آیتالله لطفالله دژکام یکشنبه ۷ خرداد در همایش سراسری سالانه مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استانهای کشور، گفت: شعار جمعیت هلال احمر ایران، آیه مبارکه "تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی"، است و خودمان را موظف می دانیم که "بِر و نیکی" را با همکاری در جامعه بشری جلو ببریم.
او با اشاره به برگزاری این اجلاس در شهر سعدی و درج این بیت آن شاعر جهانی " چو عضوی به درد آورد روزگار ... دگر عضوها را نماند قرار"، در مراکز و اماکن مختلف مرتبط با اقدامات خیرخواهانه و نیک اندیشانه، گفت: اگر بنا هست ما نیکی را توسعه دهیم با هر عنوانی؛ چه هلال احمر یا صلییب سرخ، باید تفاوتی که تمدنهای مختلف در تعریف نیکی و بِر قائل هستند، چیست؟
او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حرکت به سمت تمدنسازی نوین اسلامی، گفت: اگر این تمدن دنیا را گرفت، آیا در تعریفی که از بر و نیکی داریم تفاوتی ایجاد می شود یا خیر؟
امام جمعه شیراز با بیان اینکه برخی ارزشها در جامعه بشری مشترک است و جای تردید نداریم که انسان ها به حسب فطرت خود به چیزهایی نظیر نیکوکاری توجه داشته و به آن احترام میگذارند، گفت: وقتی ریز میشویم و تک تک بررسی میکنیم، متوجه میشویم که دامنه این نیکوکاری به حسب مبانی مختلف فکری و عقاید مختلف دینی متغییر است و باید مراقب این تغییر باید باشیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس، لزوم توجه به نقطه برتری هلالاحمر نسبت به دیگر سازمانهای مشابه در جهان را متذکر شد و ضمن مرور آیه ۱۷۷ سوره بقره به عنوان تعریف و مصادیق نیکوکاری، گفت: خداوند در این آیه میفرماید که؛ خوبی و نیکی آن است که ایمان بیاورید.
او ادامه داد: در تعریف متداول امروز دنیا، بحث ایمان مطرح نیست، نیکی در یکسری کارها فقط تعریف می شود که ایمان داشتن جزو آن نیست. احساس بنده اینست که متاسفانه به نحوی این تفکر گاهی در کشور و در گوشههایی از مجموعه هلال احمر غلبه میکند؛ یعنی گرچه کار نیکی انجام میشود، اما حس ایمانی وجود ندارد.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه خدای متعال می فرماید "بِر و نیکی"، گفت: این یعنی در اول ایمان به خدا و روز قیامت باشد. لذا عزیزان نماینده ولی فقیه در هلال احمر باید در بخشهایی مثل جوانان که نیاز به تقویت مبانی ایمانی دارند، این مسئله را مدنظر قرار دهند که خدمات ارائه شده به آن حدی که در تمدن نوین اسلامی، مطلوب است، برسد.
او با بیان اینکه خداوند بعد از ایمان می فرماید " وَآتَی الْمَالَ عَلَی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینَ"، یعنی پولی خرج کند برای ذَوِی الْقُرْبَی و یتیمان و مساکین و بعد میفرماید " وَأَقَامَ الصَّلَاةَ"، خاطرنشان کرد که نیکی شامل اقامه نماز هم می شود.
امام جمعه شیراز گفت: شاید در تعریفی که برای من و شما شکل می گیرد جزو وظایف هلال احمر ما نیست، ولی در قرآن کریم می فرماید همه اینها نیکوکاری است و اگر می خواهیم کارمان در دنیا جلوه کند باید همه اینها را به بسته خدماتی که ارائه می دهیم اضافه کنیم. آنجایی که لطمه می خوریم، از سنخ کم کاری در اینگونه موارد است چون ما آمدیم تعریف تمدن اروپایی را برای خود ملاک تصمیم گیری قرار دادیم.
آیتالله دژکام خاطرنشان کرد: خدمت ارائه کردن دولت و رفاه در همان چارچوب معنا شد و وقتی موضوع را تخصیص به همان چیزی که در اروپا گفتند دادید، حکم هم طبق همان میآید و قسمتی از دین مورد بی توجهی قرار می گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در قانون هلال احمر جمهوری اسلامی مصوب مجلس، یک ماده مربوط به اهداف این جمعیت است، گفت: در این ماده به صورت سربسته به موارد متعددی که در مورد بر و نیکوکاری گفتیم، تحت عنوان "کاهش آلام بشری" اشاره شده است.
او ادامه داد: پس از تقریبا یک قرن که نگاه تمدن اروپایی به معنویت صفر شده بود و به آن اعتنا نداشتند، در طول سالیان اخیر اعتراف کردند که اگر می خواهید بشر گرفتار آلام روحی نباشد معنویت را تقویت کنید، یعنی نگاه به معنویت در اروپا به عنوان یک ضرورت برای زندگی بشر است، حال آنکه حرف ما در انقلاب اسلامی همین بود و باید در این خصوص بسته جهانی ارائه میکردیم، اما دوباره آنچه اروپاییها در مورد معنویت گفتهاند را ترجمه می کنیم، این اشتباه است؛ جمعیت هلال احمر ایران می تواند در این عرصه ورود داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه باید بازتعریفی از اهداف و وظایف هلال احمر متناسب با تمدن نوین اسلامی داشته باشید، لزوم همراهی همه افراد برای جا افتادن تعریف صحیح از هلالاحمر، وظایف و اهداف آن، را متذکر شد و گفت: در این صورت خواهید دید متناسب با تعریف جدید خدمات و کارهای جهادی جدیدی تعریف می شود و به نقاط خوبی خواهیم رسید. همه کمک دهیم تا تحول را متناسب با نگاه رهبری و تمدن سازی که ایشان می خواهند رقم بزنیم.
انتهای پیام
نظرات