به نقل از ویفروم، اکوسیستم تجاری چین با شبکهای قوی از تامین کنندگان، تولیدکنندگان و شرکتهای تدارکات به خوبی توسعه یافته است. موقعیت استراتژیک چین آن را به مکانی مناسب برای تولید کالا برای صادرات به کشورهای دیگر تبدیل میکند.
با چالشهای ژئوپلیتیکی کنونی بین چین و ایالاتمتحده همچنین مسائل زنجیره تامین جاری که بر تولیدکنندگان و مصرفکنندگان تأثیر میگذارد، صحبتهای زیادی در مورد انتقال تولید جهانی به خارج از چین وجود دارد اما تجارت ایالاتمتحده و چین در سال ۲۰۲۲ به سطح بیسابقهای رسید و هیچ نشانهای از کاهش در آینده نزدیک وجود نداشت.
رشد اقتصادی چشمگیر چین چالشهای ژئوپلیتیک زیادی را ایجاد کرده و این امر منجر به جنگ تجاری فعال بین ایالاتمتحده و چین شده است. دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۸، از اعمال تعرفه بر میلیاردها دلار بر کالاهای چینی استفاده کرد. در نتیجه، فشار بر شرکتهای جهانی تشدید شد تا تولیدات خود را به مقاصد ارزانتر در سراسر آسیا، مانند ویتنام، بنگلادش و هند منتقل کنند.
با وجود این فشارهای مالی و سیاسی قابل توجه، بسیاری از شرکتها بیشتر از تولید خود را به خارج از چین منتقل نمیکنند و چین در صنعت تولید تسلط یافته است.
کارگران چینی گرانتر و هم مولدتر از نیروی کار در سایر اقتصادهای نوظهور آسیا هستند و هر دوی این عوامل باید هنگام تصمیمگیری برای انتقال تولید به خارج از چین در نظر گرفته شوند.
صنعت تولید چین به سطح بالایی از اقتصادها دسترسی دارد. چین راهبردی را به کار گرفته که تضمین میکند کل زنجیره تامین تولید در آنجا واقع شده و بر هر مرحله از فرآیند تسلط یافته است.
چین حتی بسیاری از پشم و پنبه جهان را وارد و فرآوری میکند، از جمله مقدار قابلتوجهی از پنبه تولید شده در ایالاتمتحده که تقریبا ۳۵ درصد از کل جهان را تشکیل میدهد.
به نظر میرسد که هزینههای مربوط به خروج از چین بسیار زیاد است و تا زمانی که اکوسیستم کالاهای تولیدی در چین باقی بماند، سهم قابلتوجهی از تولید جهان نیز وجود خواهد داشت. در سالهای آینده، با ظهور بخشهای تولیدی در سایر کشورهای آسیایی و توسعه اکوسیستمهای خود، زمینه اقتصادی انتقال تولید به خارج از چین نیز فراهم خواهد شد و البته این چند سال دیگر است.
انتهای پیام
نظرات