سید محسن حمزه لو در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پل میانگذر دریاچه ارومیه نقش مسیرپدافندی را در استان دارد، افزود: اتصال شهر ارومیه به شبکه آزاد راهی کشور، اتصال آذربایجان شرقی به پایانه مرزی سرو، کاهش ۱۵۰ کیلومتری مصافت ارومیه – تبریز و کاهش آمار تصادفات و افزایش سطح رضایتمندی مردم از اهمیت پل میانگذر دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: محور آزاد راهی ارومیه - تبریز دارای ۲ ابنیه مهم است که تونل در قطعه سوم و پل میانگذر در قطعه دوم از جمله این موارد است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه از آبان ماه ۱۳۹۹ مسئولیت نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه به اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار شده است، بیان کرد: نگهداری و بازرسی پل شامل دو بخش ایمنی بهرهبرداری و ایمنی سازه است که در بخش ایمنی بهرهبرداری راهاندازی سیستم روشنایی، عملیات مرمت تابلو و علائم ایمنی خط کشی، پاکسازی زهکشیها و تعمیر گاردیلها انجام شده است.
وی تصریح کرد: در بخش ایمنی سازه نیز ۸ تیم از مهندسان، متخصصان و مشاوران تشکیل که نتایج بازرسیها توسط اعضای هیئت علمی، اداره کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور مورد تحلیل قرار گرفت که مقرر شد اولویتبندی برای انجام اقدامات تعمیر و نگهداری در چهار سطح عملیاتی شود.
حمزه لو با اشاره به بازرسی های پل میانگذر دریاچه ارومیه، بیان کرد: بازرسی های سطح یک و ۲ سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیدند و اقدامات برای بازرسی سطح ۳ شروع شده و سایر اقدامات نیز برای بازرسی های سطح ۴ نیز عملیاتی خواهد شد.
به گفته وی بازرسیهای سطح ۴ پل میانگذر دریاچه ارومیه پس از جمع بندی و انتخاب مشاور و پیمانکار ذیصلاح به زودی آغاز می شود.
حمزه لو با اشاره به اینکه همچنین انجام آزمایشات دورهای منظم غیر مخرب قطعات بتنی پل میانگذر دریاچه ارومیه انجام می شود، گفت: این آزمایشات در راستای ارتقای ایمنی و ایستایی قطعات سازه و همچنین بررسی وضعیت پایدار پل میانگذر در ۲ مرحله میدانی و آزمایشگاهی صورت میگیرد.
وی افزود: این طرح در راستای اجرای برنامههای ارتقای ایمنی و نگهداری استاندارد پل میانگذر دریاچه ارومیه و براساس جدول زمانبندی بازرسی های ادواری بر پایه جدیدترین روش های علمی و به صورت دوره ای انجام میشود.
حمزه لو بیان کرد: انجام این آزمایشات زمینه لازم برای بازرسی های سطح ۳ نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را فراهم می کند و بررسی نتایج، منجر به تصمیم گیری در خصوص بتن پل میشود.
وی در راستای نظارت مستمر بر پل میانگذر دریاچه ارومیه، گفت: ساختمان مدیریت و نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه طی امسال تجهیز و راه اندازی می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار کرد: برای این راه اندازی مرکز مانیتورینگ پل میانگذر دریاچه ارومیه۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: این مرکز، مانیتورینگ پل را بر عهده خواهد داشت و روند بازرسی های چهارگانه و همچنین تعمیر و نگهداری پل میانگذر را کنترل می کند.
حمزه لو با اشاره به نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: تنها ۱۵ درصد از عوارض پل میانگذر برای نگهداری از پل هزینه می شود که سال گذشته ۳۵ میلیارد ریال برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه هزینه شده است.
وی افزود: پیش بینی شده که امسال نیز ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه هزینه شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص نرخ عوارض پل میانگذر دریاچه ارومیه، افزود: عوارض پل میانگذر دریاچه ارومیه در راستای اجرای ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری و بر اساس اعلام شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابلاغ گردیده است.
حمزه لو افزود: افزایش تعرفه بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بوده و از آبان سال ۱۳۹۹ مسوولیت نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه به این اداره کل واگذار شده است.
وی ادامه داد: پل شهید کلانتری طولانیترین پل ساختهشده در ایران به طول حدود ۲ کیلومتراست که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده و فاصلهٔ میان ۲ شهر تبریز و ارومیه را به حدود ۱۳۵ کیلومتر کاهش دادهاست.
انتهای پیام
نظرات