• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۵۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402033020002
  • خبرنگار : 50300

مسئول امور بانوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

فضای علمی و دانشگاهی بهترین جای نمایان کردن توجه مبانی دینی به زنان است

فضای علمی و دانشگاهی بهترین جای نمایان کردن توجه مبانی دینی به زنان است

ایسنا/خوزستان مسئول امور بانوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به توجه مبانی دینی به نقش و هویت زنان گفت: به نظر می‌رسد فضای علمی، دانشگاهی، اندیشکده‌ها و حوزه‌ها بهترین جای مضاربه است برای اینکه این افکار خود را نمایان کند و بر اساس آنچه که منویات رهبر معظم انقلاب است، در جامعه تسری پیدا کند.

دکتر مرضیه عزتی وظیفه‌خواه در اولین همایش ملی جایگاه زن در فرهنگ و سبک زندگی اسلامی که امروز (۳۰ خردادماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به اهمیت بالا بردن جایگاه متعالی زنان، اظهار کرد: ما به دنبال گفتمان‌سازی و جریان‌سازی نظر اصیل مبتنی بر ادیان مختلف توحیدی به ویژه دین مبین اسلام هستیم؛ در شرایط اخیر اجتماعی جامعه، متوجه فرآیندی می‌شویم که مشخص می‌کند هنوز در گفتمان‌سازی، علی‌رغم تلاش‌های زیاد خدمات‌رسانی به نسل جوان، اطلاع‌رسانی دقیق  از مبانی انجام نشده است.  

به گزارش ایسنا، وی افزود: برگزاری همایش‌های علمی موجب می‌شود این نظریه‌ها در تقابل و مواجهه به یکدیگر، شرایطی را فراهم کند که گفتمان اصیل انجام شود. افراد موافق یا مخالف، می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند و از منابع و متون اصیل می‌توان این‌ها را استخراج و در ادبیات نوین جامعه ترویج کرد.

دبیر کارگروه تحکیم خانواده وزارت کشور گفت: البته نه اینکه ما ذخیره نداریم بلکه در فضای علمی این ذخایر و گوهرها را داریم اما مثل معادن کشف نشده‌اند و در اختیار جامعه قرار نگرفته‌اند. نسل جوان علی‌رغم اینکه در فضای رسانه غوطه ور شده است، هنوز نمی‌داند که ما از ذخایر اصیل و نابی در تئوری‌پردازی در حوزه زنان برخودار هستیم.  

وی تاکید کرد: بسیاری از عزیزان ما که حتی سال‌ها است در فضای قرآنی حضور دارند کمتر به این آیه سوره شورا توجه می‌کنند که خداوند به کسانی که می‌خواهد فرزند اعطا می‌کند و با نکته‌ای ظریف اشاره می‌کند اول دختر و بعد پسر و بعد از آن دوگانه را عنایت می‌کند. این نشان می‌دهد که در مبانی، به جنسیت بانوان توجه شده است، اما متاسفانه در ساختار اجتماعی و حکمرانی هنوز ننشسته است.  

مسئول امور بانوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: به نظر می‌رسد فضای علمی، دانشگاهی، اندیشکده‌ها و حوزه‌ها بهترین جای مضاربه است برای اینکه این افکار خود را نمایان کند و بر اساس آنچه که منویات رهبر معظم انقلاب است، در جامعه تسری پیدا کند.

عزتی وظیفه‌خواه افزود: امثال این همایش کمک می‌کنند که ادبیات ذکر شده، در کف جامعه نیز تسری پیدا کند. دست اندرکاران این همایش بانوان بودند و بیش از ۱۳۰ مقاله نیز ارائه شد که نشان می‌دهد تعداد فرهیختگان بانو در جامعه در حال رشد است.

وی در خصوص مسائل کنونی زنان گفت: مقام معظم رهبری می‌گویند اگر زنان از سیاستگذاری تا اجرا، تا احقاق حقوق زنان ولو در خانواده، خود مهذب نشوند و ورود پیدا نکنند و نقش داده نشوند، نمی‌توانیم به بایسته‌ها و دستاوردهای این مبانی برسیم.

دبیر کارگروه تحکیم خانواده وزارت کشور گفت: ما احکام و اعتقاداتی داریم که محصول آن آرامش و آسایش بانوان در جامعه است و حاصل این است که خود زنان در اجرای آن نقش داشته باشند.

عزتی وظیفه‌خواه با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت بانوان در حوزه‌های مختلف، عنوان کرد: در مجموعه نظام، حاکمیت و حتی قوای سه‌گانه به نظر می‌رسد فرض است که از ظرفیت بانوان استفاده کنند. تعداد زیادی بانوی تحصیل‌کرده داریم که متوجه هویت جنسیتی خود هستند و باید در فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی نقش داده شوند. در این خصوص قطعا نسبت به گذشته زمینه فراهم شده است.

دبیر کارگروه تحکیم خانواده وزارت کشور گفت: چالش‌های قضایی وجود دارد که حتما برای آن‌ها باید کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی تشکیل دهیم. به نظر می‌رسد هوشیاری خانم‌ها قابل توجه است و اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی در پایان گفت: التهابات اجتماعی زمینه را برای قوام بیشتر فراهم می‌کند؛ اصلا رضایت بر این نداریم که انتظارات جامعه با این روش به مسئولان گفته شود و دوست داریم که در مجامع و گفتمان‌های علمی انجام شود. بهترین نسخه برای کاهش التهابات اجتماعی و حتی پیشگیری از التهاباتی که منتج به اغتشاش و عفونت اجتماعی می‌شود، همین گفتمان‌ها است. از رسانه‌ها تقاضا داریم محصول را به خوبی به جوانان برسانند تا به خودباروی دختران‌مان بینجامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha