• سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402033019629
  • خبرنگار : 71402

بلینکن: روی برقراری دوباره ارتباط نظامی با چین کار می‌کنیم

بلینکن: روی برقراری دوباره ارتباط نظامی با چین کار می‌کنیم

آنتونی بلینکن گفت که پس از سفر دو روزه به پکن و دیدار با مقامات چینی از جمله شی جینپینگ، هیچ پیشرفتی در ازسرگیری ارتباطات نظامی با چین حاصل نشده و این مساله هنوز یک کار در دست انجام است.

به گزارش ایسنا، سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به چین با هدف کاهش تنش‌ها و یافتن زمینه‌های مشترک برای توافق میان این دو کشور انجام شد.

مارگارت برنان، مجری برنامه «رو در رو با ملت» و گزارشگر ارشد روابط خارجی سی‌بی‌اس نیوز در مصاحبه‌ای با بلینکن در چین از او پرسید که آیا شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین فقط در مورد باز شدن خط تماس مستقیم میان ارتش‌های دو کشور «نه» گفته است؟

چین پس از اینکه ایالات متحده یک بالون «جاسوسی» چینی را که در اوایل سال جاری میلادی از حریم هوایی ایالات متحده عبور می‌کرد سرنگون کرد، ارتباطات نظامی - نظامی را قطع کرد.

بلینکن گفت که دو طرف همچنان بر روی توافقی برای بازگشایی این خطوط ارتباطی به منظور جلوگیری از وقوع درگیری کار خواهند کرد.

بلینکن به مجری سی‌بی‌اس گفت: «این کار در حال پیشرفت است. این کاری است که ما باید به نفع هر دو کشور انجام دهیم، یعنی نه تنها برای ایجاد و برقراری دوباره و تقویت خطوط ارتباطی بین دولت‌هایمان که با شروع این سفر انجام داده‌ایم، بلکه با بازدیدهای همکاران من و بعد مقامات چینی که به ایالات متحده می‌آیند.»

او افزود: «بسیار مهم است اگر بخواهیم مسئولانه روابط را مدیریت کنیم، اگر می‌خواهیم به طور واضح ارتباط برقرار کنیم و سعی کنیم از رقابتی که در حال انحراف به سمت درگیری است، اجتناب کنیم. اما جنبه‌ای از آن که واقعاً مهم است، ارتباط نظامی - نظامی است. ما هنوز توافقی در این مورد نداریم. این چیزی است که ما به کار خود روی آن ادامه خواهیم داد.»

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به همتایان چینی خود «بسیار واضح» گفته است که ارتباطات نظامی - نظامی همچنین به نفع آنهاست. بلینکن گفت: «ما هر دو موافقیم که حداقل می‌خواهیم مطمئن شویم که به دلیل عدم ارتباط و به دلیل سوء تفاهم و ناخواسته، گرفتار درگیری نشویم.»

سفر بلینکن به چین، اولین سفر یک وزیر امور خارجه آمریکا به پکن از سال ۲۰۱۸ بود و هدف آن کاهش تنش‌هایی بود که در چند ماه گذشته شعله‌ور شده‌اند، به ویژه پس از حادثه ورود غیرقانونی یک بالون چینی به آمریکا که ماهیت کار آن مشخص نبود. وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که هر دو طرف «در مورد نیاز به تثبیت روابط توافق دارند» اما اختلافات عمیق هنوز در مورد تعدادی از موضوعات باقی مانده است.

بلینکن با حضور در کنار رئیس‌جمهوری چین گفت که بایدن او را به پکن فرستاد «زیرا رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که ایالات متحده و چین برای مدیریت روابط تعهد و مسئولیت دارند. ایالات متحده متعهد به انجام این کار است. این به نفع ایالات متحده است، به نفع چین و به نفع جهان است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha