حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، یکشنبه ۱۱ تیرماه، در دومین همایش ملی حکمرانی مطلوب از منظر امام علی(ع) تحت عنوان «امیرالمومنین(ع) معیار زندگی، الگوی حکمرانی» در دانشگاه پیام نور تبریز، با تاکید بر عمق ایمان امیرالمومنین(ع) در حکمرانی، گفت: علی(ع) جوهر ایمان بوده و طبق حدیث شریف "حب علی ایمان و بغضه کفر"، علی چشمه ایمان بوده و مومن باید از این چشمه سیراب شود.
صدیقی، با اشاره به اشارات قرآن کریم به حکمرانی دین در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: حکومت نبی مکرم اسلام فراتر از حکومت ظاهری در قرآن مطرح شده که ریشه در دلها و اندیشهها دارد.
رئیس بنیاد بینالمللی غدیر با تاکید بر اینکه جامعه توحیدی و ایمانی باید در ابعاد مختلف به عنوان یک آینه تمام نمای خدا، دل به پیامبر گرامی بدهد و از نظر فکری او را به عنوان یک انسان کامل پذیرفته و خود را با آن منطبق کند، افزود: چنین جامعهای نه تنها وسوسه علنی بلکه باید وسوسه درونی هم به خود راه ندهد.
وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در رابطه با امیرالمومنین(ع) و آیه ولایت مبنی بر اینکه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند»، گفت: این آیه سبک حکومتی امیرالمومنین(ع) را تبیین میکند.
صدیقی با اشاره به اینکه اولین خصوصیت حاکم جامعه اسلامی ایمان عمیق او و دوم نیز رواج بندگی خداوند در جامعه توحیدی است، ادامه داد: حاکم جامعه اسلامی باید مردم را با خدا آشنا کرده و آشتی دهد و برای اینکه همگان رنگ خدایی بگیرند، تشویق کند.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به تعریف مولای متقیان از انسان مبنی بر اینکه «شما فکر میکنید یک موجود کوچک هستید، در حالی که کل جهان در درونتان احاطه شده است»، افزود: کهکشانها و اقیانوسها و... عالم اکبر نیستند، بلکه عالم اکبر آنی است که خداوند در وجود انسان دمیده است و انسان باید نسبت به جهان احاطه وجودی پیدا کرده و آینهی علم و مظهر قدرت خدا شود.
وی با تاکید بر اینکه اولین وظیفه حاکم اسلامی این است که نماز را به عنوان ستون ارزشهای انسانی برپا دارد تا خیمه توحید استوار باشد، گفت: بعد از مسئله فرهنگ میرسیم به بعد اقتصادی و پرداخت زکات در حکمرانی اسلامی؛ اینکه در جامعه فقر و تبعیض نباشد و این پرداخت زکات همان چیزی است که امیرالمومنین(ع) در پاسخ به قبول حکمرانی در خطبه شقشقیه مطرح میکند.
صدیقی، با اشاره به خطبه شقشقیه از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَی العُلَماءِ أن لا یُقارُّوا علی کِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ، لأَلقَیتُ حَبلَها علی غاربِهِا»؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی ستمدیده رضایت ندهند، هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانهاش میانداختم، خاطرنشان کرد: یکی از ادله ولایت فقط نیز در همین خطبه «ما أخَذَ اللّه ُ عَلَی العُلَماءِ» مورد اشاره واقع شده و جایگاه ولی فقیه به خوبی تبیین شده است، چراکه خداوند از عالمان، دین شناسان، هستی شناسان و بیداردلان عهد گرفته که تماشگر بیتفاوت نباشند.
رئیس بنیاد بینالمللی غدیر با تاکید بر اینکه انگیزه حضرت علی(ع) از حکمرانی، پاسخگویی و کمک به تودهها و و عدمبی تفاوتی نسبت به نیازمندان است، افزود: علی مشکل گشا و حلال مشکلات است که انسانها را برای خود امانت الهی میداند.
وی با اشاره به آیات مبارکه قرآن کریم در رابطه با ولایت امیرالمومنین(ع) و به ویژه آیه ولایت در سوره مائده، اظهار کرد: آیه ولایت صریحترین آیهای است که بر ولایت بلافصل امیرالمومنین(ع) تاکید دارد.
صدیقی، با اشاره به ماجرای گدایی پیرمرد فقیر مسیحی و دستور امیرالمومنین(ع) برای تامین و بهبود زندگی وی، خاطرنشان کرد: توجه به ابعاد مختلف جامعه در حاکمیت اسلامی ضروری است؛ فقر برای همه ممنوع بوده و در حکومت اسلامی و الهی حکم قاچاق را داشته و باید تعقیب و ریشه کن شود.
امام جمعه موقت تهران، با تاکید بر اهمیت جامعیت حاکم اسلامی، یادآور شد: علامه مصباح در رابطه با جامعیت رهبر معظم انقلاب با صراحت و قاطعیت گفتهاند که در میان غیرمعصومین شخصیتی به جامعیت رهبری سراغ ندارم.
صدیقی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب باطن امام راحل را متجلی کردهاند، ادامه داد: حضرت آقا با شخصیت جامعی که دارند طی سالهای بعد از امام راحل با گروههای مختلف هنرمندان، متخصصان، اساتید، علمای حوزه و... نشستهاند و هیچ گروهی را از نظر دور نداشتهاند.
انتهای پیام
نظرات