منصور احمدی ۱۴ خردادماه در محفل انس با قرآنی که به مناسبت گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و شهدای قیام ۱۵ خرداد برگزار شد، با بیان اینکه شخصیت امام خمینی (ره) با هیچکدام از رهبران دنیا قابلمقایسه نیست، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در رابطه با اهمیت فرهنگ میفرماید: «بیشک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل میدهد.»
وی ادامه داد: ما باید در داخل کشور و در سطوح گوناگون جامعه، با استمداد از روح بزرگ امام و شهدای اسلام و امکانات و منابع عظیم و غنی خدادادی و تلاش و جهاد گسترده و با تکیه بر استعدادهای خدادادی و نعمتهای الهی، آرمانهای آن امام عزیز را اجرا کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: توسعۀ فرهنگی در اسلام و در سخنان امام مفهوم بسیار وسیع و ارزندهای دارد و کلیه آداب و سنن، اخلاقیات، افکار و اندیشهها، بینش و برداشتها، بصیرتها و دیدها، روابط اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، رفتارهای فردی و جمعی نظم و انضباط و ضابطه پذیری قانونی و اجتماعی، رشد و آگاهی اجتماعی، احساس مسئولیت و تعهد در همه زمینهها، معرفت دینی، گسترش روابط فرهنگی با ملتهای دیگر و ارتباط با مبادلات فرهنگی، تحول در نظام اداری و مدیریت، به آن بستگی دارند.
احمدی تصریح کرد: امام خمینی راه جدیدی را برای بینش و اندیشه و تفکرات بشری و غربی میگشاید و اسلام را بهعنوان یک مکتب، یک فرهنگ، یک ایدئولوژی، یک جهانبینی و یک شیوۀ نگرش به حیات و جامعه و جهان وزندگی و انسان و ارزشهای هستی و هستی آفرین و بهعنوان یک نظام مطرح میکند.
وی با اشاره به عصر پیچیده امروزی، چاره عبور از این دوره پراز فنته و آشوب را بازگشت به قرآن دانست و افزود: حضرت علی میفرمایند: شخصاً از پیامبر اسلام (ص) شنیدم که فرمودند: در آینده فتنههایی ظهور خواهند کرد؛ عرض کردند راه و چاره نجات از آن فتنهها چیست؟ حضرت فرمودند: تمسک به قرآن و حرکت با بصیرت است؛ زیرا قرآن حافظ و نگهبان و پاسدار و سپر انسان مؤمن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطرنشان کرد: در ارتباط با دیدگاه کلی قرآن در مورد هنر باید گفت هر چند، آیه و یا سورهای در ارتباط با تعریف و تبیین واژه هنر و بیان مصادیق آن، نازل نشده است؛ اما از آنجا که هنر، بهعنوان بخشی از زندگی دنیوی بشر به شمار میآید، دیدگاه قرآن در مورد دنیا را میتوانیم بهعنوان دیدگاه این کتاب آسمانی در ارتباط با هنر نیز در نظر بگیریم.
احمدی بیان کرد: خداوند، همانگونه که برخی از هنرمندان داستانسرا را، به دلیل انگیزۀ منفی آنها مورد سرزنش قرار میدهد سورۀ یوسف را یک شاهکار هنری در زمینۀ داستانسرایی مطرح میکند و با وجود اینکه دنیا را کالایی بیارزش و زودگذر معرفی، انسانها را به دقت در هنر آفرینش و ظرافتهای آن دعوت میکند و با اینکه از صنایع بشری که در جهت مثبت به کار گرفته شدهاند؛ مانند کشتیسازی، کشاورزی و ... نیز به نیکی یاد کرده و آنها را نیز نشانه قدرت خود میداند، چون خالق این هنرها یعنی انسان مخلوق پروردگار است.
وی اضافه کرد: در روایات متعددی، تازه ماندن قرآن بعد از گذشت سالها و قرنها و اشتیاق به قرائت آنها، حتی بعد از اینکه بارها مورد تلاوت قرار گرفته، نشانهای از تفاوت هنر بشری و معجزه آسمانی ارزیابی میشود و به استناد خود قرآن، اعلام شده است که تا روز قیامت هرگز کتابی مانند آن ارائه نخواهد شد، باید گفت کتابی که خود سراسر هنر است، نمیتواند هنر را قبول نداشته باشد، البته هنری که در صدد رویارویی با خداوند و تعالیم پیامبران او نباشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اظهار کرد: یکی از اولویتهای اساسی قرآن کریم عبارت از ایجاد فرهنگ مطلوب است و از جمله پیشنیازهای تحقّق این امر، دستیابی به منابع مناسبی است که چنین فرهنگی از آن پدید میآید.
احمدی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جامع و همهجانبه اسلام به انسان و هستی و در نظر گرفتن تمامی ظرفیتهای وجودی ممکن در عالم برای تحقق چنین هدفی، آگاهی نسبت به منابع فرهنگ مطلوب را از نظر قرآن کریم میتوان بهعنوان یکی از پیشنیازهای پژوهشی در این خصوص در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه قرآن کریم، فرهنگ مطلوب از منابع متعددی تغذیه میشود و بهره میگیرد، ادامه داد: برخی از آنها اموری وجودی و تکوینی هستند، همچون طبیعت، غریزه، فطرت و عقل و برخی دیگر تشریعی همچون دین و برخی دیگر اموری هستند که محصول تجربه انسانهای دیگر بوده و تحقّق آنها بهگونهای وابسته به اراده و فعل انسان بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری محافل انس با قرآن کریم، این برنامه بهصورت منظم و متوالی در سطح استان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات