• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402032817825
  • خبرنگار : 50416

به بهانه تولد ۲۰ سالگی ساختمان نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر

به بهانه تولد ۲۰ سالگی ساختمان نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر

ایسنا/همدان سال ۸۲ بود که در پارک سیفیه ملایر ساختمانی با کاربری هتل قد علم کرد تا شاید مرهمی بر زخم های گردشگری ملایر باشد و چاله‌های کمبود هتل در این شهر را پر کند اما طی ۲۰ سال گذشته خود، چاله‌ای بزرگ برای شهر بوده است.

اگر از جانمایی این ساختمان در یکی از قدیمی‌ترین پارک های کشور که ۱۰۰ سال پیش توسط معماران ایتالیایی و به سفارش «عبدالمحمد میرزا سیف‌الدوله» از نوادگان‌ فتحعلی شاه قاجار، حاکم وقت ملایر احداث شد و بعدها تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید، بگذریم و این نکته را نادیده بگیریم که هر گونه ساخت و ساز در عرصه این پارک ممنوع است، باید گفت این پروژه به زخمی بر پیکر شهر ملایر تبدیل شده است.

این پروژه با ابتکار اعضای دومین دوره شورای اسلامی شهر ملایر با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان در چهار طبقه با زیربنای ۴۰۰۰ مترمربع با کاربری هتل کلید خورد اما در مرحله فونداسیون متوقف شد و ۲۰ سال است که همچنان متوقف است!

سال ۱۳۹۳: هنوز تصمیم خاصی برای ساختمان گرفته نشده است

علیرضا رضایی، شهردار وقت ملایر در اسفندماه ۱۳۹۳ این ساختمان نیمه کار را زیبنده شهر ملایر ندانست و گفت: این مکان یک رستوران قدیمی بود که تصمیم گرفتند آن را تبدیل به هتل کنند اما مخالفت‌هایی ایجاد شد که آنجا شاید خیلی فضای هتل نباشد و به همین علت و عدم وحدتی که وجود داشت، ساختمان این‌گونه باقی ماند.

رضا نوروزی، رئیس شورای شهر ملایر نیز در همان سال با وجود گذشت ۱۰ سال از آن پروژه نیمه کار، گفت: هنوز تصمیم خاصی برای این ساختمان گرفته نشده، البته پیشنهاد تبدیل آن به ساختمان اداری شهرداری مطرح است. اگر به گذشته برگردیم از پایه و بنیان این مسأله را که در پارک ملایر ساختمانی بنا شود، قبول ندارم و اصل کار اشتباه بوده است.

سال ۱۳۹۴: قرار است که این ساختمان تغییر کاربری دهد

پیمان رجبی، سخنگوی شورای اسلامی شهر ملایر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ نیز معتقد بود: به علت هزینه‌های بالایی که برای ساخت این هتل صورت گرفته است، تخریب آن کار به صرفه‌ای نیست.

رجبی پیگیری تعیین تکلیف این ساختمان نیمه‌کاره را از برنامه‌های در اولویت شهرداری و شورای شهر ملایر خواند و تصریح کرد: با تشکیل جلسات، پیشنهادات و تصمیمات شهرداری و شورای شهر قرار است این ساختمان تغییر کاربری دهد.

دی ماه ۱۳۹۴ بود که رضا زنگنه، سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر ملایر در رابطه با تعیین تکلیف نهایی این پروژه نیمه تمام با اشاره به موقوفی بودن عرصه و اعیان آن گفت: شهرداری هر اقدامی روی آن انجام بدهد، در نهایت تحویل اداره اوقاف خواهد شد همچنین در این پروژه مسأله مهم پارکینگ در نظر گرفته نشده است.

سال ۱۳۹۵: باید تصمیم جدی برای این هتل گرفته شود و از بلاتکلیفی خارج شود

عبدالعظیم رضایی، فرماندار وقت ملایر در مردادماه ۱۳۹۵ و در نشست بررسی و تعیین تکلیف این هتل نیمه کاره گفت: تصمیماتی که در دوره های قبل برای ساخت این بنا گرفته شد، امروز یک مشکل مزمن برای شهر شده و باید در سال اقتصاد مقاومتی تصمیم جدی برای این هتل گرفته و از بلاتکلیفی خارج شود.

در همان جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز ادعا کرد: ساخت و ساز این بنا بدون استعلام و هماهنگی دستگاه متولی در پارک سیفیه بوده و باید ملاحظات لازم برای حفظ این اثر تاریخی مورد توجه قرار گیرد. 

علی مالمیر معتقد بود در زمان احداث این بنا از نظر کارشناسی میراث فرهنگی استفاده نشده است.

به بهانه تولد ۲۰ سالگی ساختمان نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر

سال ۱۳۹۵: طبق برآورد افکارعمومی، نظر بر ادامه ساخت هتل است

به گفته رضا نوروزی، رئیس وقت شورای اسلامی شهر ملایر در مرداد ۹۵، موضوع این هتل نیمه کاره در چندین جلسه علنی و تخصصی شورا و کمیسیون های مختلف مورد بحث قرار گرفته اما به جمع بندی خاصی نرسیده و قرار شده نظرسنجی عموم مردم در این زمینه انجام شود که طبق برآورد افکارعمومی، نظر بر ادامه ساخت هتل است.

سال ۱۳۹۶: امسال یا اوایل سال آینده ادامه ساخت این بنا آغاز می‌شود

جلیل کولیوند، رئیس شورای اسلامی شهر ملایر نیز در مصاحبه ای در بهمن ماه ۱۳۹۶ با اشاره به تصمیمات مختلف شوراهای دوره گذشته برای تعیین تکلیف این بنا مطرح کرد: امسال یا اوایل سال آینده هر چه سریع تر کار ادامه ساخت این بنا آغاز می‌شود.

کولیوند در ادامه گفت: قرار بود تخریب دو طبقه این بنا به منظور تعیین تکلیف آن از هفته پیش آغاز شود اما به علت شرایط جوی فعلاً کار متوقف شد.

سال ۱۳۹۹: یکی از دلایل استیضاح شهردار وقت هتل نیمه کاره پارک سیفیه است

کولیوند در آبان ۱۳۹۹، یکی از دلایل استیضاح حسین بابایی، شهردار وقت را هتل نیمه کاره پارک سیفیه دانست که پس از سال ها احداث و صرف هزینه های بسیار، سال گذشته سقفش را برداشتند و کاربری هایی برایش تعریف شد تا در چرخه ساخت و ساز قرار بگیرد اما انجام نشد.

۱۵ دی ماه نیز حجت الاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، فرماندار ویژه ملایر، مدیرکل میراث‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‎دستی همدان، مدیرکل اوقاف استان، امام جمعه شهر ملایر و جمعی از مسئولان شهرستانی از پروژه هتل نیمه ‎کاره پارک سیفیه بازدید کردند و خاموشی بر همکاری این سازمان برای اتمام اجرای این پروژه نیمه کاره تأکید کرد.

سال ۱۴۰۰: تعیین تکلیف هتل نیمه کاره پارک سیفیه؛ اولویت اعضای شورا برای انتخاب شهردار

در جریان انتخاب شهردار ملایر در مردادماه ۱۴۰۰ نیز همه اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر ملایر، تعیین تکلیف هتل نیمه کاره پارک سیفیه را از جمله اولویت های شهر می دانستند که شهردار باید به آنها بپردازد.

مجید فرجی، شهردار ملایر نیز در آذر ۱۴۰۰ و در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه شهرستان، تأکید کرد: طبق نظرسنجی و بررسی کارشناسی صورت گرفته ساختمان نیمه‌کاره پارک سیفیه از نظر طبقات و فضای ساختمانی برای احداث هتل مناسب نیست به همین منظور بحث ایجاد فرهنگسرا و یک مرکز اقامتی و همچنین ایجاد کاربری‌های مرتبط با فضای پارک در طبقه همکف این پروژه مد نظر ماست.

به بهانه تولد ۲۰ سالگی ساختمان نیمه‌کاره پارک سیفیه ملایر

آغاز عملیات اجرایی ساختمان نیمه کاره پارک سیفیه حداکثر تا یک ماه آینده

فرجی در مورد تعیین تکلیف این ساختمان نیمه کاره به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به آن که عرصه و اعیان پارک سیفیه، موقوفه است به همین علت بسیاری از سرمایه گذاران تمایل چندانی برای ورود به این موضوع نداشتند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به مساحت و فضای کم ساختمان ابتدا درنظر داشتیم به یک فرهنگسرا تبدیل شود اما با توجه به نیاز شهرستان به یک هتل مناسب و در خور با مشورت اعضای شورا، مقرر شد عملیات اجرایی این ساختمان با کاربری هتل یا یک مرکز اقامتی ادامه پیدا کند.

ساختمان با کاربری هتل، تکمیل خواهد شد

به گفته وی، در نهایت مقرر شد طبق نظر اعضای شورا و شهرداری با نظر کارشناس مشاور، ساختمان نیمه کاره پارک سیفیه برای احداث هتل مد نظر قرار گیرد و به زودی مناقصه برای تعیین پیمانکار برگزار خواهد شد.

فرجی وجود مراکز اقامتی مناسب در شهرستان را یکی از دغدغه های اصلی خود به ویژه در ایام برگزاری جشنواره مبلمان منبت دانست و ابرازامیدواری کرد: ساخت این هتل نقطه شروعی برای ادامه و ایجاد مراکز اقامتی و نمایشگاهی و در نتیجه افزایش ورود گردشگران و اقامت آنها در ملایر شود.

وی با تأکید بر لزوم جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت مراکز اقامتی در ملایر، گفت: تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل هتل نیمه کاره پارک سیفیه تماماً با شهرداری خواهد بود. به محض انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی این ساختمان نیمه کاره حداکثر تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

فرجی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایمنی اسکلت ساختمان با توجه به گذشت ۲۰ سال از عمر آن، گفت: وضعیت پروژه توسط مشاوران و گروهی از مهندسان ساختمان بررسی شده و طراحی ها براساس وضع موجود انجام شده است، از طرفی ساختمان ابتدا در پنج طبقه طراحی شده بود اما سه سال پیش دو طبقه از ساختمان حذف شد که کمک زیادی به کاهش وزن سازه می کند.

مراحل برگزاری مناقصه در حال انجام است

رئیس شورای شهر ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه مراحل برگزاری مناقصه در حال انجام است، مطرح کرد: سه سال پیش با نظر کارشناسی، دو طبقه از ساختمان حذف شد.

حجت‌الاسلام علی سبزینی ادامه داد: در حال حاضر این هتل در زمینی به مساحت ۱۲۸۱ مترمربع و در دو طبقه احداث خواهد شد که طبقه همکف شامل رستوران با زیربنای ۳۸۴ مترمربع، کافی‌شاپ با ۳۳۲ مترمربع و لابی و خدمات با ۴۶۹ مترمربع خواهد بود.

وی ادامه داد: طبقه اول نیز شامل سالن اجتماعات با ۲۲۴ مترمربع زیربنا، اتاق های هتل با ۶۳۵ متر زیربنا و لابی و خدمات با ۳۹۶ متر زیربنا و طبقه دوم شامل اتاق های هتل با ۱۰۹۶ متر زیربنا و لابی و خدمات با ۱۸۴ متر زیربنا خواهد بود. با توجه به اینکه پارکینگی برای مجموعه تعریف نشده است، پارکینگ در اطراف مجموعه تأمین خواهد شد.

الحاقاتی به مجموعه تاریخی سیفیه اضافه نشود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، باغ تاریخی سیف الدوله را یکی از قدیمی ترین باغ های تاریخی غرب کشور دانست و اظهار کرد: این باغ در سال ۱۳۰۴ توسط «عبدالمحمد میرزا سیف‌الدوله» در شمال شرقی ملایر در مساحتی حدود ۱۰ هکتار ساخته شده است.

به گفته ابراهیم جلیلی، این پارک دارای درختان چنار کهنسال، حوضچه، آبنما و جنگل مصنوعی و شامل یک امارت قدیمی که احتمالاً محل زندگی سیف الدوله بوده، مقبره سیف الدوله، یک مسجد قدیمی و محوطه باغ است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹ باغ ایرانی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: باغ تاریخی سیفیه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تلاش می کنیم با احیای این مجموعه تاریخی، پرونده این باغ را نیز به ۹ باغ ایرانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو، الحاق دهیم.

جلیلی با تأکید بر حفظ حریم پارک سیفیه در ساخت و سازها، گفت: ایجاد ساختمان های بلند در اطراف پارک باعث از بین رفتن دید و منظر این باغ تاریخی شده و به احیای هویت و الحاق پرونده پارک برای ثبت جهانی شدن خدشه وارد می کند.

به گفته وی، احیاء و مرمت مجموعه باغ و هر آنچه در آن است، باید مطابق ضوابط میراث فرهنگی باشد. باید سعی کنیم الحاقاتی به بنا اضافه نشود و هویت آن مطابق معماری بومی شهر حفظ شود.

جلیلی با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری از نظر کارشناسان میراث فرهنگی برای مرمت و احیاء این مجموعه تاریخی استفاده کرده و همکاری متقابلی در این زمینه وجود دارد، یادآور شد: چند وقت پیش نیز دو طبقه از ساختمان نیمه کاره ای که در محل پارک سیفیه احداث شده است، حذف شد.

قرار بود پروژه به اداره اوقاف تحویل داده شود که مصوب نشد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه بازدید رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور از این پروژه نیمه تمام و قول هایی که داده شد، اظهار کرد: پس از بازدید حجت الاسلام خاموشی از این پروژه پیشنهاد شد که پروژه به اداره اوقاف تحویل داده شود که مصوب نشد.

حجت الاسلام ابوذر عباسی با اشاره به موقوفه بودن عرصه پارک سیفیه گفت: در صورت تغییر کاربری پروژه، طبق ضوابط و دستورالعمل ها حق موقوفه بنا باید پرداخت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha