• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032415503
  • خبرنگار : 71496

آمریکا: طرفین درگیر در سودان از مذاکرات جده استفاده نمی‌کنند/ ملاحظات خارطوم درباره طرح ایگاد

آمریکا: طرفین درگیر در سودان از مذاکرات جده استفاده نمی‌کنند/ ملاحظات خارطوم درباره طرح ایگاد

یک مسؤول آمریکایی تاکید کرد که طرف‌های سودانی از فرصت فراهم شده در مذاکرات جده برای برقراری آتش‌بس استفاده نکردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، یکی از مسؤولان ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت، دو طرف سودانی از فرصت مذاکرات جده که آمریکا و عربستان با هدف دستیابی به آتش‌بس دائمی آن را آغاز کردند، استفاده نکردند.

این مسؤول آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش در واشنگتن با خبرنگاران گفت‌وگو کرد، افزود: آمریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با عربستان و برخی کشورهای عربی و آفریقایی است تا به راهی دست یابد و امیدوار است ظرف چند روز آینده یک رویکرد توصیه شده را اعلام کند.

او در ادامه گفت: فکر می‌کنم ما تمامی فرصت‌های ممکن را در اختیار آنها قرار دادیم، اینجا را انتخاب کردیم تا امکان دیدار و تلاش برای رسیدن به راه‌حلی را برای آنها فراهم کنیم که به خشونت و یا کنترل آمریکا ختم نشود.

این مسؤول آمریکایی ادامه داد: روشن است که دو طرف سودانی از این فرمولی که به آنها ارائه کردیم، استفاده نمی‌کنند، راهی که در ابتدا درباره آن توافق کردیم، با توجه به این روند تدریجی دستیابی به توافق آتش‌بس موفق نبود.

به گفته این مسؤول آمریکایی، ارتش سودان از تمدید آتش‌بس ۲۴ ساعته خودداری کرد و با اجرای حملات هوایی و توپخانه‌ای و تیراندازی در خارطوم و شهرهای بحری و ام درمان واقع در مجاورت آن، موجب کشته شدن غیرنظامیان شد.

او در ادامه نیز گفت: فکر می‌کنم شرکای قبلی دو طرف به شدت شوکه شدند، در واقع همه شوکه هستند، هیچ کسی نمی‌تواند باور کند که کسی به این شیوه انتحاری رفتار کند، آنها نگران تاثیر این اقدامات بر کشور و منطقه‌شان هستند.

یکی دیگر از مسؤولان برجسته وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت، این تفکر در میان دو طرف سودانی شکل گرفته که هیچ راه‌حل نظامی قابل قبولی وجود ندارد؛ اما این باور هنوز به آمادگی برای اتخاذ اقداماتی موثر جهت آتش‌بس به مدت طولانی‌تر و توقف نهایی خشونت‌ها منجر نشده است.

این مسؤول دوم آمریکایی افزود، آمریکا در حال بررسی پاسخ این سوال است که مذاکرات جده تا چه زمانی می‌تواند به توقف گسترده درگیری‌ها منجر شود و آیا این مذاکرات می‌تواند کاهش پیدا کند و بر روی کمک‌های بشردوستانه تمرکز شود، اینها موضوعاتی است که در حال گفت‌وگو درباره آن با شرکای‌مان هستیم.

او افزود: به دلیل نگرانی از ورود طرف‌های خارجی، دو طرف درگیر تا الآن حمایت خارجی زیادی دریافت نکرده‌اند و در حال حاضر تلاش می‌شود که شرایط به همین شکل حفظ شود.

همچنین وزارت خارجه سودان با انتشار توییتی اعلام کرد: درباره بیانیه پایانی اجلاس ایگاد در کشور جیبوتی که با هدف توقف درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان انجام شد، ملاحظاتی داریم که آنها را ارائه کردیم.

این وزارتخانه تاکید کرد که هیئت سودانی به ریاست کنیا بر کمیته چهارگانه متشکل از اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی و کنیا که مسؤول رسیدگی به اقدامات ویژه دستیابی به راه‌حل در سودان است، اعتراض کرده و درخواست کرد سلواکر میاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی رئیس کمیته باقی بماند.

همچنین وزارت خارجه سودان حذف هرگونه مطلبی دال بر اینکه موضوع میانجیگری ایگاد از محدوده قاره آفریقا خارج شود را خواستار شد و تاکید کرد که هیئت سودانی اعتراض خود را به این موضوعات آورده شده در پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس اعلام کرد زیرا درباره آنها گفت‌وگو و توافق نشد و سودان خواستار حذف آنها است.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد که هیئت این کشور در اجلاس ایگاد که ۱۲ ژوئن ۲۰۲۳ در جیبوتی برگزار شد، عدم موافقت و اعتراض خود به برخی بندهای پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس را به دلیل اینکه مورد بررسی توافق قرار نگرفته بودند، اعلام کرد و از مسؤولان اجلاس خواست آنها را حذف کنند.

ولیام روتو، رئیس جمهور کنیا دوشنبه ابتکارعمل هیئت ایگاد برای بحران سودان را که شامل دیداری میان عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و سران کشورهای سودان جنوبی، کنیا، اتیوپی و جیبوتی است، ارائه کرد.

درگیری‌ها در سودان از ۱۵ آوریل میان دو طرف آغاز شد و در نتیجه آن حدود دو میلیون سودانی مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند و اقتصاد این کشور نیز نابود شد، با قطع برق و آب در بیشتر مناطق این درگیری‌ها موجب بروز یک بحران انسانی بزرگ برای غیرنظایمان شده است.

طبق گزارش روز پنج‌شنبه سازمان ملل به نقل از آمارهای دولتی، دستکم ۸۶۶ تن در درگیری‌ها کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

هر یک از دو طرف سودانی سعی دارد کنترل نقاط مهم از جمله کاخ ریاست جمهوری، مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح، مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع و برخی فرودگاه‌های نظامی و مدنی را به دست بگیرد.

مذاکرات جده نیز به توافق منجر نشد و شدت درگیری‌ها میان دو طرف به محض اتمام مهلت آتش‌بس بالا گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۴ ۱۱:۵۰

آمریکاو متحدان سنتی همراه اروپائیش جهان را به سخره و استهزاء گرفته اند....این آمریکا و متحدانش بودند که نم نم و آرام آرام ملت سودان را با شمال-جنوبی کردن با هم درگیر کردند و هدفمند سودانی را با دستان سودانی کشتار کرده و می کنند....حالا با دلسوزی های نمایشی آشوب و جنگی را که آتشش را خودشان روشن کرده و باتفرقه و دسیسه های داخلی هدایت شده آن را راهبری می کنند ادعا می کنند که قرار است مشکل را حل کنند در حالیکه این روش کهنه شدۀ صهیونیسم و امپریالیسم جهانی در اقصی نقاط جهان است تا بهتر در حاشیۀ امن ثروت کشور هدف را غارت و تاراج کنند.........