• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402040402134
  • خبرنگار : 71541

افزایش ظرفیت پروازهای هما برای عرفه / واردات هواپیما در دستور کار است

افزایش ظرفیت پروازهای هما برای عرفه / واردات هواپیما در دستور کار است

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای عرفه به مقصد نجف و هم مشهد افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری اظهار کرد: مجموعه هما به عنوان خادم زائران با تلاشی شبانه‌روزی پروازهای حج ۱۴۰۲ را در مرحله رفت با موفقیت به انجام رساند. جای تقدیر دارد از مقام عالی وزارت و مسئولان دیگر در سازمان هواپیمایی کشوری و مجموعه فرودگاه‌ها که به صورت شبانه‌روزی‌ این عملیات را پیگیری کردند و ما توانستیم پروازها را پر فضایی آرام‌ انجام دهیم.  

وی ادامه داد: پروازهای رفت با انجام ۳۷۷ پرواز به جده و مدنیه از ۲۱ فرودگاه کشور انجام شد و ۸۷ هزار و ۶۱۹ مسافر در این پروازها جابه‌جا شدند؛ ۱۱۲ پرواز بدون تاخیر بود و ۶۰ پرواز تعجیل داشت، به این معنی که با توجه به فراهم شدن فضای مناسب و هماهنگی‌های لازم، پروازها تا چند ساعت زودتر انجام شد.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: میانگین تاخیرات هما ۴۸ دقیقه در پروازهای رفت بود که عمده این تاخیرها به پنج شش پرواز به دلیل نقص فنی و انجام تعمیرات بود؛ توجه کنید که سال گذشته این میانگین ۲۵ دقیقه بود اما امسال حجم پروازها ۲.۲ برابر سال گذشته بود و دو ایستگاه هم به مجموعه ایستگاه‌ها اضافه شد. ما برای سال جاری از همکاری حداکثری مجموعه فرودگاه‌ها برخوردار بودیم و توانستیم تأخیراتی که قابل پیش‌بینی بود را مدیریت کنیم.  

فرزادی‌پور در پاسخ به اینکه آیا هواپیماها در عملیات رفت حج با مشکل سوخت مواجه نبودند، گفت: ذات حج، اتحاد و همدلی را به خودی خود همراه دارد؛ حتی در سال‌های گذشته که روابط ما با عربستان مانند امسال نبود، بیشترین همکاری را داشتیم؛ برای امسال هم هواپیماها در مدینه و جده سوخت‌گیری داشتند و حتی نسبت به سال‌های گذشته همکاری‌ها بیشتر بود و مشکل خاصی در عربستان نداشتیم.  

هماهنگی‌ها برای از سر گیری پروازهای حج عمره

وی درباره زمان از سرگیری پروازهای به جز حج تمتع میان ایران و عربستان توضیح داد: هر زمان که هماهنگی‌ها بین دو کشور انجام شود، عملیات حج عمره از سر گرفته خواهد شد، ما هم در هما آمادگی داریم و هر زمان که توافق حاصل شود، ورود پیدا کرده و فعالیتمان را آغاز می‌کنیم. برای سال آینده به دنبال فعال کردن فرودگاه طائف هستیم، ‌اگر بعضی از مسیرها به آنجا برود، حجاج یک روز بیشتر می‌توانند از ایام زیارتی استفاده کنند.  

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: مسئولان عربستان درخواستی برای سه پرواز در هفته به مشهد به سازمان هواپیمایی کشوری دادند اما جزئیات آن در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری است؛ با وجود این اگر مسیر هوایی ایران و عربستان باز شود مسیری دوطرفه خواهد بود و ما هم مجوزهایی خواهیم گرفت؛ غالب پروازهای ما به عربستان هم زیارتی است اما اگر پروازها باز شود می‌توانیم پروازهای تجاری و کارگو هم داشته باشیم.

فرزادی‌پور با بیان اینکه عملیات رفت حج ۳۰ روز طول کشیده و برگشت ۲۱ روز طول می‌کشد، گفت: برای کاهش تعداد روزهای عملیات حج به هواپیماهای بیشتری نیاز داریم، با وجود این بدون در نظر گرفتن هواپیمای مازاد، زمان بازگشت را ۲۱ روز در نظر گرفته‌ایم؛ در روزهایی ۲۱ پرواز در روز هم داریم با ۱۱ فروند هواپیما و در روزهایی که حدود ۱۵ پرواز داریم هم بنا داریم این پروازها را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمان عملیات حج، برای مسیرهای پروازی  شهرهای دیگر مشکلی ایجاد نشده بود، گفت: مسافر برای ما عزیزترین سرمایه شرکت است و فرقی نمی‌کند در کدام مسیر باشد؛ با وجود این ماموریت حج به ایران‌ایر واگذار شد و هواپیماهای ما هم محدود بود و به همین دلیل بخشی از پروازهای اروپایی را کاهش داده و به حج آوردیم و از ظرفیت‌های قشم‌ایر هم برای پروازها استفاده کردیم؛ در نهایت هم گزارشی از بروز مشکل و اذیت شدن مسافران با کاهش پروازهای خارجی و پروازهای خارج از حج نداشتیم و انجام بدون مشکل این پروازها چیزی شبیه معجزه بود.

مدیرعامل هما درباره سوخت‌گیری پروازهای هما نیز اظهار کرد: تلاش ما این است کن هزینه حجاج را به حداقل ممکن برسانیم؛ اگر قرار باشد در خارج از ایران سوخت‌گیری انجام دهیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و بار تحمیلی به حجاج است؛ اما در بعضی موارد شرایط عملیاتی ایجاب می‌کند که سوخت بزنیم که در آن صورت کمترین سوخت‌گیری را انجام می‌دهیم؛ البته در زمان عملیات حج ۱۴۰۲ مشکل خاصی در سوخت‌رسانی نداشتیم.

هما در زمینه قیمت بلیت، تابع دستورات دولتی است

فرزادی‌پور درباره قیمت بلیت‌ها بر اساس نرخ تعیین‌شده توسط ستاد تنظیم بازار بیان کرد: قیمت خاصی برای پروازهای اربعین در نظر گرفته نشده اما با توجه به اینکه ما یک شرکت دولتی هستیم، برای قیمت بلیت هم گوش به فرمان دستورات دولتیم. با وجود این تمام ظرفیتمان را به کار می‌گیریم و پیش‌بینی می‌کنیم که نسبت به سال گذشته ظرفیت بیشتری برای پروازهای اربعین بگذاریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما یک شرکت دولتی هستیم که سودمان خدمت به مردم است؛ در حالی که شرکت‌های خصوصی به هزینه و درآمدشان نگاه می‌کنندو بر اساس آن بلیت را تعیین می‌کنند؛ ما خیلی به دنبال سود نیستیم و چون از بدنه دولتیمف و اموال برای مردم است.  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به‌عنوان سوبسید در اختیار مردم باشد البته این به‌معنای زیان برای ایران‌ایر نیست.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارات انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی‌بر هواپیما سوار شدن اتوبوس‌سوارها، بیان کرد: ما درباره این موضوع زیادی بحث می‌کنیم. اصل قضیه این است که هر مقدار که عرضه کم شود تقاضا بالا می‌رود و اگر رسیدن به هواپیما سهل باشد، تقاضا افزایش پیدا می‌کند؛  منظور دوستان هم این ادبیات بوده. اگرنه این حوزه در خدمت مردم و برای مردم است و کسی دنبال قیچی کردن طیف خاصی برای سفرهای هوایی نیست.

افزایش ظرفیت با تعداد هواپیما افزایش پیدا می‌کند، نه قیمت بلیت

فرزادی‌پور درباره علت کمبود بلیت در مسیرهای پرتقاضا و امکان افزایش ظرفیت‌ها با تغییر قیمت بلیت بیان کرد: افزایش ظرفیت با تعداد هواپیما افزایش پیدا می‌کند و با قیمت رابطه مستقیم ندارد؛ در حالی که اگر وضعیت شرکت از نظر درآمدی بهتر شود و بتواند منابعی ایجاد کند که هواپیما بخرد، می‌تواند ظرفیت را افزایش دهد، اگرنه ظرفیت ثابت است و درنهایت حداکثر این توان را می‌توان به کار بست.

وی ادامه داد: با وجود این در ایام خاص ممکن است اولویت‌های ما جابه‌جا شود؛ تقاضای سفر برای برخی از مسیرها افزایش پیدا می‌کند؛ برای مثال تقاضا در زمان عرفه برای نجف و مشهد زیاد می‌شود و ما هم تلاش می‌کنیم پروازهای فوق‌العاده‌ای را برای درخواست‌هایی که زیاد است، قرار دهیم؛ اما اینطور نیست که بگوییم ظرفیت خیلی بالا پایین می‌شود. البته در روزهای آینده و برای عرفه به مقصد نجف و هم مشهد افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در هما محدودیت‌های خاص خود مواجه هستیم، گفت: سازمان حج از ما درخواستی داشت و ما هم علی‌رغم همه محدودیت‌ها این درخواست را اجابت کردیم؛ بدین ترتیب در سال ۱۴۰۲ دو ایستگاه اضافه کردیم و در پروازهای حج امسال برای اولین بار دو پرواز از جزیره قشم و یک پرواز از چابهار برای زائران اهل سنت هم انجام شد.

خرید هواپیما از کانال‌های مختلف دنبال می‌شود

فرزادی‌پور با اشاره به اقدامات هما برای توسعه ناوگان این شرکت بیان کرد: یکی از الزامات کار ما هواپیماست؛ دو راه داریم یکی سرخط کردن هواپیماهای زمین‌گیر و دومی هم افزایش ناوگان از طریق خرید. ما هر دو مسیر را با اولویت سرخط کردن هواپیماهای داخلی دنبال می‌کنیم و برنامه‌مان این است که تا شش ماه آینده، هفت فروند هواپیما ازجمله دو فروند ایرباس و پنج فروند ای‌تی‌آر وارد مدار شوند و هواپیماهای ATR را در مناطقی به کار می‌گیریم که مشکل‌ساز نباشد و کمترین آسیب را برای این هواپیماها داشته باشد. اورهال یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ وی‌آی‌پی که چهار سال زمین‌گیر بود هم در حال انجام است و احتمالا همزمان با هفت فروند به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین درباره برنامه هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای خرید هواپیمای جدید توضیح داد: فضا برای خرید هواپیما باز شده است، هرچند که فرایند خرید به‌دلیل تحریم‌ها برای ایران‌ایر به‌عنوان شرکت دولتی سخت‌تر است؛ اما ما خرید هواپیما را هم از کانال‌های مختلف دنبال می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال و حداقل سال آینده سال خاصی برای ناوگان هما از نظر کمیت و کیفیت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره میزان بدهی ایران‌ایر نیز اظهار کرد: بدهی‌های ایران‌ایر تحمیلی بود.  ما یک شرکت حامل پرچم بودیم و تنها برای خرید هواپیماهای برجامی ۶٠٠ میلیون دلار بدهکار شدیم اگر در همان زمان دولت طلب‌های ایران‌ایر را پرداخت می‌کرد، این بدهی ایجاد نمی‌شد و امروز مشکل نداشتیم، اما همان بدهی که آن زمان با دلار ۴۲۰۰ تومان می‌توانست پرداخت شود، امروز باید به نرخ دلار ۴٢ هزار تومان پرداخت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha