• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402032314841
  • خبرنگار : 71234

طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طبق اصل ۸۵ بررسی می‌شود

طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طبق اصل ۸۵ بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور طبق اصل ۸۵ قانونی اساسی موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن) مورد رسیدگی قرار گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۲۷ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر موافقت کردند که طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  به جای صحن در کمیسیون رسیدگی شود.

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است: «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود. »

علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش به عنوان متقاضی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بزرگترین سازمان آموزش‌های غیررسمی کشور است که ۴۰ سال فعالیت داشته اما اساسنامه ندارد لذا کمیسیون آموزش و تحقیقات به این سمت رفت اساسنامه برای این سازمان تدوین کند تا از طریق آن در باب صلاحیت حرفه‌ای که با جان و مال انسان‌ها سروکار دارد، اعمال حاکمیت کند.

وی افزود: این سازمان برای ۱۹ گروه هدف، توسط ۶۴۸ مرکز، آموزش می‌دهد که شامل اقشار آسیب‌پذیر، بیکاران، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، سربازان وظیفه، روستاییان، عشایر، حاشیه‌نشینان و یا حتی دانش آموختگانی می‌شود که مدرک دانشگاهی دارند اما مهارت لازم برای اشتغال را ندارند. در حال حاضر ۵ هزار کارگاه آموزشی و بیش از ۱۸ هزار آموزشگاه آزاد در کشور داریم اما این سازمان اساسنامه‌ای ندارد و باید سالیانه به ۴ میلیون نفر نوآموزی و به‌آموزی شود. این سازمان ۲۵ هزار مربی غیردولتی و ۵ هزار مربی در بخش دولتی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha