بهروز رحیم زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اول تیر در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه مدیریت روابط کار به مسایل کارگر و کارفرمایان رسیدگی می کند و ناظر بر اجرای صحیح قوانین کار می باشد، افزود: تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما با استناد به بخشنامه و آموزش ها با این مدیریت می باشد و ارتباط بین کارگر و کارفرما در صورت استحکام و مبتنی بر اصول قانونی منجر به اثربخشی و بهره وری میشود.
وی با اشاره به اینکه وطیفه دیگر مدیریت روابط کار اداره کل رسیدگی به شکایات بین کارگر و کارفرما می باشد، گفت: با توجه به اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دستگاه شبه قضایی است و شکایتها در صورت وصول در شعبات بدوی و تجدیدنظر با ترکیب سه جانبه نماینده کارفرما و کارگر و نماینده دولت رسیدگی می شود.
رحیم زاده ضمن بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده در هیاتهای بدوی و تجدیدنظر اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان رسیدگی و آرای آنها صادر شد، افزود: یکی از شاخص های ارزیابی وزارت از عملکرد ادارت کل استانها مدت زمان رسیدگی به پرونده ها می باشد که از این بابت استان اردبیل یکی از استانهای برتر کشوری معرفی شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مدت زمان رسیدگی به پرونده ها را در سال گذشته ۳۲ روز بیان کرد و ادامه داد: امسال با تلاش همکاران مدت زمان رسیدگی به پرونده های شکایت از سال ۱۴۰۱ کمتر شد.بهروز رحیم زاده با تأکید بر اینکه اکثر آرای صادره در شعبات اداره کل استان مورد تأیید دیوان عدالت اداری کشور قرار می گیرد، اظهار کرد: پرونده ها به لحاظ ماهیتی و شکلی در دیوان عدالت اداری تأیید میشود که حاکی از دقت همکاران ما در رسیدگی به پرونده ها است و همچنین کیفیت رسیدگی به پرونده ها در کنار حداقل زمان رسیدگی مورد نظر شعبات بدوی وتجدیدنظر اداره کل می باشد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه روابط کار نظارت بر حسن اجرای قانون کار مد نظر ما می باشد و عمده آیین نامهای قانون کار در واحدهای کارگاهی و کارخانجات اجرا می شود، اضافه کرد: وظیفه ما اعزام کارشناسان و بازرسان به محل کارگاهها در جهت رصد رعایت مفاد قانون کار و همچنین برای نظارت بر اجرای مقررات ایمنی و حفاظت و پرداخت به موقع دستمزدها و واریز حق بیمه ها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و امورات بهداشتی و سلامت جانی کارگران بوده است.
دبیر کارگروه اشتغال استان اردبیل ضمن بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵ هزار فقره بازرسی از واحدهای صنعتی و کارگاهی استان انجام شد، گفت: در بازرسی از واحدهای تولیدی در صورت رویت تخلف از قانون کار مسایل فی المجلس صورتجلسه شده و به کارفرما ابلاغ میشود.
رحیم زاده به خروجی مساعد بازرسی ها از واحدهای کارگاهی در جهت حفاظت از سلامت روحی و جسمی کارگران و ایمنی محیط کارگاهها اشاره کرد و افزود: ساماندهی و نظارت بر قراردادهای کاری مورد رسیدگی بازرسان اداره کار انجام میشود و در دفعات بعد بازرسی ضمن مشاهده رعایت و عدم رعایت مفاد قانون کار از کارفرما اجرای موارد ابلاغی قبلی خواسته میشود.
این مقام مسئول استانی خاطرنشان کرد: در حوزه روابط کار برقراری مزایای حق بیمه بیکاری برای کارگرانی که غیرارادی از کار منع شده اند، یکی دیگر از وظایف اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی است و برای حفاظت از معیشت کارگران اخراجی با شرایط مندرج در قانون کار و درخواست کتبی خود کارگر به مدت موقت بر اساس سابقه شامل برقراری و پرداخت حق بیمه بیکاری بصورت ماهانه میشود.
رحیم زاده با اشاره به استفاده هزار و ۷۰۰ نفر از بیمه بیکاری در استان و در سال جاری، گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۲۵ نفر از بیمه بیکاری استفاده می کردند که امسال با کاهش روبرو شده است.
وی گفت: برخلاف برخی از استانها که افزایش بیمه بیکاری بگیران را داشته اند، در استان اردبیل این روند کاهشی بوده است و نشان از کاهش شکایت ها و عدم تعدیل نیرو و تنظیم درست روابط کار بین کارگر و کارفرما بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتمای استان اظهار کرد: در طی استقرار دولت سیزدهم و در دوسال گذشته شاهد افزایش مجموع ۸۵ درصدی در پایه حقوق و دستمزد کارگران بوده ایم و خوشبختانه تعدیل نیرویی از بابت افزایش حقوق و دستمزد کارگران توسط کارفرمایان در استان انجام نشده است.
انتهای پیام
نظرات