا عزیز ملازهی در گفت وگو با ایسنا- افزود: اجرای طرح هادی روستایی، ساخت زمین چمن مصنوعی، افزایش ترانس های برق و توسعه برق روستایی، ساخت مدرسه راهنمایی و دبیرستان، آسفالت راه روستا و پیاده روسازی و ایجاد فضای سبز از مهمترین درخواست های مردم روستا است.

۱۷۳ خانوار روستای اورنگ محروم از آب

دهیار روستای اورنگ همچنین گفت: متاسفانه بیش از یک سوم جمعیت روستا یعنی ۱۷۳ خانوار از آب سالم و بهداشتی و لوله کشی محروم هستند.

وی گفت: متاسفانه شبکه آبرسانی روستا فرسوده و اکثر لوله ها نیز ترکیده و با توجه به افزایش خانوارها حتی یک متر لوله کشی داخل روستا طی ۲۰ سال اخیر انجام نشده است و نیاز به توسعه و نوسازی شبکه آبرسانی است.

استفاده از آب بدون کلرزنی

وی ادامه داد: محلات دراجین آپ، بارگ دیم و سایر محلات و خانه های جدید ساخته شده فاقد آب لوله کشی هستند و هر کدام با هزینه های شخصی چاه حفر کرده و از آب بدون کلرزنی استفاده می کنند که این امر سبب بروز بیماری و مشکلاتی برای مردم شده است.

دهیار روستای اورنگ بر ساخت منبع آب جدید، آبرسانی به خانوارهای فاقد آب و نوسازی شبکه آبرسانی روستا تاکید کرد و خاطرنشان کرد: چرا مردم در کنار رودخانه پر آب و آب های فراوان زیر زمینی از آب شبانه روزی محروم هستند.

وی بر حصارکشی قبرستان روستای اورنگ و ساخت سایبان تاکید و افزود: محل عیدگاه هم نیازمند حصارکشی و برق کشی است تا مردم بتوانند با خیالی آسوده نماز عید را برگزار کنند.

عبدالواحد درازهی معلم روستای اورنگ و از معتمدان روستا نیز گفت: متاسفانه از روستا اورنگ تا محله "دراجین آپ" و "بوندی دن" بطول کمتر از ۲ کیلومتر سربالایی و سراشیبی و پر از چاله و سنگلاخ بوده و تردد به سختی انجام می شود.

وی تصریح کرد: حتی در حد رگلاژ گریدر و لودر هم کوچه و خیابان های خاکی روستای اورنگ محروم هستند اینجا عنوان می کنم از پیگیریها خسته شده ایم آقایان مسوول آسفالت و سنگفرش پیشکش همه است.

اورنگ غرق در مشکلات

سالار ملازهی یکی از مطابه گران اجتماعی و پیگیر مشکلات مردم به خبرنگار ما اظهار کرد: روستای اورنگ با ظرفیت های کشاورزی و گردشگری متاسفانه فاقد امکانات زیرساختی است و غرق در مشکلات است.

وی بیان کرد: این روستا دارای قلعه تاریخی و باستانی بوده و نخلستانهای زیبا و باغات میوه های گرمسیری و سردسیری دارد، قرار گرفتن خانه ها بصورت پلکانی و دارا بودن خانه باغ ها، قرار گرفتن رودخانه در وسط روستا با آب و چشمه های جوشان و استخرهای طبیعی چشم انداز خوبی برای توریست های داخلی و خارجی است.

درمحمد درازهی از جوانان روستای اورنگ نیز ادامه داد: دکل تلفن همراه این روستا نیز حدود ۲۱ سال است که فاقد باتری بوده و از هفت سال قبل تاکنون کولر گازی ندارد و شدیدا آنتن دهی آن ضعیف بوده و فاقد کارایی لازم است بطوریکه در داخل منزل تلفن ها شدیدا آنتن دهی ضعیف دارد و اینترنت آن مطلوب کار نمی کند.

وی ادامه داد: واقعا این چه وضع خدمات رسانی در حوزه تلفن و اینترنت است که بیش از یک هزار نفر از حدود یک سال اخیر اهالی روستا نتوانند در داخل منزل از تلفن و اینترنت بهره مند باشند مگر اینکه در بیرون از خانه در زیر گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه و یا در زمستان با سرمای شدید تلفن و اینترنت را استفاده کنند.

درمحمد درازهی افزود: اهالی روستا و به ویژه جوانان درخواست ویژه دارند تا اینترنت ۳g تبدیل به ۴g تبدیل شود و با نوسازی دکل تلفن همراه حداقل کاری کنند تا مردم از تلفن و اینترنت در داخل منزل بتوانند بهره مند شوند.

افت ولتاژ و توسعه روستایی برق بزرگترین مشکلات روستای اورنگ

شی محمد خداشناس از معتمدان روستای اورنگ نیز گفت: روستای اورنگ مجموعا هفت ترانس برق دارد که ۶ ترانس ۱۰۰ و یک ترانس ۲۰۰ وات در روستا وجود دارد اما توسعه روستایی به انداز چند تیربرق اجرایی نشده است و حداقل ۲۷ خانوار فاقد برق بوده و بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال چشم انتظار چند تیر برق هستند.

وی ادامه داد: چندین خانوار سالها درخواست نصب تیربرق دارد اما خواسته آنها عملیاتی نمی‌شود و مردم نمی دانند چند تومان هزینه و چند بار از روستا بروند به نیکشهر جهت پیگیری، تا خواسته آنها تحقق پیدا کند.

خداشناس گفت: هیچ کس درخصوص سوختگی دهها لوازم خانگی، کولرگازی و لوازم برقی پاسخگو نیست.

وی بر اختصاص حداقل ۱۰۰ تیربرق جدید برای توسعه برق روستا تاکید و خاطرنشان کرد: تقسیم بار و قدرت ترانس ها و نوسازی شبکه فرسوده برق از نیازهای مهم مردم روستای اورنگ است.

اورنگ زمین چمن مصنوعی ندارد

عبدالله امیری از ورزشکاران روستای اورنگ نیز اظهار کرد: زمین برای ساخت چمن مصنوعی به متراژ سه هزار مترمربع از دو سال قبل بصورت رایگان توسط اهالی به حوزه ورزش روستا اختصاص پیدا کرده است و هم اینک تسطیح شده و نیازمند حصارکشی، انجام زیرساخت و بتن ریزی و نصب چمن مصنوعی است.

وی ادامه داد: روستای اورنگ بیش از ۱۰۰ ورزشکار در رشته فوتبال دارد که علاقه و استعداد زیادی در زمینه فوتبال و برگزاری مسابقات دارند و هم اینک از روی ناچاری در زمین سنگلاخی با نام "کران گرستان" فوتبال بازی می کنند.

ضرورت تاسیس مدرسه راهنمایی و دبیرستان در اورنگ

نورمحمد ملازهی از پیگیر کنندگان مشکلات حوزه فرهنگی نیز به خبرنگار ما گفت: روستای اورنگ ۹ کلاس درس شامل یک مدرسه ۶ کلاسه و سه کلاسه دارد که ۱۱۲ دانش آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و در سال جدید نیز ۲۷ دانش آموز پیش دبستانی جدید هم به این آمار اضافه می شود.

وی ادامه داد: به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان (دوره اول و دوم) ۶۴ دانش آموز دختر با وانت و کمپرسی جابجا می شوند.

وی تصریح کرد: از اولیای هر دانش آموز ۱۰۰ هزار تومان و از اداره آموزش و پرورش ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اخذ می شود تا آنها را از روستای اورنگ تا روستای مهبان بطول ۱۴ کیلومتر رفت و برگشت جابجا کنند و به کلاس درس برسانند.

ملازهی گفت: به دلیل نبود سرویس استاندارد مدارس ۲۳ دانش آموز دختر و پسر به نیکشهر عزیمت کرده اند و نبود مدرسه و سرویس مدارس و نبود هزینه ها برای جابجایی حداقل هر سال بالای ۱۰ تا ۱۵ نفر ترک تحصیل می کنند که براساس آمار تاکنون حدودا ۲۷۶ نفر ترک تحصیل کرده اند.

وی ادامه داد: محله دراجین آپ از مدرسه روستای اورنگ حدودا سه کیلومتر فاصله دارد و دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی با زحمت فراوان و در گرما و سرما با پای پیاده از مسیر رودخانه عبور می کنند تا به کلاس درس برسند، ساخت مدرسه ۶ کلاسه ابتدایی از مهمترین درخواست ها برای محله دراجین آپ است که درخواست داریم از خیران و نوسازی مدارس به مشکلات مردم توجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha