• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402031609920
  • منبع : نمایندگی گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

کشف چند گور باستانی هنگام خاکبرداری در رودبار

کشف چند گور باستانی هنگام خاکبرداری در رودبار

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف چند گور باستانی در هنگام خاکبرداری از زمینی در شهر رودبار خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از کشف چند گور باستانی خبر داد و اظهار کرد: در پی خاکبرداری به منظور احداث واحد مسکونی در داخل شهر رودبار چند گور باستانی کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با بررسی وضعیت گورها و شیوه‌های متنوع تدفین و نوع قرارگیری هر یک از آنها به نظر می‌رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

وی سازه گورها را متشکل از سنگ و ملاط گل عنوان نمود که روی آن با تخته سنگ‌های یک تکه یا دو تکه پوشش داده شده و از معادن اطراف شهر استفاده شده است.

جهانی وجود محوطه‌ها و گورستان‌های اسلامی، تاریخی و پیش تاریخی در شهرستان رودبار را قابل توجه و متنوع دانست و یکی از عوامل مهم آن را سپیدرود و رودهای کوچک و بزرگی دانست که در سطح شهرستان جاری بوده و مکان مناسبی را برای سکونت فراهم آورده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هر گونه اظهار نظر قطعی در خصوص گورهای مکشوفه را به اخذ مجوز و کاوش‌های باستان‌شناسی منوط کرد و ادامه داد: به زودی با اخذ مجوز کاوش از پژوهشگاه میراث فرهنگی و استقرار هیئت، نسبت به کاوش‌های باستان‌شناسی اقدام و نتایج حاصل از آن به سمع و نظر مردم و علاقه مندان به حوزه میراث فرهنگی می رسد.

وی با یادآوری اهمیت و نقش شهرستان رودبار در حوزه باستان شناسی استان و کشور، ایجاد موزه مناسب و در خور برای شهرستان را از وظایف اداره کل میراث فرهنگی دانست و بر تنوع‌سازی و استفاده از اشیاء مطالعاتی برای استفاده دانشجویان، محققان و آحاد مردم تاکید ورزید.

جهانی ابراز امیدواری کرد که با تجهیز و لحاظ نمودن اقدامات حفاظتی - امنیتی در فرصت مناسب با حضور مردم، پژوهشگران و مسئولان رده‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری، نسبت به بهره‌برداری از موزه رودبار اقدام لازم صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha