• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402031006781
  • خبرنگار : 30147

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان:

فقط ۳۰ درصد ساختمان‌های اداری فریمان سیستم اطفاء حریق دارند

فقط ۳۰ درصد ساختمان‌های اداری فریمان سیستم اطفاء حریق دارند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان  گفت: فقط ۵۰ درصد ساختمان‌های اداری شهر فریمان دارای سیستم اعلام حریق و حدود ۳۰ درصد دارای سیستم اطفاء حریق هستند.

محمد حسن نیکومنش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهر فریمان با دو ایستگاه آتش‌نشانی و ۱۸ نیروی آتش‌نشانی همچنان با کمبودهایی مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر دو خودروی سنگین برای اطفاء حریق، یک خودروی مجهز به ست هیدرولیک برای امداد و نجات و اطفاء حریق و یک خودروی دیگر برای امداد و نجات در داخل و خارج شهر تنها داشته‌های آتش‌نشانی فریمان است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ماشین‌آلات به روز و جدید هستند، اما با توجه به وجود پارک‌های جنگلی، باغ ملی و بافت فرسوده ماشین‌آلات موجود اصلاً جوابگو نیستند و کمبود خودروی پیشرو به شدت احساس می‌شود.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان عنوان کرد: کمبودها موجب شده اجرای مبحث ایمنی ساختمان در ساخت و سازهای جدید بسیار سخت گرفته شود تا به تجهیزات مورد نیاز برای زمان بروز حادثه مجهز شوند.

وی با اشاره به افزایش ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه، نبود نردبان بلند را از جمله کمبودهای جدی دانست و افزود: وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی بسیار گران است و خرید آن‌ها به اعتبار بسیاری نیاز دارد، پارسال برای خرید نردبان ۳۲ متری چندین میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم.

نیکومنش با بیان اینکه آتش‌نشانی فریمان فاقد نردبان بلند است در صورتی که وجود آن با توجه به بلند مرتبه سازی‌هایی که درحال انجام است ضرورت بسیاری دارد، گفت: بیشتر مشکل موجود در کمبود تجهیزات است که نردبان بلند و خودروی پیشرو از مهمترین آن‌ها است.

وی همچنین تصریح کرد: علیرغم حدود ۹۶ روستای دارای دهیاری در شهرستان فریمان اما بسیاری از آن‌ها فاقد ایستگاه آتش‌نشانی هستند که این موجب شده در صورت وقوع حادثه برای حضور به موقع با مشکلات جدی مواجه باشیم.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان در ادامه با اشاره به اینکه از ۳۰۰ تا ۴۰۰ تماسی که در ماه با آتش‌نشانی گرفته می‌شود تنها ۲۵ تا ۳۰ تلفن منجر به عملیات می‌شود و حدود ۹۰ درصد تماس‌های دیگر مزاحمت تلفنی هستند، گفت: مزاحمت تلفنی برای شماره‌های امدادی به خصوص آتش‌نشانی به خطر انداختن جان افراد محتاج کمک است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع فردی که کمک می‌خواهد فقط ۳دقیقه برای زنده ماندن وقت دارد، به خصوص اگر فرد دچار خفگی شده باشد؛ از شهروندان تقاضا داریم تحت هیچ شرایطی هیچ کس مزاحم ما نشود زیرا زمان طلایی ما برای نجات افرادی که واقعاً به کمک نیاز دارند از بین می‌رود.

نیکومنش عنوان کرد: هرچند زمان رسیدن به محل وقوع حادثه در داخل شهر بر اساس استانداردها است، اما برای رسیدن به روستاها استاندارد رعایت نمی‌شود، می‌طلبد تجهیزات اطفاء حریق در محل دهیارها ارتقاء یابد.

۷۰ درصد بافت مرکزی فاقد تائیدیه ایمنی است

وی در ادامه بیان کرد: علیرغم اینکه ساختمان‌های جدیدی که احداث می‌شوند باید تاییدیه آتش‌نشانی داشته باشند ولی ساختمان‌های قدیمی هیچ گونه تاییدیه‌ای ندارند، در مجموع بیش از ۷۰ درصد بافت مرکزی هیچ گونه تائیدیه ایمنی از آتش‌نشانی ندارند.

رئیس آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فریمان همچنین با اشاره به اینکه هرچند تمامی ساختمانهای اداری دارای کپسول آتش‌نشانی هستند، اما فقط ۵۰ درصد ساختمان‌های اداری سطح شهر از سیستم اعلام حریق و ۳۰ درصد از سیستم اطفاء حریق برخوردارند، گفت: ساختمان‌های قدیمی که هیچ شناسنامه ندارند ناایمن بوده و از نظر آتش‌نشانی تائید نمی‌شوند، شاید ۴۰ تا ۵۰ درصد ساختمان‌های قدیمی ایمن باشند.

وی گفت: همه ساله برای ارتقاء توان عملیاتی نیروها مانورهای مشترکی در سطح شهر بین آتش‌نشانی و هلال احمر و همچنین کلاس‌های آموزشی برای شهروندان برگزار می‌شود.

شهرستان فریمان در فاصله ۸۷ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha