به گزارش ایسنا، با حضور سید میعاد صالحی - معاون وزیر راه و شهرسازی - حسین آب نیکی - نایب رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت - موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه آهن، در راستای اجرای ماده ۱۲ رفع موانع تولید، امروز سهشنبه (۹ خرداد ۱۴۰۲) در ساختمان شهدای راهآهن به امضا رسید. با اجرای این موافقتنامه تا سال ۱۴۰۵ مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاران صنعت حمل نقل ریلی در حوزه های مختلف ناوگان و زیرساخت تخصیص داده خواهد شد.
تامین ناوگان ریلی در حوزههای لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری، تقویت حملونقل باری در حوزههای توسعه ترمینالها و پایانه های باری، تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری و احداث مراکز لجستیک ریلی، تامین، تدارک و تعمیرات در حوزههای بازسازی واگن مسافری و بازسازی لکوموتیو، توسعه زیربنا در حوزههای احداث خطوط دوم و گلوگاهی، احداث خطوط فرعی و آنتنی و توسعه سیستم های علائم و ارتباطات و بازگشایی ایستگاه از جمله وارد مشمول این تفاهمنامه است.
همچنین مدرن سازی راه آهن در حوزههای برقی سازی خطوط و احداث خطوط پرسرعت، توسعه خدمات مسافری در حوزههای توسعه قطارهای گردشگری و توسعه خدمات به مسافران، توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین در حوزههای هوشمند سازی راه آهن، تامین تجهیزات پایش ناوگان، طراحی، ساخت و اجرای سیستم یکپارچه کنترل سرپرستی و جمعآوری داده، جذابیت ها و مشوق های سرمایه گذاری با کاهش ریسک سرمایه گذاری در حوزه ریل در دستور کار قرار خواهند گرفت که از مزایای اجرای این موافقتنامه برخوردار خواهند شد.
گفتنی است؛ با اجرای این موافقتنامه، صرفه جویی حاصل به ازای حمل هر تن – کیلومتر بار ۱.۳ سنت معادل یارانه ۳۵ سی سی نفت گاز نسبت به مازاد عملکرد سال مبنا یعنی ۱۳۹۲ و به ازای حمل هر نفر-کیلومتر ۰.۷۳ سنت معادل یارانه ۲۰ سی سی نفت گاز نسبت به مازاد عملکرد مبنای محاسباتی برای پروژه های سرمایه گذاری جدید بخش غیر دولتی که به بهره برداری می رسند تعلق خواهد گرفت.
حوزه حملونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقامهای کشور قرار گرفته است
میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران- در آئین امضای موافقتنامه توسعه ریلی بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوزه حملونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقامهای کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این توافقنامه به رشد تأمین ناوگان و توسعه زیرساختهای ریلی منجر میشود و امیدوارم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حملونقل ریلی باشد.
وی با بیان اینکه در سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اولویت توسعه ناوگان ریلی تأکید شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حملونقل ریلی اختصاص مییافت.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه بر این اساس باید ۷۷۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا میکرد، افزود: امیدواریم با حمایت رئیسجمهوری، معاون اول رئیسجمهوری و وزرای نفت و راهوشهرسازی در دولت سیزدهم این سرمایهگذاری محقق شود.
صالحی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بهصراحت برای صرفهجویی مصرف سوخت تأکید دارد، ادامه داد: حملونقل ریلی، حملونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است، اما در سالهای پیش اولویت به جاده داده شده بود که پرمخاطره است و کشتههای تصادفات جادهای بسیار بالا است. کاهش مصرف سوخت از موضوعهای مهم است و اگر بتوانیم حملونقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از موضوعهای مهم، بحث ترانزیت است که در اسناد بالادستی آمده و مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است. مسیر سرخس تا بندرعباس ۱۶۱۰ کیلومتر است که بهطور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود هفت لیتر گازوئیل مصرف میشود، در حالی که در حوزه جاده اگر همین بار جابهجا شود، درآمد همان ۴۰ دلار است، اما سوختی که مصرف میشود به ازای هر تن در جاده ۶۰ لیتر برآورد میشود.
انتهای پیام
نظرات