• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402032717039
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک مسئول:

روستاییان بیش از مدرک تحصیلی نیازمند آگاهی از حقوق خود هستند

روستاییان بیش از مدرک تحصیلی نیازمند آگاهی از حقوق خود هستند

ایسنا/قزوین مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: این نکته حائز اهمیت است که ما در طول سال‌های گذشته روستاییان را آموزش داده و به آن‌ها مدرک تحصیلی ارائه کردیم اما مردم را دانا نکردیم که بدانند شورایی که انتخاب می‌کنند در آینده پولی را در اختیار داشته و در مورد انتخاب دهیار، هزینه‌کرد پول و میزان‌ گسترش طرح هادی روستای آن‌ها تصمیم‌سازی خواهند کرد.

دکتر لیلا غریب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دفتر روستایی زیر مجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری است و مسئولیت هماهنگی بین دستگاه‌هایی که در رابطه با روستاها فعالیت‌های اجرایی انجام می‌دهند را بر عهده دارد.

وی گفت: واژه «روستایی» در نام این اداره کل سبب شده تا مردم هرجا و هر مسئله‌ای در رابطه با روستا داشته باشند ابتدا به این مدیریت مراجعه کرده و مدیرکل هم باید پاسخگوی تمام مسائل روستایی باشد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: برخی مسائل اداری مربوط به امور روستا و دهیاری در دفتر امور روستایی تعریف شده است و این مجموعه دیده‌بانی می‌کند تا امکانات با عدالت، بین روستاها توزیع شود؛ زمانیکه سهمیه قیر رایگان دریافت می‌کنیم عادلانه و با اولویت‌بندی در قالب طرح هادی روستا توزیع می‌شود.

وی یادآوری کرد: از امسال دهیاری‌هایی که جمعیت ثبتی سال ۱۳۹۵ آن‌ها بالاتر از هزار نفر است همچون دستگاه اجرایی می‌توانند در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بودجه دریافت کرده و به احداث ابنیه و یا کارهایی که لازم تشخیص می‌دهند اقدام کنند.

غریب تصریح کرد: دفتر روستایی اطلاعات دقیق کارشناسی راجع به تک تک مباحث مرتبط با روستا ندارد اما می‌تواند از ارگان‌ها مطالبه کند؛ ارگان‌ها مسئول پاسخگویی مستقیم به مطالبات روستاییان هستند اما اگر در این میان اخلالی ایجاد شود دفتر روستایی قادر است ورود کرده و انجام امور را مطالبه کند.

وی تصریح کرد: بهترین کار آن است که مردم برای بیان درخواست‌ها و مطالبات خود به اداره‌کل دستگاه مربوطه مراجعه کنند، اینگونه، فرآیند رسیدگی به کار آن‌ها کوتاه‌تر خواهد شد؛ چون در صورت مراجعه مستقیم به دفتر روستایی، ما هم با ادارات کل مکاتبه کرده و انجام فعالیتی در یکی از شهرستان‌های تابعه را درخواست خواهیم کرد. اگر مردم با آگاهی؛ سلسله مراتب اداری را رعایت کنند و سریعتر به خواسته خود خواهند رسید.

این مسئول عنوان کرد: مسائل بین راه‌های روستایی و شهری و اتوبان‌ها زیر نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که پارامترهایی برای بازکردن راه‌های خاکی و لوله‌گذاری و آسفالت دارند و اولویت‌هایی را در نظر می‌گیرند که از جمله آنها مؤلفه جمعیت است.

وی ادامه داد: با توجه به شاخص جمعیت، روستایی که ۱۵ خانوار جمعیت داشته و نیازمند ۱۲ کیلومتر راه آسفالت باشد در اولویت نیست چون راه بسیار پرهزینه است و تا چندی پیش برای هر کیلومتر راه آسفالت؛ هفت میلیارد تومان هزینه می‌شد تا راه باز شده و آسفالت شود و البته که روز به روز بر این مبلغ افزوده می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین بیان کرد: راجع به بودجه‌های استان هم لازم است مطالعه کرده و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم چون شرایط به گونه‌ای نیست که همه اعتبارات به میزانی باشد که بتوان تمام راه‌ها را آسفالت کرد و باید بر اساس مؤلفه‌ها و نیازها اولویت‌بندی شده و به ترتیب انجام شود.

وی افزود: به‌طور مثال در عرصه اختصاص اینترنت به روستاها؛ هزینه وصل اینترنت برای هر روستا قریب به ۵ میلیارد تومان است و در مقایسه ۲ روستایی که یکی خالی از دانش‌آموز است و دیگری صد دانش‌آموز دارد اولویت بهره‌مندی از اینترنت با روستای دوم است. این از مواردی است که دستگاه‌ها به‌طور تخصصی بررسی و رسیدگی می‌کنند.

غریب با بیان اینکه اداره کل امور روستایی گوش شنوایی برای مردم است، اظهار کرد: مدرسه کانکسی و اعتبارات و برنامه‌ها، مربوط به ادارات آموزش و پرورش و نوسازی مدارس است اما اگر مردم به مشکلی برخورد کردند هم می‌توانند به ما و هم به اداره مربوطه مراجعه نمایند.

وجود ۶۷۴ دهیاری در استان قزوین

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰۰ روستا در سطح استان قزوین وجود دارد که ۶۷۴ مورد بیش از ۲۰ خانوار سکنه داشته و دهیاری دارند. همه روستاها شورای روستا دارند اما برای روستاهای کمتر از بیست خانوار دهیار انتخاب نمی‌شود.

این مسئول با بیان اینکه هر ماه پولی به دهیاری تزریق می‌شود که دفتر روستایی بر نحوه هزینه کرد آن نظارت دارد، گفت: نقدترین پول در نظام جمهوری اسلامی ایران پولی است که ماهیانه به حساب دهیاری‌ها و شهرداری‌ها واریز می‌شود. مردم روستا بدانند که در سال ۱۴۰۲ به ازای هر روستایی که در سرشماری ۱۳۹۵ به ثبت رسیده ۲۰۰ هزار تومان به حساب دهیاری واریز می‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین افزود: اگر مردم روستا را ترک کنند این سرمایه از دست می‌رود. آن پول به مردم پرداخت نمی‌شود بلکه برای عمران وآبادانی روستا هزینه می‌شود. دستورالعملی مالی توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به کل استان‌ها ارسال می‌شود تا طبق آن هزینه‌کردها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برق رسانی به روستا با بودجه اداره برق است، آبرسانی با اداره آب و فاضلاب، مدرسه‌سازی برعهده آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس است، سالن ورزشی را اداره ورزش و درمانگاه و خانه‌بهداشت را علوم پزشکی بنا می‌کند تا پول واریزی به حساب دهیار جهت جدول‌گذاری و آسفالت و سنگ‌فرش و غسالخانه و قبرستان و پد هلی‌کوپتر به مصرف برسد.

غریب خاطرنشان کرد: شورای روستا از بین سکنه دائمی انتخاب شده و معتمد محل است. مهم است که مردم چه کسی را انتخاب کنند. این نکته حائز اهمیت است که ما در طول سال‌های گذشته مردم روستا را آموزش داده و به‌ آن‌ها مدرک تحصیلی ارائه کردیم اما مردم را دانا نکردیم که بدانند شورایی که انتخاب می‌کنند در آینده پولی را در اختیار داشته و در مورد انتخاب دهیار، هزینه‌کرد پول و میزان‌ گسترش طرح هادی روستای آن‌ها تصمیم‌سازی خواهند کرد.

وی تأکید کرد: دهیار منتخب شوراست و شورایی دانا و توانا قادر است دهیاری توانمند و بی‌غرض انتخاب کند اما شورایی که قبیله‌ای و طایفه‌ای کنار هم نشسته‌اند در انتخاب دهیار هم عملکرد خوبی نخواهند داشت و نه تنها ثمری برای روستا ندارد بلکه روستا را به مرز ویرانی خواهد کشاند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: دغدغه من آگاه‌سازی مردم است؛ از بین ۶۷۴ دهیاری که پول ماهانه دریافت می‌کنند روستاهایی که ناراضی و معترض‌اند به سراغ ما می‌آیند؛ سال گذشته ۶۰ روستا به اداره کل امور روستایی مراجعه کردند و ما در قالب کمیته انضباطی افرادی را که مورد شکایت روستاییان بودند دعوت کرده و به مشکل پیش آمده رسیدگی کردیم که به صدور حکم منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: عموم مسائل؛ تخلفات دهیاری، قراردادهای شبهه‌دار و اختلافات شورا و دهیار است اما مسائلی همچون پولشویی و اختلاس مستقیماً به مراجع قضایی ارجاع می‌شود و بررسی آن در صلاحیت کمیته انضباطی نیست.

غریب افزود: ما باید به روستا نگاه سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. آبادانی تمام روستاها مهم است هر روستا یک پایگاه است و مراتع اطراف روستاها ثروت ملی است که باید از خشک شدن آن جلوگیری کرد و ترک روستا و یا عدم خدمت‌رسانی به آن، موجب تضییع این نعمت خواهد شد.

وی تصریح کرد: رسوب کردن پول در حساب دهیاری‌ها به‌خاطر بی‌دغدغه بودن دهیار است که حوصله پروسه اداری و سپس هزینه‌کرد پول برای پیشرفت و آبادانی روستا را ندارد. ۸۵ درصد شوراها زیر دیپلم هستند و ما برای تمامی آنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا با آگاهی بیشتر پیگیر کار روستاییان و خدمت‌رسانی به آنها باشند؛ این نکته هم قابل توجه است که دوره‌ها برگزار می‌شود اما گاهی شورا انگیزه و امکانات حضور در دوره‌ها را ندارند چون بهره مالی برای آنها ندارد.

این مسئول در پایان گفت: زیباترین قانون جمهوری اسلامی؛ انتخابات شورای روستاهاست که هیچ شرطی برای آن منظور نشده است و تغییر شاخص‌ها و بالا بردن سطح شرایط حضور در انتخابات شورای روستاها کار ساده‌ای نیست و انگیزه روستاییان برای حضور در انتخابات شورای روستا را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha