• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402030704528
  • خبرنگار : 30057

پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری بر روی «ریرا» تا شهریورماه

پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری بر روی «ریرا» تا شهریورماه

مسوول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: با همکاری‌های صورت گرفته، ایران خودرو، پاپلوت پلتفرم خودروی متصل را بر روی یک نمونه خودروی «تارا» به همراه قابلیت تماس اضطراری (E-Call) پیاده‌سازی می‌کند.

شهاب خدامرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری دومین جلسه پیگیری پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری (E-Call) در محل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌ونقل، گفت: این جلسه با توجه به لزوم نقش‌آفرینی و تعامل تمامی ذی‌نفعان مرتبط در پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری  (E-Call) و اهمیت ایجاد زیرساخت مخابراتی جهت برقراری ارتباط دو طرفه متشکل از صوت و داده برگزار شد و در آن نمایندگان گروه خودروسازی ایران‌خودرو، اپراتورهای تلفن‌های همراه و سازمان امداد و نجات هلال احمر و گروه امداد خودرو حضور داشتند و به هم‌اندیشی و تبیین وظایف هر یک از سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری (E-Call) پرداختند.

وی ادامه داد: در این جلسه مطرح شد که از سوی شرکت ایران خودرو پلتفرم خودروی متصل بر روی یک نمونه خودروی «تارا» به صورت پایلوت همراه با قابلیت تماس اضطراری(E-Call)  توسط شرکت ایران خودرو پیاده‌سازی شده است. این پلتفرم با همکاری جهاد دانشگاهی شریف توسعه داده شده و تست بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن از جمله قابلیت امداد برخط (B- Call) در ارتباط با مرکز امداد خودروی ایران با موفقیت انجام شده است. در زمینه سخت‌افزار پلتفرم، استاندارد R144 در مرکز ایتراک (شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو) در حال انجام است.

خدامرادی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در پیاده‌سازی این سامانه، ارتباط End to End در هنگام تماس چه در حالت با سیم‌کارت و چه بدون آن با شماره ۱۱۲ است، یادآور شد: برای اجرای کامل نیازمند زیرساخت مخابراتی با توانایی برقراری ارتباط صوتی و تبادل داده به صورت همزمان داریم که در حال حاضر این زیرساخت در کشور وجود ندارد.

مسؤول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد در گام نخست، ظرف مدت یک هفته جلسه‌ای بین اپراتورهای همراه اول و مرکز امداد و نجات سازمان هلال احمر تشکیل و در خصوص تجهیز دو مرکز به InBand Modem جهت تبادل داده و برقراری ارتباط صوتی دوطرفه به عنوان زیرساخت پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری برگزار شود. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین اپراتور همراه اول متعهد به سرمایه‌گذاری و تجهیز مرکز امداد و نجات استان البرز و اپراتور ایرانسل متعهد به سرمایه‌گذاری و تجهیز مرکز امداد و نجات استان سمنان به InBand Modem به منظور انجام تست‌های پایلوت سامانه (E-Call) شدند. 

خدامرادی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری انجام شده توسط اپراتورها، گروه صنعتی ایران خودرو نیز متعهد به راه‌اندازی خط تولید انبوه سامانه (E-Call) بر روی خودرو «ریرا» تا شهریور ماه سال جاری می‌شود. 

وی یادآور شد: مقرر شد تا یک ماه آینده زیرساخت تست فنی به اتمام برسد و در مراحل بعد، ابعاد و مشخصات فنی سامانه ضمن ارسال به سازمان تنظیم مقررات رادیویی جهت بررسی، توسط معاونت حمل و نقل وزارت صمت به اطلاع وزیر صمت برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha