• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1402040402021
  • منبع : باشگاه دانشجویان

نشریه دانشجویی «DNA» منتشر شد

نشریه دانشجویی «DNA» منتشر شد

شماره چهل‌وچهارم نشریه دانشجویی «DNA»؛ فصلنامه انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س) منتشر شد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، «نقش محاسبات زیستی در طراحی دارو»، «طلایی نهفته در پسماندهای غذایی»، «تکنیک‌های آزمایشگاهی: کروماتوگرافی»، «مهندسی بافت؛ پیشرفت‌ها و چالش‌ها» و «بیایید علمی دعوا کنیم؛ گزارش‌ تصویری از مناظرات علمی انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س)» از جمله مطالب و مقالاتی است که در این شماره منتشر شده است.

نشریه دانشجویی «DNA» به صاحب امتیازی انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا و مدیرمسئولی سمیرا کمیجانی و سردبیری مریم هادی‌پور، به‌صورت فصلنامه علمی دانشجویی منتشر می‌شود.

مریم‌ هادی پور سردبیر نشریه در بخشی از مطلب سخن سردبیر نوشته است: «مفتخریم که اعلام کنیم نشریه DNA در پانزدهمین جشنواره حرکت به عنوان نشریه شایسته تقدیر دانشگاه الزهرا (س) در گروه علوم پایه انتخاب شد. اکنون که هجدهمین سال کار نشریه DNA را آغاز می‌کنیم شگفت‌انگیز است که در این مورد بیندیشیم که طی این سال‌ها مرزهای علم در چه وسعتی جابه‌جا شده و گستره دانش انسان تا چه مقدار افزایش یافته است. یکی از مواردی که با گذشت زمان، دستخوش تغییر بسیار شده، صنعت داروسازی است. علم بیوتکنولوژی گام بزرگی در پیشرفت این صنعت داشته است. تلفیق زیست‌شناسی محاسباتی با این صنعت و استفاده از این شاخه زیست‌شناسی در طراحی دارو، یکی از مباحث پرطرفدار روز است. یکی دیگر از اصلی‌ترین کاربردهای بیوتکنولوژی تسهیل جریان زندگی برای افراد در عین حفظ محیط زیست برای سایر گونه‌هاست. استفاده از مهندسی بافت به‌منظور ترمیم اندام‌های آسیب‌دیده یکی از مثال‌های این موضوع است. از طرفی به مناسبت پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست نحوه استفاده از راه‌های بیولوژیکی برای استفاده حداکثری از پسماندهای غذایی و به حداقل رساندن میزان مواد دورریز، بررسی شده است.

در کنار این موارد تکنیک‌های آزمایشگاهی، جزء اصلی کار یک دانشجو یا پژوهشگر علوم پایه به شمار می‌رود. در این شماره روش کروماتوگرافی، که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های جداسازی مواد به شمار می‌رود، توضیح داده شده است.

در نهایت گزارشی از مناظره برگزار شده در دانشگاه الزهرا (س) به میزبانی انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی تهیه شده که بهانه‌ای برای بررسی نظرات موافق و مخالف و صحبت و به اشتراک گذاشتن این دیدگاه‌ها بود. از تمامی اساتید دانشجویان و تمامی افرادی که در این برنامه شرکت داشتند کمال تشکر را داریم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha