• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402032616763
  • خبرنگار : 50242

رونمایی از طرح "آصادقی"، بزرگترین اِلمان فرش کشور

رونمایی از طرح "آصادقی"، بزرگترین اِلمان فرش کشور

ایسنا/همدان شامگاه پنجشنبه ۲۵ خرداد به مناسبت روز ملی فرش‌بافی و صنعت فرش در اختتامیه جشنواره فرش استان همدان به میزبانی تویسرکان از بزرگترین اِلمان فرش کشور که طرح "آصادقی" این شهرستان است، رونمایی شد.

رئیس مرکز فرش ملی ایران در این مراسم اظهار کرد: در نظر داریم دومین مرکز خانه خلاق فرش را در استان همدان راه‌اندازی کنیم.

فرحناز رافع در ادامه به کاهش تعرفه گمرکی ابریشم از ۱۵ به ۱۰ درصد در سال جاری اشاره و ابرازامیداوری کرد: با کمک گمرک تعرفه ابریشم تا میزان هفت درصد کاهش پیدا کند اما تاکنون کاهش ۱۰ درصدی از سوی دولت ابلاغ شده است.

وی با تأکید به اینکه مدیریت و دانش فرش دستباف در بین هنرمندان و فرشبافان ایرانی است، اظهار کرد: اگر ایران در این حوزه پیشرفت کند، سایر کشورها نیز پیشرفت می‌کنند به طوریکه در این راستا اقدامات زیادی از جمله راه‌اندازی شتاب‌ دهنده تخصصی، راه اندازی مرکز رشد فرش برای ثبت ایده‌ها و استارت‌ آپ‌های متعدد را انجام داده ایم.

رئیس مرکز فرش ملی ایران با بیان اینکه نخستین خانه خلاق فرش در استان سنندج افتتاح شد و راه‌اندازی دومین خانه خلاق فرش را در استان همدان در برنامه داریم، افزود: تلاش می‌کنیم فرش دستباف تویسرکان را ثبت ملی و بین‌المللی کنیم و نشان جغرافیایی آن را به ثبت برسانیم تا بتوانیم روی نشان تجاری و بازاریابی فرش دستباف تویسرکان و استان همدان اقدامات مؤثرتری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه فرش نقش آصادقی که بزرگترین المان فرشی آن امروز رونمایی شد، فرش اصیل تویسرکان است که ثبت ملی و جهانی خواهد شد، گفت: با همت و مشارکت جوانان‌های این مرز و بوم و با همراهی معاونت علمی و فناوری وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری از ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی برای تولید فرش، بازاریابی و فروش آن بهره‌مند خواهیم شد.

رافع در ادامه بیان کرد: در حوزه فرش بافی در کشور هم اکنون دو اقدام مهم انجام شده، از جمله ابداع یک گره آسان در این صنعت و همچنین تولید نرم‌ افزاری در حوزه شست‌ و شو و پردازش فرش دستباف که مورد تأیید تیم ارزیاب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قرار است نخستین مرکز تخصصی فرش کشور در استان قم طی هفته‌های آینده آغاز به کار کند، یادآور شد: برنامه ای که برای استان همدان در نظر داریم،  اعطای تسهیلات در حوزه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز بوده و هماهنگی‌های لازم در کمیته فرش شهرستان در استانداری همدان صورت گرفته است.

رافع با بیان اینکه امیدواریم موانع تولید را رفع کنیم و هر چه سریع‌تر صادرات را توسعه دهیم، گفت: به دنبال ارائه آموزش‌های متعدد در حوزه بازاریابی برای هنرمندان قالیباف به ویژه جوانان فعال در حوزه اقتصاد و مدیریت بازرگانی هستیم. لزوما نیازی نیست بافنده باشند و یا در حوزه فرش کار کرده باشند، یک بازاریاب خوب و کسی که تبلیغات خوب انجام می‌دهد می‌تواند به ما بپیوندد و آموزش‌های لازم را در حوزه فرش انجام دهد.

وی تصریح کرد: محتواسازی،پ و گفتن داستان در حوزه فرش موجب ارزش افزوده فرش خواهد شد بنابراین نباید فرش را ارزان بفروشیم چراکه فرش یک اثر بی بدیلی است که قیمت و ارزش آن را تنها آفرینده آن می‌تواند بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha