• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402032818144
  • خبرنگار : 71592

«لودریان راه حلی برای رفع خلأ ریاست جمهوری لبنان ندارد»

«لودریان راه حلی برای رفع خلأ ریاست جمهوری لبنان ندارد»

در حالی که قرار است وزیر خارجه سابق فرانسه برای بررسی بحران انتخاب رئیس جمهوری لبنان به بیروت سفر کند، یک منبع دیپلماتیک عربی بعید دانست که او ایده‌ای برای حل این بحران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که محافل سیاسی لبنان منتظر ورود ژان ایو لودریان، نماینده ویژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و وزیر خارجه سابق این کشور به بیروت در اواسط هفته جاری هستند تا موضوع پایان دادن به خلأ ریاست جمهوری لبنان را مورد بررسی قرار دهد؛ موضوعی که در دیدار میان ماکرون و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بررسی شد، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، یک منبع دیپلماتیک عربی بعید دانست که لودریان در این سفر ایده‌ای برای متوقف کردن اصرار برای مانع تراشی در انتخاب رئیس جمهوری لبنان به همراه داشته باشد.

این منبع دیپلماتیک عربی که ترجیح داد نامش فاش نشود، خاطرنشان کرد که لودریان در دیدارهای خود با رهبران سیاسی و برخی مراجع معنوی، مجموعه‌ای از سوالات را برای بررسی دلایل تداوم مانع تراشی در انتخاب رئیس جمهور مطرح و اقدامات لازم را برای بازگرداندن نظم به نهادهای قانون اساسی اتخاذ خواهد کرد.

همین منبع گفت، دیدارهای سفیر فرانسه در لبنان با رهبران سیاسی در حد اعلام زمان ورود لودریان به بیروت باقی مانده و او وارد جزئیات مربوط به ایده‌هایی که لودریان می‌تواند با خود داشته باشد، نشده است. اگرچه بسیاری معتقدند که لودریان در این سفر ایده جدیدی برای نجات ابتکارعمل فرانسه مطرح نخواهد کرد و فقط تعدادی سوال خواهد پرسید و ترجیح خواهد داد که به کسانی که با آنها ملاقات می‌کند، گوش دهد و نتیجه را به ماکرون گزارش کند تا او تصمیمی را که مناسب می‌بیند، بگیرد.

وی تاکید کرد، لودریان در این سفر به دنبال التیام شکافی خواهد بود که روابط تاریخی پاریس را با مسیحیان تحت تاثیر قرار داده است به ویژه اکثریت فراکسیون‌های مسیحی که ابتکارعمل فرانسه در نامزدی سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده را نپذیرفتند و گفتند، در مقابل نامزدی نواف سلام برای تشکیل دولت، فرنجیه راحت‌ترین گزینه برای پایان دادن به خلأ ریاست جمهوری لبنان است.

این منبع افزود، همین جانبداری پاریس از فرنجیه از نظر بسیاری از نمایندگان مسیحی پارلمان لبنان موجب شد روابط تاریخی فرانسه با مسیحیان به شکل بی‌سابقه‌ای شکاف بردارد و همین مساله باعث می‌شود فرانسه در ابتکارعمل خود تجدیدنظر کند و با بی‌توجهی به چالش با دوگانه شیعه، نامزد محور ممانعت را در اولویت قرار دهد.

با توجه به اینکه در آخرین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور، فرنجیه نامزد حزب الله و جنبش امل تنها با ۵۱ رای نتوانست به صندلی ریاست جمهوری برسد، منبع مذکور می‌گوید، پاریس در حال حاضر با معادله‌ای مواجه است که اجازه نمی‌دهد به نامزدی فرنجیه پایبند باشد و همین امر باعث می‌شود در ابتکار خود برای ایجاد طرحی برای ریاست‌جمهوری تجدیدنظر کند به گونه‌ای که درها را به روی جستجوی نامزدی توافقی باز کند نامزدی که چالشی برای هیچ حزبی ایجاد نکند.

این منبع دیپلماتیک عربی افزود، پاریس بر این باور است که آخرین جلسه انتخاب رئیس جمهور در پارلمان لبنان نتایجی داشت که نمی‌توان نادیده گرفت و این یعنی اینکه اگر پاریس فرنجیه را حمایت نکند وارد درگیری با دوگانه شیعه خواهد شد که روی حمایت خود از فرنجیه اصرار دارد و با جستجوی نامزد توافقی مخالف است مگر اینکه پاریس بهای سیاسی مورد نظر را برای دوگانه شیعه در ازای برداشتن حمایتش از فرنجیه تضمین کند.

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک عرب که با فضای حاکم در کمیته پنج جانبه لبنان همگام است، می‌گوید، درهای داخلی همچنان به روی انتخاب رئیس جمهور بسته است.

لبنان از هشتم آبان سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ (۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha