• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402032314746
  • خبرنگار : 50046

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان:

۴۰ درصد از اراضی کشاورزی خراسان شمالی با کمبود آب مواجه است

۴۰ درصد از اراضی کشاورزی خراسان شمالی با کمبود آب مواجه است

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی در این استان با کمبود آب مواجه است.

سیدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از مجموع ۱۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود در این استان ۴۰ درصد از اراضی با کمبود آب مواجه است.

وی افزود: بخشی از این مشکل کمبود آب با اجرای طرح هایی همچون کم آبیاری و یا اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب جبران می شود.

به گفته سیدی، ۲۰ درصد از این مشکل با روش کم آبیاری جبران می شود و بقیه نیز با اجرای طرح های آبیاری مدیریت می شود.

وی بیان کرد: احداث و توسعه آبیاری نوین در این استان در سطح ۴۲ هزار هکتار و انتقال کانال های آب در سطح ۴ هزار و ۵۰۸ هکتار به مرحله اجرا درآمده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: راندمان آبیاری در این استان از ۳۳ درصد به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در این استان ۶ هزار هکتار طرح مطالعات آبیاری تحت فشار وجود دارد که با اختصاص اعتبار این طرح های مطالعه شده به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه در این استان ۶۳۲ رشته قنات وجود دارد، گفت: قنات های خشک شده در این استان وجود ندارد اما تعدادی از آن ها با کاهش شدید آب دهی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته اعتبارات خوبی برای اصلاح و مرمت قنوات اختصاص یافت که ۲۲ میلیارد تومان از اعتبارات از منابع ملی و ۲ میلیارد تومان نیز از منابع استانی بوده و با این اعتبارات مرمت ۵۰ رشته از قنوات در دستور کار قرار گرفت.

سیدی بیان کرد: در سال جاری نیز مرمت ۶۰ رشته قنات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ارتباط با کاهش آب دهی قنوات استان نیز گفت: از مقدار ۸۵ میلیون متر مکعب در سال، استحصال آب قنات ها در سال این میزان به ۷۲ میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha