• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402033120148
  • خبرنگار : 71661

رفتار دگرباشی که در کاخ سفید هم تحمل نشد

رفتار دگرباشی که در کاخ سفید هم تحمل نشد
کاخ سفید

جو بایدن در هفته گذشته با دعوت از کنشگران جامعه دگرباشان جنسی به کاخ سفید، بزرگترین مراسم «ماه افتخار» تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا را برگزار کرد، اما چند تن از میهمانان با رفتار خود این را یادآوری کردند که جوامع «آزاد» هم خط قرمزهایی دارند.

به گزارش ایسنا، شنبه هفته گذشته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از نمایندگان و کنشگران این زمینه دعوت کرد تا با حضور در کاخ سفید، ماه افتخار را در کنار او جشن بگیرند.

در این ماه، افراد این جامعه از جمله افراد تراجنسیتی هویت خود را جشن می‌گیرند و بایدن با این رویداد که در محوطه جنوبی کاخ سفید برگزار شد، می‌خواست این پیام را به جامعه دگرباشان جنسی از جمله «کودکان تراجنسیتی» بدهد که آن‌ها را درک می‌کند و دوستشان دارد.

یکی از میهمانان این مراسم، «رُز مونتویا» بود؛ کنشگری تراجنسیتی که از چهره‌های شناخته‌شده بوده و اعتقادش به روابط بی بند و بار و چندگانه بر کارکنان کاخ سفید و کنشگران این جامعه پوشیده نیست.

در ابتدا قرار بود این مراسم پنجشنبه دو هفته قبل برگزار شود، اما آتش‌سوزی افسارگسیخته جنگل‌های کانادا وضعیت آب و هوا را نامطلوب کرد. از این رو، کاخ سفید تصمیم گرفت مراسم را به شنبه هفته قبل موکول کند. اطلاعات کارمندان بایدن نشان می‌داد که در این روز هوا مطلوب و آفتابی است، اما نه آنقدر گرم که مونتویا لباس‌های خود را درآورد!

در ابتدا مونتویا در این رویداد کاخ سفید در کنار جو بایدن ایستاد و عکس گرفت و همه چیز عادی به نظر می‌رسید؛ اما تنها چند دقیقه بعد از آنکه بایدن از صحنه دور شد، او بالاتنه خود را برهنه کرد و تصویرش را در حساب در اینستاگرامش منتشر کرد. این اتفاق آنقدر عجیب بود که حتی صدای فیلمبردار هم از پشت دوربین شنیده شد که می‌گفت: «چی؟ برهنگی در کاخ سفید؟!»

با توجه به عقاید شناخته شده مونتویا، این پرسش مطرح می‌شود که آیا مقام اجرایی عالی کشوری مانند ایالات متحده هیچ خط قرمزی در دعوت از میهمانانش ندارد؟ آیا جامعه و حاکمیت آمریکا به معنای واقعی کلمه پذیرای تمامی عقاید گوناگون است و آن‌ها را تایید می‌کند؟ شاید اینطور به نظر برسد که آمریکا به عنوان یک «جامعه آزاد» هیچ قیدوبندی برای خود متصور نیست، اما رویداد هفته گذشته کاخ سفید چیز دیگری می‌گوید.

بعد از این اتفاق، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: این رفتار به‌هیچ‌وجه قابل قبول نبود. این کار ظلمی بود در حق صدها میهمان که به همراه خانواده‌هایشان در این مراسم حاضر شده‌ بودند.

او با اشاره به رز مونتویا و دو فرد تراجنسیتی دیگر که در کنار او بالاتنه خود را نمایش دادند، گفت: افراد حاضر در این ویدیو هرگز اجازه شرکت در رویدادهای کاخ سفید را نخواهند داشت. این دولت جای این کارها نیست!

این در حالی است که جو بایدن پیش از اطلاع از این رفتار مونتویا، در سخنرانی خود در حضور میهمانان کاخ سفید گفته بود که شجاعتی را در میان آنان می‌بیند که در هیچ جای دیگر ندیده است.

اما این تنها کاخ سفید نبود که به خارج از عرف بودن رفتار این افراد اذعان کرد. دیگر کنشگران این جامعه هم عواقب این رفتار مونتویا را به او یادآوری کرده و این کارش را مورد نکوهش قرار دادند.

کلارکسون لاسون، فعال این حوزه با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خطاب به مونتویا گفت: همین الانش هم بسیاری ما را افراد شهوت پرست و غیرمتمدن می‌دانند. فکر می‌کنی حالا با این کاری که کردی، نظر مردم درباره ما مثبت خواهد بود؟! به نظرم بهتر است قبل از اینکه از جهان طلب یک ماه توجه و ماه افتخار کنیم، ابتدا جامعه خود را از درون پاک‌سازی کنیم.

یک چهره محافظه‌کار در توییتر هم این اقدام مونتویا را مایه خجالت دولت جو بایدن و ایالات متحده آمریکا دانست و از این فرصت استفاده کرد تا از دولت بایدن انتقاد کرده و شخص بایدن و دولتش را هم برای آمریکا ننگ‌آور توصیف کرد.

با این حال، مخالفت‌ها با این کنشگر به جناح‌های حزبی وابسته نبود. از دولت دموکرات بایدن گرفته تا چهره‌های محافظه‌کار و حتی کنشگران ترقی‌خواه همگی به شدت از این اقدام مونتویا انتقاد کردند.

زایا پریسیان، یک یوتیوبر آمریکایی که مانند مونتویا تراجنسیتی است، در ویدیویی گفت: او (مونتویا) بالاتنه‌اش را در یک میهمانی خانوادگی در کاخ سفید برهنه کرد؛ آن هم در حضور کودکان! تو تا امروز کمک‌های زیادی به جامعه ما کرده‌ای، اما این کارت حماقت محض بود!

او ادامه داد: تو فرصتی داشتی که در طول عمرت یک بار به دست می‌آید تا نماینده جامعه ما در سطح ملی در کاخ سفید باشی. چه شد که تصمیم گرفتی چنین کاری کنی؟! از دیدن این ویدیو حیرت‌زده شدم!

این فعال توییتری در ادامه به مونتویا یادآوری کرد که این کارش بیش از همه بی‌شک به خود جامعه دگرباشان ضربه خواهد زد.

انتقادات و نکوهش رفتار عجیب این فرد آنقدر بالا گرفت که او را وادار به انتشار ویدیوی عذرخواهی در توییتر کرد.

اما فارغ از اینکه عذرخواهی اخیر مونتویا مورد قبول کاخ سفید واقع و ممنوعیت ورود او به این بنا رفع شود یا نه، این رویداد نشان داد که حاکمیت جامعه‌ای مانند آمریکا که خود را «جامعه‌ای آزاد» می‌داند هم خط قرمزهایی برای خود متصور بوده و معیارهایی برای تمایز رفتارهای قابل قبول از رفتارهای زننده دارد؛ خط قرمزهایی که از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد و با کسانی که آن‌ها را زیر پا بگذارند، برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha