• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040704561
  • خبرنگار : 71415

پس از شورش واگنر؛

مسکو برای بازگرداندن دیپلمات‌هایش هواپیما به واشنگتن فرستاد

مسکو برای بازگرداندن دیپلمات‌هایش هواپیما به واشنگتن فرستاد

پس از شورش واگنر، روسیه یک هواپیمای دولتی را با ماموریت بازگرداندن گروهی از دیپلمات‌ها به مسکو به شهر واشنگتن دی.سی فرستاد.

به  گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ وزارت امور خارجه آمریکا فرود آمدن این هواپیمای آمریکایی در فرودگاه واشنگتن دی.سی را تایید کرده و آن را در چارچوب رویه‌های روتین دانست و به روسیه یادآوری کرد انتظار دارد روسها نیز همین پروتکلها را برای بازگشت دیپلماتهای آمریکایی رعایت کنند.

به نوشته دیلی میل، اعزام این هواپیمای دولتی روسیه در پی شورش چند روز قبل نیروهای شرکت پیمانکار نظامی خصوصی واگنر تحت رهبری یوگنی پریگوژین، رئیس این گروه اتفاق افتاده و قرار است به مقام‌های مسکو فرصتی بدهد تا از زبان دیپلماتهای بازگشته بشنوند که چطور آمریکایی‌ها به این تحولات نگاه می‌کردند.

این هواپیمای دولتی روسیه از مدل Ilyushin Il-۹۶-۳۰۰ صبح روز سه شنبه از فرودگاه بین‌المللی ونوکووی شهر مسکو برخاست و بعد از سفری ۱۱ ساعته که با دور زدن حریم هوایی اتحادیه اروپا صورت  گرفت، در فرودگاه "دالس" شهر واشنگتن دی.سی فرود آمد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با پایگاه آی نیوز با تایید انجام این پرواز بیان کرد: دولت آمریکا به دولت روسیه اجازه اعزام پرواز چارتر به آمریکا برای بازگرداندن دیپلماتهای روسی که ماموریتشان به پایان رسیده را داده است..

او اضافه کرد: ما همچنین نظام سفت و سخت معامله به مثل را با روسیه پیرامون ماموریت‌های ویژه نقل و انتقال حفظ می‌کنیم.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اظهار کرد: "ما در ازای ادای احترامات انتظار داریم روسیه نیز مجرای باز نقل و انتقال را برای دیپلماتها و محموله‌های سفارت ما در مسکو حفظ کند."

این هواپیما حداکثر ظرفیت گنجایش ۲۶۲ نفر را دارد. هنوز جزئیاتی درباره اینکه چه تعداد نفرات سوار این هواپیما شده و چه تعداد نیز از آن پیاده شدند اعلام نشده است.

یک مامور اطلاعاتی سابق آمریکا به پایگاه آی نیوز گفت، این هواپیما همچنین ممکن است حامل مامورانی اطلاعاتی که احتمالا به دنبال دیدار با همتایان آمریکایی خود بودند، بوده باشد.

این مقام اطلاعاتی که مدت چند دهه‌ به دولت آمریکا در زمینه شناسایی ماموران روسی خدمت کرده به این پایگاه بیان کرد، دیپلماتهای روس احتمالا "در صورت صلاحدید نشست‌های دیپلماتیک سطح بالا" را با وزارت خارجه آمریکا برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این هواپیما هفته قبل به آسیا پرواز کرد و همزمان با استقبال جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نارندرا مودی، نخست وزیر هند در کاخ سفید در دهلی فرود آمد.

این هواپیما همچنین هفته قبل پیش از سفر برنامه ریزی شده ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه به ویتنام به این کشور سفر کرده بود. سفر ولودین به ویتنام با این حال در بحبوحه شورش واگنری ها لغو شد..

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha