• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040503078
  • خبرنگار : 50356

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی:

خراسانی‌ها حدود ۱۵ هزار درخواست صدور مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها ثبت کردند

خراسانی‌ها حدود ۱۵ هزار درخواست صدور مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها ثبت کردند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: در سه ماه ابتدای امسال حدود ۱۵ هزار درخواست مجوز کسب و کار از سوی متقاضیان ساکن در این استان در درگاه ملی مجوزها ثبت شده است.

رضا خواجه‌نائینی امروز، پنجم تیر ماه، در نشست خبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان به مناسبت گرامیداشت دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت معدن در استانداری اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ درصد از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان تسهیلات پرداخت شد.

وی افزود: براساس پرداخت این تسهیلات، ۳۲۰۵ طرح به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و... در استان بررسی شد و به تصویب رسید. از این تعداد طرح تاکنون برای راه‌اندازی ۱۴۵۵ مورد ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. همچنین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان طی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳.۵ برابر شد.

خواجه‌نائینی تصریح کرد: سال گذشته خراسان رضوی توانست رتبه اول سرمایه‌گذاری خارجی را در سطح کشور هم از نظر تعداد و هم به لحاظ حجم به خود اختصاص دهد.

وی درباره حجم صدور مجوزهای کسب و کار برای خراسان رضوی در درگاه ملی مجوزها افزود: سال گذشته ۲۲ هزار درخواست مجوز در استان طرح شد. امسال و در طوی این سه ماه اخیر حدود ۱۵ هزار درخواست مجوز در استان ثبت شده که مجوز ۴۰ درصد از این درخواست‌ها صادر شده، ۲۵ درصدشان در حال بررسی است و ۲۵ درصد دیگر آن هم رد شده است. از انتهای تیر ماه نیز گزارش عملکرد دستگاه‌ها و شهرستان‌ها درباره مجوزهای صادرشده منتشر خواهد شد.  

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حجم تسهیلات پرداخت‌شده در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: سال گذشته ۱۶۰ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف استان پرداخت شد. همچنین در همین مدت ۷۰ هزار فقره تسهیلات تکلیفی ازدواج به حجم ۱۱ همت و ۶۰ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات فرزندآوری به ارزش ۲.۶ همت پرداخت شد.

خواجه‌نائینی درباره جزئیات اجرای طرح مولدسازی در خراسان رضوی نیز تصریح کرد: تا پیش از اجرای این طرح تمایل دستگاه‌ها برای واگذاری املاک مازادشان کم بود اما بعد از تاکید استاندار خراسان رضوی مبنی بر لزوم اجرای طرح، ۱۴۸ ملک مازاد به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی توسط دستگاه‌ها برای واگذاری معرفی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدارک ۶ همت از ۱۶ همت املاک مازاد استان کامل شده و در انتظار تصمیم‌گیری هیات مولدسازی خراسان رضوی برای آزادسازی آن هستیم. شاید اولین‌ مجوزی که در کشور صادر شود  مربوط به زمین ۱۵۰۰ میلیاردی شرکت برق منطقه‌ای خراسان برای راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت مشهد باشد. امیدواریم مصوبه هیات مولدسازی هفته آینده از محل تصویب بگذرد.

وی درباره جذب اسناد خزانه در خراسان رضوی طی ۱۴۰۱ هم خاطرنشان کرد: سال پیش در مجموع ۹۹ درصد اعتبارات عمرانی استان یعنی ۱۳۶۰ میلیارد تومان جذب شد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی درباره نسبت مصارف به منابع استان گفت: نسبت مصارف به منابع استان در سال ۹۹، ۶۰ درصد، طی سال ۱۴۰۰، ۶۵ درصد و در سال گذشته ۶۸ درصد بوده است. البته این نسبت در استان‌های کوچک بالای ۱۰۰ درصد است. علت پایین‌تر بودن نسبت مصارف به منابع در استان چند مساله است؛ اول اینکه بانک‌های خصوصی بخش زیادی از منابع را جذب می‌کنند اما تسهیلاتی ارائه نمی‌دهند؛ ابزاری هم برای کنترل آن‌ها نداریم. موضوع دیگر مشکلات ساختاری استان است زیرا تعداد واحدهای صنعتی و معدنی کلان در استان ما کمتر از سایر استان‌هاست؛ از همین رو تمایل بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کمتر است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha